Nem az ingyen parkolással lehet a legtöbbet spórolni.
Bár alig néhány éve – 2016-ban – vezették be Magyarországon a környezetkímélőbb, részben vagy teljesen elektromos meghajtású gépjárműveknek járó zöld rendszámot, mára az utcakép megszokott részesei lettek. Ha nem is olyan mértékben, mint a rendszerváltozás után az első hazai Swift, de azért sokat nem kell keresni egy-egy zöld rendszámos autót sem a fővárosban, sem vidéken. Nem is csoda, tavaly is a pandémiának fittyet hányva, szinte minden hónapban új- és új rekordot döntött a kiadott zöld rendszámok száma, ma nagyjából 27 ezer gépjármű használ ilyen hatósági jelzést idehaza.
Természetesen mindezt nem csak a környezettudatosság generálja, bár az ilyen járművet vásárlók nyilván ezt nevezik meg elsődleges szempontként. Összegyűjtöttünk néhány nem is elhanyagolható kedvezményt, amelyek közül a sokat emlegetett ingyen parkolás – ami azért korántsem automatikusan jár – csak egy apró kis tétel. Mielőtt azonban ezekre rátérnénk, néhány dolgot érdemes tisztázni.
Milyen jármű kaphat zöld rendszámot?
A hazai szabályozás 2016 januárjában lépett érvénybe, és alapvetően minden olyan gépjárműnek biztosítja a zöld rendszámot, amely a hivatalos gyári adatok alapján képes önerőből legalább 25 kilométer megtételére tisztán elektromos üzemben.
Azaz zöld rendszámot nem csak a tisztán elektromos autók kaphatnak, hanem a plug-in hibridek is, amennyiben megfelelnek a fenti feltételnek. Így fordulhat elő, hogy akár 3-400 lóerő feletti, két tonnás SUV-k is büszkén viselik a zöld jelzést annak ellenére, hogy mondjuk az átlagos károsanyag-kibocsátásuk akár duplája is lehet mondjuk egy – maradjunk a Suzukinál – hibridként számon tartott Swiftnél. Mivel azonban előbbi képes tisztán elektromos üzemmódban is haladni, a Suzuki hibrid hajtásrendszere pedig csak besegít a jármű haladásába, így előbbinek igen, utóbbinak nem jár a zöld rendszám és vele együtt a kedvezmények sem.
Egyébként éppen emiatt merül fel újra és újra a szabályozás módosításának kérdése, ami információink szerint jelenleg is készül, de konkrétumokról, főleg a változás hatályba lépéséről egyelőre nincs pontos adat. Az utolsó kiszivárgott információk alapján azonban akár már 2021 második felétől jöhetnek a módosítások, amelyek többek között elvennék a zöld rendszámra szóló jogosultságot a plug-in hibridektől is.
Hogy milyen egyéb változások és főként mikor érkeznek tehát, az finoman szólva is kissé ködös. Abban azonban a legtöbben egyetértenek, hogy visszamenőlegesen nem kellene megbolygatni a rendszert, azaz a korábban zöld rendszámot kapott járművek esetében szerencsés lenne, ha megmaradhatna a jogosultságuk, hiszen tulajdonosa jó eséllyel azért is döntött az adott jármű mellett, hogy élvezhesse a zöld rendszám nyújtotta előnyöket.
A legvalószínűbbnek egyébként az a megoldás tűnik, hogy a változás az idehaza első alkalommal forgalomba helyezett autókat érinti majd, de majd hisszük, írjuk, ha látjuk a konkrétumokat. Meglehet, egyébként éppen amiatt nem tüsténkednek a szabályozás publikálásával a jogalkotók, hogy megelőzzék azon járművek tömeges forgalomba helyezését, amelyek az új jogrend szerint már nem lennének jogosultak a zöld rendszámra.
Az mindenesetre bizonyos, hogy valamilyen változtatásra szükség van, és az is, hogy az nagyban visszaveti majd a zöld rendszámok térnyerését, hiszen ma a tisztán elektromos járművek aránya nem éri el az ötven százalékot sem a zöld rendszámosok mezőnyében. Arányszámuk növekedését egyébként nagyban elősegíthetik azok az elgondolások, amelyek a hatótáv növelése mellett a töltési idő drasztikus csökkentését célozzák.
Nézzük az előnyöket!
Szögezzük le: a buszsáv használata nem tartozik ezek közé, annak használatára nem jogosít fel a zöld rendszám, ezt a régóta terjedő és időről-időre felbukkanó tévhitet ideje lenne véglegesen törölni a köztudatból.
Van helyette több más dolog, közülük a legtöbben ugyan az ingyen parkolást hangsúlyozzák, de nem ez az egyetlen előny, ráadásul némi finomítást is igényel ez a tétel. Ingyen ugyanis csak ott lehet parkolni zöld rendszámú gépjárművel, ahol azt engedélyezik, ráadásul akár a feltételek is változhatnak, hiszen a parkoltatás jellemzően önkormányzati hatáskör, még ha manapság a koronavírus-járvány miatt a kormány döntött is arról, hogy ingyenessé kell tenni a parkolást a járvány ideje alatt (és ez sem igaz például a magánparkolókra, vagy lakóközösségek által fenntartott parkolókra).
Megspórolt adóforintok
A zöld rendszám legnagyobb előnye a járulékos költségekben rejlik, jelenleg többféle adó is megspórolható. A zöld rendszámos gépjárművek után jelenleg 0 forint a gépjárműadó (teljesítményadó), ami jelentős megtakarítást jelent, tekintettel arra, hogy a hagyományos motorral szerelt járművek után az autók életkorától függően 345-140 forintot kell kilowattonként, évente megfizetni. Mondjuk egy jóval 300 lóerő fölötti Porsche Cayenne esetében azért ez már rúghat olyan összegre, amiért bizony lehajol az is, aki könnyedén csengette ki az autó vételárát.
Igaz, már a vételárnál is spórol a zöld rendszámos autón a tulajdonos, hiszen ezekre a járművekre jelenleg nincs regisztrációs adó, pontosabban annak mértéke 0 forint, miközben a hagyományos belső égésű motorú autók esetében környezetvédelmi besorolása, hengerűrtartalma alapján több tíz-, de inkább több százezer forintos tételről van szó.
Ugyanígy zsebet kímélő kedvezmény, hogy a vonatkozó jogszabály alapján „a gépjárműadóról szóló törvény szerinti környezetkímélő gépkocsi tulajdonjogának, valamint ilyen gépjárműre vonatkozó vagyoni értékű jognak a megszerzése” mentes a visszterhes vagyonátruházási illeték megfizetése alól, magyarul nincs esetükben átírási illeték sem. Ezek mellett a cégautó adó terhével sem kell számolnia a csakis zöld rendszámos járműveket üzemeltetőknek.
Kevésbé forog közszájon, pedig szintén sokat spórolhat az ember, ha rendszeresen odahaza tölti fel energiával gépjárművét. Nyilván rengeteg helyen van lehetőség nyilvános töltőket igénybe venni, illetve számos vállalat a kor kihívásainak megfelelve a munkaidő alatt is igyekszik ingyenes töltési lehetőséget biztosítani az alkalmazottak zöld járműinek, de azért mégis csak ad egyfajta biztonságérzetet, ha reggelente „teli tankkal” tudunk kigördülni a forgalomba. Bár a hagyományos éjszakai áramot használó, fixen bekötött fogyasztókra használható „B” tarifa elektromos autó töltésére nem használható, de az „A2” elnevezésű tarifa igen, ami akár harmadával olcsóbb áramvételi lehetőséget jelent. Rendszerint az éjjeli órákban vehető igénybe, igényünket az illetékes áramszolgáltató felé kell jelezni, és évente igazolni kell, hogy elektromos járművel rendelkezünk, annak töltésére használjuk az energiát.
Ami viszont a legnagyobb előny: a környezetkímélő járművek képesek a közvetlen környezetükben jelentősen hozzájárulni a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez. Sőt, ha minél nagyobb mértékben megújuló energiaforrásokból fedezik az általuk felhasznált energiát, akkor globális mértékben is érzékelhető és értékelhető lehet hatásuk, bízzunk benne, hogy a lebegtetett új szabályozás még közelebb viszi ez irányba a hazai elektromos autózást.
2021. augusztus 11-től a tisztán elektromos hajtással rendelkező motorkerékpárok, quadok és mopedautók is jogosultak a zöld rendszám használatára Magyarországon.
Ha szeretnél Teslát venni, akkor keresd fel a mah-ev.hu weboldalt! Král Ádám és Bachman Gergely kollégáink készséggel állnak rendelkezésedre telefonon vagy e-mailben (+36-20-666-8888, adam.kral@mahzrt.hu, gergely.bachman@mahzrt.hu).