2021. július 24. | 18:01

A legtöbb ezek közül ma is közkedvelt nyitott tetejű modell, ám az emberek többsége nem engedheti meg magának, hogy birtokoljon egyet.

A kabrió és a roadster  mindig egy kicsit kuriózum, egy kis különcködés, az olyan autósok kiváltsága, akik szívesen áldoznak a lazaság és a tető nélküliség nyújtotta szabad kényelem oltárán. Éppen ezért azt gondolnánk, hogy praktikus gondolkodású világunkban viszonylag kevés példányt gyártanak a lenyitható tetejű autókból. Nos, itt az ideje meglepődni, és hogy pontosan miért, azt kétrészes cikkünkben részletesen bemutatjuk. Kezdjük a legnagyobb számban eladott, nyitható tetejű autók rangsorának bemutatását növekvő sorrendben, a 22-es lista hátulján helyet foglaló 11 modellel!

Jaguar E-type - 34 000 db

Egy legendává dicsőült autó esetében meglepő, hogy milyen alacsony számban sikerült értékesíteni. Pedig a Jaguar E-type roadster mindent megtett az eladási statisztikák szárnyalása érdekében. Egyrészt a vonalvezetése nem csupán szenzációs, hanem egyenesen szédületes, másrészt a 150-es tempó, amire könnyedén képes volt, szintén kiemelkedő értékesítési potenciált sejtetett.

Mindezek mellé elegáns sportautóként az Egyesült Államokban is sikert aratott, mindezt az izomautózás hajnalán. Egyetlen érv szólt az E-type roadster eladási mutatóinak megerősödése ellen, az autó ára, amivel sikerült maga mögé utasítania a Ferrarik és Maseratik drágább példányait is. És ezen a fix tetős E-type népszerűsége sem tudott segíteni.

Toyota MR2 - 60 000 db

A vezetés, mint szórakoztató élmény... Sok MR2 tulajdonos szerint a Toyota roadster harmadik generációja ebben nőtt az elődjei fölé. A Toyota szerint egy igazi kis élményautó receptje a következő: középre helyezett motor, két ülés, alacsony önsúly és persze egy nyitható tető. Igen, tudjuk, ez így nem praktikus, de rendkívül sikeres!

A két ülés fölé kihúzható tető viszonylag kicsi, így meglepően könnyen kezelhető. Jórészt ennek köszönhető, hogy az MR2 üdítő színfoltként virított minden úton, ahol felbukkant, akár az Egyesült Államokat, akár Európát, Ausztráliát vagy Japánt tekintjük. A Toyota roadsterének sikerében jelentős részt vállalt az ára, ami nem rugaszkodott csillagászati magasságokba. Ezzel együtt is a Toyota MR2 harmadik generációs eladásai a fő piacokon viszonylag hamar csökkentek, a divat hullámai elsimultak, és a gyártás 2007-ben leállt.

VW Karmann Ghia - 80 000 db

Lassú, de rendkívül elegáns, mutatós autóként vonult be az autótörténelembe a Volkswagen Karmann Ghia modellje.  Sikerét jól mutatja, hogy 1958-tól egészen 1974-ig gyártották a négyüléses kabriót.

Hűvös eleganciát és kissé hamiskás, brit elit sportautó benyomást keltett az érdeklődőkben, és az sem rontott az értékesítési mutatókon, hogy a Volkswagen kabrióját az eredeti angol telivéreknél jóval visszafogottabb áron lehetett birtokba venni. A hatvanas években, különösen az Egyesült Államokban igen nagy divatja volt a remek megjelenésű Volkswagennek.

A fix tető hiányának ellensúlyozására szolgáló extra megerősítés azonban nehezebbé tette az autót, ami az amúgy is gyengécske motor miatt a rossz nyelvek szerint közel 30 másodperces százas gyorsulást eredményezett. A Karmann Ghia azonban mindezek dacára sikerautóvá vált, és ma már a kabrió és testvére, a kupé is sok klasszikus autókkal foglalkozó gyűjtő számára egy nehezen beszerezhető, méregdrága álom.

Audi TT Roadster - 110 000 db

Az Audi nagyot dobott 1998-ban, amikor előállt az akkor futurisztikus megjelenésűnek számító TT-vel.  A TT mint ötlet és mint valóság bevált, így egy évvel később megszületett a Roadster változat is. Az Audi ekkor is korrekt volt, meg sem próbált az autó hátsó részébe „ál üléseket” behelyezni, nyílt vállalással kétülésesként futtatta a TT Roadstert.

Nyilvánvaló riválisával, a Porsche Boxsterrel állt harcban a laza sportosságot kedvelő vásárlók kegyeiért. A versenyben maradásért az Audi arra mozdult, amerre pontosan tudta, hogy a Porsche nem fog. A TT Roadsterből készítettek egy elsőkerék-meghajtású változatot, és a kupé motorjainál kissé gyengébb, 150 lóerős verzió is napvilágot látott.

Az ötlet bevált! Ezek a módosítások tovább szélesítették a vásárlói kört. Az Mk1 sikerességét a vásárlások tekintetében a későbbi TT generációk nem tudták megismételni. A kis Audi Roadster végül olyan időtlen megjelenésű és műszaki tartalmú autóvá vált, amit ma is szívesen látunk a forgalomban. 

Honda S2000 - 113 000 db

Az S2000 nemcsak fürge, de kiemelkedően szemet gyönyörködtető vonalvezetésű sportautó is egyben. A Honda saját magát lepte meg a gyönyörű, nyitható tetejű csodával egy igen jeles alkalomból, a japán gyár 50. születésnapján. Köztudomású, hogy a Honda egyébként nem ebből a szegmensből építette fel világhírnevét, ám a motorok és a váltók terén mindig az elsők között járt.

Az S2000 ráadásul csúcsot is tartott abban az időben, mert a 2,0 literes, négyhengeres motorjának literenkénti teljesítménye rekordnak számított az akkori normál szívómotoros, közúti autók körében. És bizony ma is elismeréssel adózhatunk a 2,0 literes hengerűrtartalomból kipréselt 240 lóerőnek!

Ez 6,2 másodperces százas gyorsulást eredményezett, ami 1999-ben elég volt ahhoz, hogy a japán nyitható tetejű méregzsák valós értékesítési versenybe lépjen a Porsche Boxsterrel és a Mercedes SLK-val. Az S2000 motorja persze máshol élt igazán, a magas fordulatok sztárja volt, de aki a pörgős élet hívének tartotta magát, az a rajongásig szerette a fél évszázados japán gyár születésnapi ajándékát.

MG F/TF - 118 000 db

Az MG F remekül egyesítette magában a nagy múltú MG által épített, megfizethető roadsterek legfőbb erényeit. Az MG ilyenirányú hagyományai egészen az 1920-as évekig nyúlnak vissza. 1995-ben, amikor az F piacra került, a brit gyár által használt egyik leggyakoribb motort kapta, ami kitűnően mozgatta az alacsony súlyú karosszériát. Végül az MG F  a Lotus Elise és a Mazda MX-5 komoly vetélytársaként száguldhatott a világ útjain. A kis MG roadster első változata, az F magas értékesítési mutatókat hozott még akkor is, ha a Roverrel való összefogásból származó K-sorozatú motor körül adódtak problémák.

A frissítés, a TF már vegyesebb képet mutat. Nagyobb teljesítménnyel rendelkezett, de már nem tartalmazta az előd kiváló Hydragas felfüggesztését. Végül a TF a Rover bukásáig harcolt a roadsterek mezején. Később az MG komoly válságba került, majd az új, kínai tulajdonosok által kitűzött MG zászló alatt még újraindították a TF modellek gyártását, de csak 906 darabig jutottak. Így vonult másodszor is – immáron véglegesen - nyugdíjba az MG F és TF sorozat.

Fiat 850 Spider - 125 000 db

Szemtelenül csinos roadsterrel állt a világ elé a Fiat 1965-ben. A 850 Spider arányait olyan ügyesen tervezték, hogy szinte lehetetlen megbecsülni a pontos méretét – amíg bele nem ülünk. Belülről viszont egyértelművé válik a helykínálat, vagy inkább annak hiánya. Kicsi volt, már a megjelenésekor is annak számított, de ez jól állt neki, így Európában, sőt az Egyesült Államokban is magas eladási számokkal hódított.

A Fiat 850 Spider farmotoros volt, mert nem tagadhatta meg a Fiat akkori hagyományait, és 843 köbcentis hengerűrtartalmával 47 lóerőt produkált. Később a Fiat mérnökei 843 köbcentisre módosították a motort, ami így 49 lóerejével képes volt a 145 km/órás végsebesség elérésére. De miért is kellett volna bárkinek a lóerőket számolgatnia, amikor ezzel az autóval elég volt begurulni a parkolóba, és minden szem rátapadt...

Porsche Boxster - 160 000 db

A Porsche Boxster első, 986-os generációjának fontosságát sohasem értékelhetjük eléggé nagyra. Ez az autó tette lehetővé a Porsche számára, hogy folytatni tudja egyedi, a többi gyártótól mindig makacsul különböző, önmegvalósító útját. Az első Porsche Boxster a szélvédőtől kezdve sok mindent átvett az 1996-os 911-es generációtól, ám tette mindezt csökkentett költségekkel. Így egy briliáns kétüléses roadstert állt a világ elé olyan áron, amelyet 1996-ban egy Porschéért a legtöbb rajongó határozottan alacsonynak tartott.

A patinás német autógyár folyamatosan fenn tudta tartani az érdeklődést a Boxster meg-megújuló kiadásai iránt. Itt finom frissítésekről beszélhetünk igazán, amit a motorpaletta bővítése tett izgalmassá. A kiváló műszaki és marketinges munka eredményeképpen az eladások egyenletesen magas szinten maradtak több éven keresztül.

Az eredeti, 2,5 literes hathengeres 2000-ben egy 2,7 literes motor váltotta fel, míg a 3,2 literes Boxster S változat 1999-ben érkezett 249 lóerővel. Nem csoda, hogy a Porsche Boxsterből mintegy 50 000 példánnyal többet sikerült értékesíteni, mint az ugyanebben az időszakban gyártott Audi TT Roadsterből. A Porsche itt is történelmet írt: sokak számára a roadster fogalmának leghívebb megtestesítője még ma is a Porsche Boxster.

Alfa Romeo Spider - 175 000 db

A fenti darabszám az Alfa Spider teljes, 1966-tól 2011-ig terjedő modellkínálatára vonatkozó adat. Ám ha csak az első négy generációt vennénk alapul – ami lényegileg az 1966-os dizájn fő elemeinek megtartásával élt túl évtizedeket, 1993-ig -, a Spider akkor is szerepelne a legnagyobb darabszámban eladott kabriók listáján. Ugyanis ezidő alatt 124 104 darab Alfa Romeo Spidert értékesítettek világszerte.

Hogy mi volt a Spider sikerének titka? Az Alfa Romeo Spider 1600-as motorjának teljesítménye túllépte a 100 lóerőt, de még a legkisebb, az 1300-as is képes volt 170 km/órás végsebességre gyorsítani a kis Spidert. Mindez 1966-ban több volt, mint csábító. Emellett az autó egyszerűen szólva gyönyörű.

Az Alfa teljes hosszán végigfutó ívek, a kocsi kiváló arányai szinte mindenkit megbabonáztak. Mi kell még a sikerhez? Az Alfa Spider esetében az utódlás azonban már nem sikerült jól. A 2007-től gyártott Spiderek már kevésbé tűntek vonzónak az addigra már roadsterektől túlzsúfolt autókínálatban, így a 939-es sorozatból 4 év alatt már csak 12 ezer darabot sikerült értékesíteni.

Fiat 124 Spider - 178 000 db

Hogy egy autó közel húsz éven keresztül, lényegileg változatlan formában legyen sikeres? A Fiat Spiderje ezt tudja! 1966-ban dobták piacra, és 1985-ig még lényegileg a kezdetekkor kifaragott karosszériával értékesítették. A Fiat 124 Spider története alátámasztja a régi mondást: Sikeres recepten ne változtass!

A Fiat Spider túlélésének kulcsa talán az egyszerűség: végy egy stabil, négyhengeres motort, hátsókerék-meghajtást és ne feszítsd túl a húrt a dizájn terén. A 124 Spider meglepően sok szívet dobogtatott meg még az Egyesült Államokban is, és emellett még a raliban is jól teljesített. A jól beárazott Fiatra komoly igény mutatkozott az Egyesült Királyság, Japán és Ausztrália piacán is, ezért sokan állítják, hogy nagy lehetőséget hagyott ki a Fiat a tervezett jobbkormányos változat ötletének elvetésével.

BMW Z4 - 180 000 db

A Z4 bemutatását elődjével, a rangsorunkban majd feljebb szereplő Z3-mal kell kezdeni. Pontosabban annak átütő értékesítési sikerével, ami miatt a Z4 első generációjának nehezen túlszárnyalható örökséggel kellett szembenéznie. Ám mindezzel együtt is a Z3 sikere óta messze a BMW E85-ös modellje volt a legkelendőbb a bajorok roadsterei közül.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a BMW ne tett volna meg mindent a Z4 sikeréért. A fejlesztéseknek köszönhetően az E85 sokkal inkább vezetőközpontú autó volt, mint a Z3. A Z4 rendkívül dinamikus és erős 2,5 és 3,0 literes, hathengeres motorokkal büszkélkedhetett, sőt az ezekkel szerelt példányokhoz később egy alacsonyabb áron értékesíthető változat is társult, amiben egy 2,2 literes motor adta a hajtást.

Természetesen a kínálatból itt sem hiányozhatott az M változat, a Z4M Roadster, és annak zárt tetejű verziója, az Si kupé sem. A Z4 első generációját azonban a lenyitható tetejű E85 uralta, amelyet  6 éven keresztül a BMW spartanburgi üzemében készítettek.

Autocar

Carsalesbase

  • Címkék:
  • Top