Szubjektív válogatásom letűnt időket idéz meg: a digitális korszak előtt, a nyomtatott médiumok korában még minden, magára valamit is adó autógyár plakátokon és újságokban hirdetett a TV-reklámok mellett. Korábban már volt szó a 9 legérdekesebb autós reklámvideóról, most jöjjenek a vicces plakátok, ahol a hirdető autógyár leginkább más márkákkal összevetésben igyekszik fényezni a saját modelljét.

Volkswagen Bogár

„Azt mondod, nem lehet megcsinálni? Tényleg nem.” Hirdetésében a Volkswagen bevállalja, hogy bár megpróbálták, mégsem sikerült a Philadelphia 76ers kosárlabdacsapat 216 centi magas játékosát, Wilt Chamberlaint a Bogárba szuszakolni. Cserébe a VW biztosítja az érdeklődőket, hogy mindenki másnak, vagyis az extrém colos kosarashoz képest szokványosabb méretű felnőttnek és gyereknek jut bőven hely az autóban. Nem úgy, mint a benzinnek, mert abból olyan keveset fogyaszt, hogy a tanknak nem kell méretesnek lennie.

Volkswagen Bogár reklámja

Citroën 2CV

A Citroënnél jó humorérzékkel megáldott marketingesek dolgoztak annak idején. Az amúgy is kapós, olcsó és fapados kisautót azzal próbálták még kívánatosabbá tenni, hogy pont a kor legmenőbb autóival teszik egy plakátra. Az ára mellett még is találnak olyan pontokat, amikben a Kacsa lenyomja a „nagyokat”. A Ferrarinál gyorsabb (ha a Kacsa nyélgázon megy, a Ferrari meg véletlenül épp lassabban), pont annyi kereke van, mint egy Rolls-Royce-nak, és nagyobb a csomagtartója, mint a Porschénak.    

Citroën 2CV reklámja

Volvo 740 Turbo Wagon

Messze megelőzve a német prémiumok sportkombijait, a Volvo már a ‘80-as években ráérzett arra, hogy van az a réteg, akinek szüksége van az indokolatlanul erős puttonyos autókra. A reklám a 740 Turbo Wagon piacra dobása mögötti alapötletet villantja fel: az örök Number 1 plakátautót, a Lamborghini Countach modellt utánfutót húzva szerepelteti a Volvo kombija mellett. 

Volvo 740 Turbo Wagon reklámja

A Volvo 740 Turbo Wagon eladásokat azzal is igyekeztek fokozni, hogy egy Porschéval is közös plakátra helyezték a nagyteljesítményű svéd kombit. A felirat szerint a két autó a traffipaxnak ugyanúgy néz ki, utalva ezzel arra, hogy a Porsche 944 és a 740 Turbo Wagon közel azonos, impozáns 0-100-as sprintre volt képes, így könnyen felmerülhetett mindkettőnél a gyorshajtás veszélye. Pedig az egyik egy legendás sportautó, a másik meg „csak egy kombi”.

Volvo 740 Turbo Wagon reklámja

Subaru Legacy

Volvo = biztonság, ezt az alapelvet széles körben sikerült elültetni a fejekben az elmúlt 50 évben. A Subaru ezt trollkodja szét a hirdetésben, amelynek szövege szerint a Volvo a balesetek túlélésében szerzett magának hírnevet, míg a Subaru abban, hogy elkerüli azokat. Ezzel a Legacy ABS-szel való felszereltségét, négykerékhajtását és a négy tárcsás féket hangsúlyozták ki.

Subaru Legacy reklámja

Saab 9000 Turbo

A Saab 9000 Turbo valóban egy kiemelkedő modell volt a saját korában, nem véletlen, hogy az akkori legnagyobbakat idézi meg a hirdetésben. A szöveg szerint csak egy választásod lehet, ha olyan autót akarsz, amiben – lehajtott ülésekkel – nagyobb a csomagtér, mint a W124 Mercedesben, az E28 BMW-ben és a 760-es Volvóban együtt, és olyan gyors, mint a 944-es Porsche.

Saab 9000 Turbo reklámja

Daihatsu Hijet MPV

A ‘80-as évek közepén bevezetett 7. generációs Hijet mikrobusz elképesztően pici, dimenzióit a Japánban elterjedt kei car kategóriának megfelelően lőtték be. De el akarták valahogy adni a világ többi részén is, ehhez pedig a jó öreg csajozási sémához nyúltak. „Ötször több nőt szed fel, mint egy Lamborghini” – hirdeti a felirat, és tényleg, a reklámfotón a sunyin kikacsintó, elégedett vezető fickó mellett öt csaj fejezi ki határtalan boldogságát a szűk beltérben. 

Subaru Hijet MPV reklámja

MG MGB

A szexizmust bájos leplezettséggel kezelő Daihatsunál az MG sportautógyár sokkal jobban érzi, hogy minél explicitebb egy vonzó nő szerepeltetése a hirdetésben, annál több fiatal, vagy kapuzárási pánikos idősebb férfi ugrik az MGB reklámjára, és érez azonnali késztetést egy olyan irracionális tetthez, mint a nem éppen a megbízhatóságáról híres angol roadster magáévá tétele. Hiába, a ‘70-es években járunk, Woodstock és a szabad szerelem még nagyon közel van. „Az anyád nem szeretné” – hirdeti a felirat.

MG MGB reklámja

Porsche 911 Carrera 4

A Porsche azonban ennél is tovább ment, és a férfiasság provokálását nem bízta hiányos öltözékű nőkre, inkább megragadta a konkrétumokat. „Az új 911 Carrera 4 pont olyan izgatott lesz, mint te” – állítja a szöveg, és ennek bizonyítására három fázisban mutatja be az 1989-ben, a 964-es sorozattal bevezetett, a korábbi fix kacsa- vagy bálnafarkat leváltó, sebesség függvényében kiemelkedő hátsó spoilert. Sokat nem kell gondolkozni az asszociáción. 

Porsche 911 Carrera 4 reklámja

A 911 egy akkora legenda, hogy a stuttgartiak megengedhetik maguknak a szemtelenséget is. A hirdetés szövege kellőképpen provokatív: „De most őszintén, fiatal korodban arról álmodoztál, hogy egyszer Nissanod vagy Mitsubishid lesz?” És mivel alatta egy 911 fotója látható, még akkor is nehéz lenne erre igennel válaszolni, ha a GTR-ek és a Lancer Evók is kétségtelenül megindítják minden autószerető ember nyálelválasztását.

Porsche 911 reklámja