2024. március 23. | 14:37

Elektromos töltési lehetőséggel ruháznak fel minden parkolóhelyet a Metrodom Budapest XI. kerületi lakóparkjában. Az ingatlanberuházás projektjének öt év múlva tervezett befejezésére a sajtóközlemény szerint 867 parkolóállást látnak el elektromos töltőkkel, ebből 336-ot adtak át a március 22-i sajtótájékoztató keretében.

Pongrácz Tamás fejlesztési igazgató a sajtótájékoztatón azt állította, az épületekben összesen 1800 amper áram (414 kilowatt) használható fel az autók töltésére. A lakókörnyezetben rendelkezésre álló energiával kényelmesen ki tudják szolgálni a gépkocsiállományt az utcai töltés árához képest kedvezőbben. Hozzátette, a fejlesztés alatt álló lakópark felszínén semmilyen gépjármű nem közlekedik, a felszín alatt két szinten is találhatók parkolóhelyek.

Hoffmann Zsolt, a Smart Digital ügyvezetője az általuk működtetett töltőrendszer működéséről beszélt. A jelenleg beköltözhető épületekben 1-1 ipari komputer dolgozik, ami az aktuálisan töltött személyautók között dinamikusan osztja el a töltés során felhasználható áramerősséget. Túl sok töltőn lévő gépkocsi esetében a rendszer sorba állítja a később csatlakozókat, amik a már feltöltött verdákat követően lépnek működésbe.

A sajtókonferencia résztvevői balról: Várkonyi Gábor (újságíró, Autóblog), Pongrácz Tamás (fejlesztési igazgató, Metrodom), Nagy Norbert (elnök ügyvezető, KIA Hungary), Hoffmann Zsolt (ügyvezető igazgató, Smart Digital Hungary) | Fotó: Alapjárat / Vigh Frodó Gergely

Hoffmann hozzátette, 10 elektromos autóból 9 céges járműként kerül újonnan forgalomba. A rendszert ennek érdekében úgy alakították ki, hogy a munkáltató felé pontosan ki- és elszámolható a töltés költsége.

Kiss Gábor, a Metrodom fejlesztési igazgatója információi szerint a jelenlegi vagy aktuálisan tízből egy beköltöző lakónak van elektromos autója, ám az átalakuló piac miatt ez a szám 60 és 80% közé fog emelkedni 10 esztendő múlva.

A sajtókonferencia után portálunk megkérdezte Pongrácz Tamást és Hoffmann Zsoltot a projekt folytatásával kapcsolatban. Pongrácz említette, az egyes ütemek befejezése során fokozatosan növelik a parkolóhelyek összlétszámát, amelyek lejárói már készen vannak. Az utolsó ütemet 2027-ben indítják el, így 2029-re 800-nál is több elektromos töltővel ellátott parkolóhelyet tudnak biztosítani.

De gyönyörű verda! Ha tudnák, hogy csak a fényekkel játszottak… | Fotó: Alapjárat / Vigh Frodó Gergely

Hoffmann eközben felhozta, hogy az utolsó lakóegység átadása után 900 amper energiát tudnak biztosítani az elektromos autóknak épületenként. Erre azért lesz szükség, mert a létesítmény minden fogyasztójának áramerősségét figyelembe fogja venni a rendszer a lámpáktól kezdve a liftekig. A töltés hatékonysága a jelenlegi tervek alapján viszont így sem fog csökkenni.

Ezt követően nyilatkozott oldalunknak Kiss Gábor is. A fejlesztési igazgató elárulta, hogy 2028 környékére kész lesz a lakónegyed fogadóépülete, ami a vendégek számára néhány parkolóhelyet is biztosítani fog. Arra a kérdésre, hogy azokat is egyenként felszerelik-e elektromos töltőkkel, pontos terv hiányában nem kaptunk érdemi választ. Kiss a legvalószínűbbnek azt tartja, ha a vendégparkolóban közterületi árakon üzemeltetnének néhány töltőpontot.

 Alapjárat / Vigh Frodó Gergely