Bár mindössze 420 darab készült belőle, a Lamborghini Jalpa mégis egy történelmi mérföldkövet jelentett a bikás márka számára. Ez volt ugyanis az utolsó V8-as motorral hajtott sportautó az olasz cég történetében, a bemutatójára épp 40 évvel ezelőtt került sor.

Az 1981-es Genfi Autószalon leleplezett autó a Jalpa Kandachia, a harci bikák híres fajtája után kapta a nevét, és egy „megfizethetőbb” Lamborghininek szánták, mint a csúcsmodellnek számító Countach.

Az Urraco és Silhouette projektek továbbfejlesztéseként megszületett Jalpa megtartotta az elődök felépítését, miközben motorját nagyobbra cserélték. A 3,5 literes, 90 fokos hengerszögű V8-as blokk teljes egészében alumíniumból készült, az üzemanyag befecskendezésről négy Weber 42 DCNF ikerkarburátor gondoskodott, a kompresszióarányt pedig 9.2:1-re állították be.

Mindezeknek köszönhetően a motor 258 lóerős teljesítményt és 314 newtonméter forgatónyomatékot produkált, a Jalpa kereken 6 másodperces 0-100-as sprintidővel rendelkezett, a végsebessége pedig elérte a 248 kilométer/órát.

Az autót a Lamborghini Silhouette ihlette, amely lényegében egy tervezési gyakorlatnak indult a híres Carrozzeria Bertone stúdiójában a ’70-es évek végén. A Silhouette alapjait az 1972 és 1979 között gyártott, 2+2 üléses sportautó, az Urraco jelentette.

A Silhouette Targa-tetős karosszériakialakítását megtartva az autó dizájnjáért Marc Deschamps felelt, aki 1980-tól a Bertone tervezési igazgatója volt. Az ő munkáját segített Giulio Alfieri, aki akkoriban a Lamborghini vezérigazgatója és műszaki igazgatója volt.

A Lamborghini 1981-ben készült el a végleges változattal, és leplezte le a Jalpa prototípusát, amely különleges, fémes bronz fényezést és néhány egyedi dizájnmegoldást kapott a jeles alkalomra.

Amikor az olasz cég megkezdte a gyártását, a sportkocsi fekete lökhárítókat, légbeömlőket és motorborítást kapott, valamint 16 colos könnyűfém felniken gurult. Az utastérben bőséges mennyiségben használtak különféle bőrborításokat, hogy kihangsúlyozzák, az autó sokkal inkább egy kényelmes, luxusirányvonalat képvisel, mint a Countach. A hátsó légterelő, akárcsak a V12-es nagytestvére esetében, opcionálisan választható extraként szerepelt a kínálatban.

A korabeli újságírók és kritikusok méltatták a Jalpa könnyű kezelhetőségét és az általa nyújtott lenyűgöző vezetési élményt. Ennek ellenére 1981 és 1987 között mindössze 420 darab gördült le belőle a futószalagról a Lamborghini bolognai gyárában. A cég szerint a Jalpa tekinthető a 2003-as Gallardo közvetlen elődjének, amely végül az egyik legkelendőbb autó lett, amit a bikások valaha gyártottak.