A kínai NIO nyitott annak lehetőségére, hogy akkumulátorcsere-platformját más autógyártókkal is megossza – árulta el a cég európai üzletágának vezetője. Az elektromos autókat gyártó startup tavaly kezdte meg tevékenységét Norvégiában, az idei negyedik negyedévtől pedig szélesebb körben – például Németországra, Svédországra és Hollandiára – is kiterjeszti jelentlétét Európában.

Az akkumulátorcsere-állomások révén a tulajdonosoknak lehetősége nyílik arra, hogy körülbelül öt perc alatt kicseréljék a lemerült akkumulátort egy teljesen feltöltöttre. A NIO januárban nyitotta meg első akkumulátorcsere állomását Norvégiában, és összesen 20 darabot tervez telepíteni az országban.

NIO akkucsere-állomás
Kép: NIO

Hui Zhang, a NIO európai ügyvezető igazgatója egy rendezvény során elmondta, hogy a cég más autógyártókkal is tárgyal a technológia megosztásáról. A szakember arra a kérdésre nem kívánt válaszolni, hogy ez pontosan hogyan is nézne ki. A NIO már 868 darab akkucsere-állomást telepített Kínában, és a vállalat elmondása szerint az ügyfelek eddig 7,6 millió alkalommal cseréltek akkumulátort az autóikban.

A cég szerint az akkucsere lehetősége egy különösen vonzó tényezőnek számít a potenciális vásárlók körében, és a technológia megosztása egyenértékű lenne a Tesla azon döntésével, hogy más gyártók autói számára is lehetővé teszi a Supercharger hálózat használatát.

Az akkumulátorok cseréje sokkal gyorsabb, mint a töltés, de a hálózat telepítésének költsége sokkal magasabb. A Svéd Közlekedési Igazgatóság tavaly közzétett, az akkumulátorcserével foglalkozó tanulmányából kiderül, hogy a NIO adatai alapján minden csereállomás – az akkumulátorokkal és a helyszín bérlésével együtt – 772 ezer dollárba (aktuális árfolyamon átváltva 266,9 millió forintba) kerül Kínában, beleértve az akkumulátorokat és a helyszíni bérlését is, míg egy töltőpont 309 112 dollárba (106,9 millió forintba) kerül.

A NIO elmondta, a cél az, hogy csökkentsék a csereállomások létesítésének költségeit, amelyek jelenleg 13 akkumulátor tárolására alkalmasak. Amennyiben a kínai cég valóban megosztja a platformot más gyártókkal is, az növelheti a csereállomások kihasználtságát, és költséghatékonyabbá teheti azokat.

Nyitókép: NIO