2024. január 31. | 17:20

Az MKIF Zrt. és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. 13 darab e-oltólándzsát adott át BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság számára 2024. január 31-én, ahol bemutatták azt is, hogy használják egy esetleges elektromos autó tűzesete során.

Az elektromos autók terjedésével egyebek mellett fontos azok műszaki kihívásaira is felkészülni, melynek része egy esetleges baleset megfelelő kezelése. Az áramtalanítás a könnyebb esetek közé tartozik, ám amikor az ilyen járművek egyik legfontosabb részét képező meghajtó-akkumulátor kap lángra, akkor nem mindegy, hogyan és mennyi idő alatt sikerül megfékezni – sikerül-e egyáltalán megfékezni – a tüzet.

Ennek professzionális kezelésére szerzett be együttesen a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő (MKIF) Zrt. és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. 13 darab e-oltólándzsát, és adta át ünnepélyesen a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság részére 2024. január 31-én.

Az eszköz szétszerelve, egy kofferban szállítható, így hordozása semmilyen akadályt nem jelent a tűzoltók számára. Összeszerelése is csupán körülbelül két perc.

Riasztás esetén a lánglovagok először kiderítik az autó típusát, amihez tartozó rajzok alapján pontosan tudják, mire készüljenek a helyszínen – például hova kell majd szúrni a lándzsát. Kiérkezéskor az eszközt összerakják, tömlőjét vízre kötik, és ketten közelítik meg az égő járművet.

Az egyik tűzoltó fogja, és célra tartja, miközben a másik elkezdi mechanikus úton, azaz kalapáccsal ütni, hogy így az akkupakk belsejébe kerüljön a hegye, melyből a víz több irányban, magas nyomással lövell.

Itt ütik át az akkupakk védőlemezét a tűzoltók

Jogosan merülne fel a kérdés, hogy nem érheti-e akár áramütés a kezelőt, ám mivel a lándzsán a szemmel látható piros rész szigetelt, így ott megfogni biztonságos. Meglepő lehet, de hagyományos vizet használnak az oltáshoz, ugyanis ilyenkor már csak egy cél van.

Ez pedig nem más, mint az akkumulátor lehűtése. A több száz fokon égő telepet elég 150 fokra visszahűteni, ám a magyar tűzoltók 60-70 Celsiusig szokták, hogy kisebb esély alakuljon ki a visszagyulladásra – ennek ellenőrzését hőkamerával végzik el.

Sikeres oltást követően a pórul járt autót (vagy maradékait) egy-két napra karanténba helyezik a biztonság kedvéért, hogy ne gyulladjon vissza és ne okozzon kárt másban. Bár a modern segítőknek örültek az érintettek, mindenki hangsúlyozta, hogy reméli, sosem lesz rájuk szükség. Korábban már egy videón is láthattuk az eszközt munka közben.

Kőrössy Balázs / Alapjárat