Összességében kevesebb személyautó talált gazdára tavaly idehaza, mint 2022-ben, az elektromos és plug-in hibridekből azonban jóval több.
Bár a korábbi években a különböző tényezők által okozott alkatrészellátási problémák megoldódtak, így az új autók várólistája is rövidült, más nehezítő tényezővel kellett szembesülnie a magyar piacnak. A bizonytalan inflációs és gazdasági helyzettel, amely miatt sokan elhalasztották az új gépjárművek megvételét.
Nem titok, hogy hazánkban a céges vásárlások tartják életben az újautó-piacot, magánügyfelekből lényegesen kevesebb dönt egy nullkilométeres kocsi mellett. Nem sokaknak van ugyanis a zsebében vagy bankszámláján több millió forint, amit ilyen befektetésre tartogatnak.
Ennek megfelelően 3,4%-kal csökkentek 2023-ban az azt megelőző évihez képest az új személyautók eladásai. Szám szerint 107 720 új négykerekű talált gazdára, míg 2022-ben – amely már eleve gyengébb év volt a korábbiaknál – 111 540 darab.
Ezek között azonban jócskán nőtt a zöld rendszámot kiérdemlő – tehát konnektoros hibrid vagy tisztán elektromos – autók száma. 2022-höz képest 23,4%-kal több villanyautó, illetve 13,7%-kal több plug-in talált gazdára.
Ha a konkrét darabszámokat nézzük, akkor nem olyan rózsás a helyzet, ugyanis az 5807 darab e-autó a teljes piac csupán 5,4%-át tette ki, míg az 5546 hibrid 5,1%-ot. Összeadva azonban már 10,5%-nál járt a mutató, amely az eddigi legnagyobb – és ebben nincsenek benne a kintről behozott, használtként forgalomba helyezett járművek.
Ha a 2023-ban kiadott összes zöld rendszámot nézzük, akkor 84 454 párt adtak ki a hatóságok. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete arra számít, hogy idén tovább csökken az újautó-piac mérete, nagyjából százezres darabszámra, amiből 7500, tehát 7,5%-nyi tisztán elektromos autót adhatnak át.
A vállalkozások számára vonzó lehet a kedvező – cégautó-adó nélküli – üzemeltetés, viszont az üzemanyaggal ellentétben az autó hajtására fordított árammal nem lehet könnyen elszámolni. A limitált hatótáv és egyes területeken a töltőhálózat ritkasága pedig sokak számára körülményessé teszi a használatot.
Idén azonban a cégeket célzó villanyautós támogatás tovább lendíthet ezen járművek piaci részesedésén, ráadásul a töltési infrastruktúra fejlődése is szerepel az EU-s pályázatban, így egyre kevésbé jelent majd kompromisszumot a belső égésű motorral szerelt négykerekűek leváltása.