2023. október 19. | 15:02

Programot indít az elektromos autók elterjedésének támogatására a kormány, és összesen 60 milliárdot szán rá. De kinek jut belőle?

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a kínai Sencsenben tett látogatása alatt jelentette be, hogy a kormány novemberben 60 milliárd forintos programot indít az elektromos autók elterjedésének támogatására. Az összeg felét a töltőhálózatok fejlesztésére, másik részét pedig új villanyjárgányok vásárlásának támogatására szánják.

A nemsokára induló akció keretein belül 30 milliárd forint jut 170 db új, nagy kapacitású töltőállomás kiépítésére az ország legforgalmasabb újai mentén. A következő két és fél év alatt szeretnék mindezt megvalósítani.

A 60 milliárd forintos keret másik feléből a cégek e-autó vásárlását szeretnék ösztönözni, így ezúttal magánszemélyekre nem lesz pályázat. Az egyéni vállalkozások, taxisok, autómegosztással foglalkozó társaságok számára azonban ez egy kiváló ugródeszka a környezettudatosabb életvitel felé.

Pontosabb részletek egyelőre nem ismertek, így az sem, hogy mekkora bevételű cég vagy mekkora méretű flotta esetén milyen kedvezményre számíthatnak az érintettek, de személyautókon kívül kisbuszok és kisteherautók vásárlásának támogatása egyaránt szerepel a tervek közt. A cégeket egyelőre az adómentesség és a kedvező fenntartási költségek (olcsóbb szerviz, üzemanyag, kedvezőbb biztosítás...) terelték az elektromobilitás felé, ám ez a fajta támogatás nagyobb löketet adhat a vásárlási kedvnek.

Szijjártó Péter szerint az elektromos közlekedésnek hatalmas jelentősége van a környezetvédelem szempontjából is, mivel a világon a károsanyag-kibocsátás 14 százalékáért a közúti közlekedés felel. Amennyiben ezt nem tudjuk átállítani elektromos alapokra, akkor a klímaváltozás elleni küzdelem is kudarcot fog vallani, a környezetvédelmi céljainkat sem fogjuk tudni elérni.

A miniszter kiemelte, hogy Magyarország már most is vezető szerepet játszik a szektor elektromos átállásában és elmondta, hogy az elektromos autóipar át fogja venni a hagyományos helyét. Ebben pedig fontos szerepünk lesz a továbbiakban is.

Korábban leginkább magánszemélyek számára indított támogatási programot a kormány. Akkor a pályázók a gépjármű értékének legfeljebb felét kaphatták meg támogatásként. Az elektromos személyautók és tehergépkocsik vételárának felső korlátja a gépjármű típusától függően 15 vagy 17 millió forint lehetett. Érdekes módon Németország alig egy éve épp csökkentette az elektromos járművekre vonatkozó állami támogatást.

Depositphotos