2021. május 17. | 14:34

Európa egyik legolcsóbb villanyautója nem a gyorsaságáról lesz híres.

A Dacia az elektromos mobilitás szélesebb körben történő elterjedését kívánja segíteni a Spring modell bevezetésével, amely három verzióban lesz kapható Magyarországon. A magánügyfeleknek szánt kivitel előrendelése 2021. március 16-án indult, ezeket 2021 őszén szállítják ki. A Business verzió 2021 őszétől válik elérhetővé car-sharing és autókölcsönző cégek, valamint flották számára. A Cargo verzió (amely egy kishaszonjármű hátsó ülések nélkül) 2022 elején érkezik.

A Renault-csoport CMF-A platformjára épülő négyüléses Dacia Spring (amely állami támogatással 4 millió forintért lesz megvásárolható) 3,73 m hosszú, 1,58 m széles és 1,51 m magas. Széles lökhárítóival és jellegzetes LED lámpákkal rendelkezik, amelyek vízszintes vonalvezetése a hűtőrács felé folytatódik. A hátsó lámpákat a Dacia új, fekvő Y-alakú fényjegyeivel látták el, az orr-résznél található hűtőrács zárt, ez az elektromos járművek jellemzője.

A bőséges fej- és lábtérnek (100 mm) köszönhetően mindenki kényelmesen elfér a hátsó üléseken is. Az elöl utazóknak 23,1 liternyi tárolóhely áll rendelkezésére, amely a nagy méretű kesztyűtartó, az ajtózsebek és a középkonzol rekeszei között oszlik meg. A hátsó utasok számára az első ülések háttámláján található tárolóhely. A csomagtartó 290 literes, azonban a hátsó üléssor lehajtásával akár 620 literesre is bővíthető.

A szériafelszereltség a következőket tartalmazza:

  • elektromos szervokormány,
  • manuális klíma,
  • távirányítós központi zár,
  • négy elektromos ablak,
  • automatikus fényszóró és a sebességkorlátozó (amelynek vezérlése a kormányon található).

A műszerfal mérőegységei között egy 3,5 hüvelykes digitális kijelző található, a Media Nav fedélzeti multimédia rendszer és az elektromos tükrök pedig felszereltségi szinttől függően szintén elérhetők. A multimédiás rendszer egy 7 hüvelykes érintőképernyőt, navigációt, DAB rádiót, Apple CarPlay és Android Auto kompatibilis vezetékes okostelefon-tükrözési lehetőséget, Bluetooth kapcsolatot, USB-portot és AUX kimenetet tartalmaz. A hangfelismerés (okostelefonon keresztül történő) aktiválása a kormánykeréken található, így hanggal aktiválható és vezérelhető az iOS vagy a Google asszisztense az okostelefonon. A menetválasztót egy könnyen használható kör alakú króm kapcsoló váltotta fel, amely 3 pozícióba állítható: D (drive, azaz vezetés), N (neutral) és R (reverse, azaz hátramenet).

A 33 kW (44 lóerős) teljesen elektromos motorhoz egy 27,4 kWh-s akkumulátor jár. A 125 km/órás végsebeséggű villanyautó a hűtőrács emblémája mögött található csatlakozón keresztül tölthető. A fedél kinyitásának kezelőszervei a kormánykerék alatt találhatók az autó belső terében. Az új Spring többféle töltési lehetőséggel rendelkezik, az akksi töltési ideje:

  • kevesebb mint egy óra alatt 80%-os töltöttség, és kevesebb mint 1,5 óra alatt 100%-os töltöttség a 30 kW-os DC terminálon,
  • kevesebb mint 5 óra alatt 100%-os töltöttség a 7,4 kW-os Wallbox-on,
  • kevesebb mint 8,5 óra alatt 100%-os töltöttség a 3,7 kW Wallbox-on,
  • kevesebb mint 14 óra alatt 100%-os töltöttség a 2,3 kW otthoni csatlakozón.

A Spring 230 km WLTP és 305 km WLTP City (a WLTP által jóváhagyott ciklusnak csak a városi részét tartalmazza) maximális hatótávolságot kínál. A hatótávolság akár 9%-kal javítható az ECO gomb megnyomásával. Az ECO üzemmód 23 kW alatt tartja a motorteljesítményt (33 kW helyett), a maximális sebességet pedig 100 km/óra alatt.

Következzen a biztonsági alapfelszereltség, amely a következőket tartalmazza:

  • sebességkorlátozó,
  • ABS,
  • ESC,
  • elektronikus fékerő-elosztás,
  • 6 légzsák,
  • automatikusan felkapcsolódó fényszórók és aktív vészfékezés.

A karosszéria megerősítésére nagy szilárdságú acélt használtak a motortér és az utastér körül (különösen a B-oszlopnál és az ajtóknál). A megerősített alsó rész megvédi az akkumulátort a nem kívánt behatásoktól. A baleset esetén beavatkozó egységek (pl. tűzoltók) munkájának megkönnyítése érdekében áramtalanító rendszerrel és gyors hozzáférésű akkumulátorral rendelkezik.

És akkor most jöjjenek az árak:

Dacia Spring Business

Az autó Business fehér vagy fényes ezüst színben érhető el, parkolási segédlettel (tolatókamera és hátsó radarok), fekete külső kilincsekkel és tükrökkel rendelkezik a nagyobb tartósság érdekében, valamint 14 colos kerekekkel van ellátva.

Az autómegosztásra alkalmas, könnyű és robusztus Dacia Spring Business segít az üzemeltetőknek legalább 20%-kal csökkenteni az általános költségeiket egy átlagos autóhoz képest. Mivel a Dacia Spring Business teljes tulajdonlási költsége (TCO) a piacon a legalacsonyabb (elektromos és belső égésű motoros autókat együttvéve), ezért ez a kivitel jó megoldás a car-sharing vállalatok számára.

Dacia Spring Cargo

A kétszemélyes verzió kishaszongépjármű kifejezetten áruszállításra lett tervezve. Ebben a változatban a raktér hossza 1033 mm, 800 literes térfogattal és 325 kg teherbírással rendelkezik. A fehér színben elérhető Spring Cargo alapfelszereltsége manuális klímát, Bluetooth kapcsolattal ellátott rádiót, USB csatlakozót, telefontartót, automatikus fényszóró-felkapcsolást, szövetkárpitot, karcolódásmentes külső kilincseket, fekete tükörházakat, acél kereket, valamint a küszöböt és csomagtartót védő elemeket tartalmaz.

Az ITM korábban arról tájékoztatott, hogy a személytaxi-szolgáltatást vagy személygépkocsis személyszállítás szolgáltatás végző egyéni vállalkozók illetve gazdasági társaságok 2021. június közepétől pályázhatnak új, elektromos autók beszerzésére. A kormány 3 milliárd forintot különített el erre a célra, a pályázók a gépjármű értékének 45 százalékát kaphatják meg támogatásként egy legfeljebb 15 millió forint értékű elektromos gépjármű vásárlására.

A Dacia Spring hazai bemutató sajtótájékoztatóján pedig az is elhangzott, hogy június 14-étől lehet ismét elektromos autó vásárlási támogatásra pályázni Magyarországon, különféle értékhatárok mellett. A vonatkozó rendelkezés már meg is jelent, a pályázati felhívás ezen a linken érhető el.

Dacia