Elkészült a 2021-es lakossági e-mobilitás pályázat kiértékelése, amelyet most tett közzé az Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft. (IFKA). A beszámolóból kiderül, hogy idén összesen 1238 pályázatot nyújtottak be, és csaknem 3 milliárd forint, egészen pontosan 2 996 0000 00 forint támogatási összeget osztottak szét. A 2021-es elektromosautó-pályázatot május 17-én hirdették meg, a pályázatokat pedig június 14-én és 15-én lehetett benyújtani. Akkora volt az érdeklődés, hogy a keretösszeg alig másfél nap alatt el is fogyott. Az IFKA az eredményekről július 12-én értesítette a pályázókat. A sikeres pályázatokat benyújtók 10 munkanapon belül megkapják a Támogatói Okiratot.

Az összesen benyújtotta 1238 pályázatból mindösszesen 4 darabot utasítottak el, így jogosan merülhet fel többekben is az a kérdés, hogy van-e értelme a támogatást igénylőket és az államapparátust is egy szinte csak formalitásnak tekinthető, ám mégis rengeteg kellemetlenséggel és hercehurcával járó pályázati eljárásnak kitenni.

A pályázatok 49 százalékát a Közép-Magyarországi régióban nyújtották be – az ország egészét tekintve ezen a területen laknak a legtöbben, és ide tartozik Budapest, illetve Pest Megye is. Második helyen a Közép-Dunántúl végzett 11 százalékkal, míg a legkevesebb, a pályázatok 7 százalékát az észak-magyarországi régióból regisztrálták.

Az arányok akkor sem változnak számottevően, ha csak a drágább autókat vizsgáljuk, amelyekre 1,5 millió forintos támogatást lehetett igénybe venni. Ebben az összevetésben szintén Közép-Magyarország végzett az élen, ugyancsak a közép-dunántúli régiót megelőzve. A legszembetűnőbb változást az jelenti, hogy a Dél-Alföld egyáltalán nem szerepel ezen a listán.

A pályázók 92 százaléka az „olcsóbb”, 12 millió forintig terjedő árkategóriában választott magának autót, amihez 2,5 millió forintnyi állami támogatást kapott. Mindössze 94-en, vagyis a pályázók 8 százaléka igényelt támogatást a 12-15 millió forint közötti értékű elektromosautó-vásárlására. Korábban számos aggály felvetődött azzal kapcsolatban, hogy a tehetősebbek majd elhappolják a rendelkezésre álló támogatásokat azok elől, akik jobban rászorulnának az állam által biztosított összegre. Az IFKA adataiból azonban egyértelműen látható, hogy ezek félelem nem volt valós.

A pályázat kiírása lehetőséget biztosított arra, hogy ne csupán magánszemélyek, hanem civil szervezetek, egyesületek és felsőoktatási intézmények is benyújthassák kérelmüket a támogatásra. Részvételük kifejezetten visszafogott volt, a nyertesek között összesen 5 ilyen szervezetet találunk.

Elektromos autót vásárolnál? Ne habozz tovább, és keresd fel a Magyar Autókereskedőház Zrt. kollégáit telefonon (+36203663447) vagy e-mailben!