A top fuel dragsterek képviselik a leggyorsabb és legerősebb kategóriát a drag versenyzésen belül. A legeszementebb gépekkel 4 másodpercen belül gyorsulnak 500 km/óra fölé a mindössze 304,8 méteres (1000 láb) aszfaltcsíkon, ami elképesztő igénybevételnek teszi ki a technikát és persze a versenyzőket is.

top fuel dragster
Blake Alexander rajtol el egy verseny során (Kép: Michael Allio / Icon Sportswire / Getty Images)

Egy jól felkészített top fuel dragster tehetséges vezetővel, álló helyzetből 1 másodpercen belül már 160 km/órával száguld, a pálya kétharmadánál pedig átlépi a 450 km/órás tempót is. Az iszonyatos gyorsulás átlagosan 4 g-s erőhatásnak teszi ki a versenyzőt, de a csúcsterhelés elérheti akár az 5,6 g-t is.

Ma már rövidített pályán folynak a versenyek

Korábban a top fuel dragsterek is a hagyományos negyed mérföldön (402,3 m) száguldottak, ám ma már rövidített, az említett 304,8 méteres pályán mérkőznek egymással a pilóták. A változtatást egy halálos kimenetelű balesetet követően eszközölték, miután 2008-ban Scott Kalitta életét vesztette egy amerikai gyorsulási versenyen.

A pilóta dragszeterének motorja éppen a célvonal előtt 480 km/órás sebességnél robbant fel, a kicsapódó lángok pedig felemésztették a fékezésre szolgáló lassítóernyőjét. Kalitta hiába próbálta használni a kerekekre ható fékeket, az autójával átszáguldott a bukótéren, majd egy betonfalon és végül a pályán kívül állt meg. A balesetet követő vizsgálat során megállapították, hogy a becsapódás során 200 g-nél is nagyobb erőhatás érte a testét, a túlélésre esélye sem volt.

Az esetet követően az USA-beli versenyek lebonyolításáért felelős National Hot Rod Association lerövidítette a pályát, majd a nemzetközi színtéren szabályokat alkotó FIA is így tett néhány pálya esetében. 2012 óta viszont mindenhol a 304,8 méteres pályahossz van a szabályzatban, amelyhez 2017-ben Ausztrália is igazodott.

A feltöltött V8 elforgatja maga alatt a Földet

A versenygépeket szigorú szabályok szerint kell megépíteni, amelyek egy része a motor milyenségét regulázza. Az autókban a második generációs Chrysler RB Hemi V8-as blokkok teljesítenek szolgálatot, természetesen különlegesen erős anyagokból felépítve, de megőrizve az eredeti hengerenként kétszelepes felépítést. A hengerűrtartalom 8,19 literben (500 köbinch) van maximalizálva.

Alumíniumból készül a blokk és a hengerfej is, különlegességük, hogy nincsenek bennük hűtőközeg-járatok. A térforgattyús kialakítású főtengely acélból van, de a hengersoronkénti vezérműtengelyek, a dugattyúk és egyéb motoralkatrészek már kovácsolt alumíniumból készülnek.

A hengersorok tetején ül a kötelezően 14-71 típusú Roots-kompresszor, amelyet egy fogasszíj hajt meg. A feltöltés maximális nyomása 4,5 bar lehet, ami hatalmas mennyiségű beszívott és a hengerekbe pumpált levegőt jelent maximális fordulaton. Csúcsteljesítménynél csak a kompresszor meghajtása felemészt körülbelül 1000 lóerőt.

dragster verseny
Anton Brown gépét tolják vissza a rajthoz, miután burnoutolt egyet (Kép: Michael Allio / Icon Sportswire / Getty Images)

A motor megfelelő kenéséről egy 15,14 liter űrtartalmú, szárazkarteres olajrendszer gondoskodik. A hozzávetőlegesen 35 bar maximális nyomással dolgozó üzemanyag-rendszernek 42 befecskendezője van, amelyből általában 10 darabot helyeznek el a feltöltőn, 16-ot a szívósoron és a maradékot a hengerfejben, 2-2 egységet minden hengernél. A rendszer egy perc alatt 378.54 liter (100 gallon) üzemanyagot képes átpréselni magán.

A brutális nyomaték átviteléről egy többtárcsás, titániumból, acélból és szinterezett vasból készült centrifugális kuplung-szerkezet gondoskodik, hagyományos sebességváltó egyáltalán nincsen. Egy 3,2:1 arányú áttétel van, más nem is nagyon lehetne, hiszen azonnal szétrepülne a váltó, amint rászabadul a motor ereje, meg aztán a futam során idő sincs nagyon váltogani.

A speciális üzemanyag teszi lehetővé az irgalmatlan erőt

Az aktuális szabályozásnak megfelelően az üzemanyag maximum 90%-ban tartalmazhat nitrometánt, a maradéknak főként metanolnak kell lennie. Miközben a nitrometán energiasűrűsége alacsonyabb a metanolnál és a hagyományos benzinnél is, az ezzel az üzemanyaggal üzemelő motorok jobban performálnak.
Ez azért lehetséges, mert az égéshez oxigénre van szükség. Egy kilogramm benzin elégetéséhez 14,7 kg 21% oxigéntartalmú levegőre van szükség, miközben csupán 1,7 kilogrammra a nitrometán esetében, amely már a molekuláris összetételében is tartalmaz éghető oxigént. Ez azt jelenti, hogy a nitrometánt égető motorok 7,6-szor több erő előállítására képesek adott levegőmennyiség mellett.

A top fuel dragsterek teljesítményét meglehetősen nehéz lemérni azon egyszerű oknál fogva, hogy csúcsteljesítményüket csupán néhány másodpercig képesek leadni anélkül, hogy elpusztítanák magukat vagy felrobbanna a motorjuk. Éppen ezért pados mérésekkel nem operálnak, inkább különböző szenzorok adataiból és a versenygép időeredményéből kalkulálnak.

A számítások alapján a legerősebb járgányok 8-10 000 lóerő leadására képesek, de nem elképzelhetetlen a 11 ezer lóerő sem. Ez minimum a duplája annak, mint amit a kötöttpályás közlekedésben használatos dízelmozdonyok produkálnak, és megközelíti a modern repülőgépek hajtóművének teljesítményét. A kiviteltől függően 1500 vagy 1600 lóerős Bugatti Chiron is jó messze van a dragsterektől, pedig az sem számít gyengének.

A siker a jó beállításon múlik

Akárcsak bármely autóverseny-sorozatban, a drag versenyzésben is szerelők és mérnökök hada dolgozik azon, hogy az autó minél jobb eredményeket érjen el a bajnokságban. Természetesen a masinákat meglovagoló bátor (őrült?) pilóta szerepe elvitathatatlan, ugyanakkor minden más sorozatnál több felelősség hárul a háttérben dolgozókra.

dragster gyorsulási verseny
Austin Prock csapata dolgozik a versenyző dragsterén (Kép: Jeff Speer / Icon Sportswire / Getty Images)

Az üzemanyag-keverék és a befecskendezés pontos beállítása vagy a kuplung záridejének alapos konfigurációja, illetve sok egyéb paraméter figyelembevétele nélkül nincs siker. Ha például az autó túl erősre sikerül, akkor könnyen elképzelhető, hogy az induláskor csak simán elfüstölnek a gumik, mert nem képesek átvinni a nyomatékot az aszfaltra. Éppen ezért a beállításokat minden esetben komoly számítások előzik meg.

Tudtad-e?

A valaha volt legjobb hivatalos időeredményt a lerövidített pályán az amerikai National Hot Rod Association bajnokságának Top Fuel osztályában egy hölgy állította be 2019-ben. Brittany Force 338.17 mérföld/órára (544,23 km/h) gyorsult fel, a versenytávot pedig mindössze 3,659 másodperc alatt teljesítette.

A technika maximum három percet bír

Miután beindítanak egy dragster motort, 80 másodpercen keresztül hagyják alapjáraton járni, hogy minden alkatrész és az olaj is elérhesse az üzemi hőmérsékletét. Ezután következik egy rövid gumifüstölés, majd a futam. Ez összesen körülbelül 3 perc üzemet jelent a csúcsra járatott motornak, de ennyi bőven elég is, minden esetben következik a generál.

A motort és az erőátviteli rendszert minden futam után teljesen szétszerelik az utolsó csavarig, hogy minden olyan alkatrészt kicserélhessenek, amelyik elkopott vagy tönkrement. A szerelők munkájára szükség is van, mert a komponensek egy jelentős része általában nem éli túl a megpróbáltatásokat.

A főtengely elcsavarodik, a hengerenkénti két gyújtógyertya elég, a kuplungszerkezet teljesen összeolvad. Ez a minimum, ami elő szokott fordulni, de sokszor más meghibásodást is találnak a motorban vagy a környékén. Már csak ezért sem olcsó dolog a dragster versenyzés.

Ajánlott füldugóval végignézni a futamokat

A top fuel dragsterekben használt motorok 150 decibelt produkálnak padlógázon, amely fizikai fájdalmat, de akár maradandó halláskárosodást is képes okozni a nézőtéren. Ezért a versenyekre kilátógatóknak erősen ajánlják a füldugók vagy zajcsillapító eszközök viselését a szervezők.

A versenygépek nyitott kipufogócsövei nemcsak nagyon hangosak, hanem a belőlük kiáramló gázok olyan erővel törnek elő a motorból, hogy önmagukban 4-500 kilogrammos leszorítóerőt produkálnak a futam során. Később, amikor a dragster a végsebessége környékén száguld, a körülötte áramló levegő által termelt leszorítóerő elérheti az 5 tonnát is.

Kilövésre felkészülni!

A versenyautó motorjának beindítását a személyzet végzi, miközben a vezető szorosan beszíjazva, tetőtől talpig védőfelszerelésben várja a rajtot, akárcsak a más motorsportokban. A beröffentés előtt a szerelők meggyőződnek arról, hogy nincs nitró a hengerekben, mert ha van, attól akár azonnal fel is robbanhat a motor és vele együtt a közelben lévők.

dragster gyorsulás
Anton Brown burnoutol (Kép: Jeff Speer / Icon Sportswire / Getty Images)

Ezután a versenyző tövig benyomja a kuplungot a bal lábával (mintha csak egy átlagos autóban ülne), majd jobb kezével megragadja a fékkart – ugyanis lábfék nincs a dragsterekben. Végül a lábát ráhelyezi a gázpedálra, bekapcsolja a gyújtást és aktiválja a kuplung-szerkezetet működtető nagynyomású levegőrendszert.

A motor hagyományos benzinnel indul be, majd a vezető a csapat utasítására  átállítja a befecskendezést nitrometánra. Ezt követi a bemelegítés, amely alatt a versenyző a befecskendezés állítgatásával éri el a kívánt motorhőmérsékletet. Nem maradhat végig nitrometánon a motor, mert az túlságosan visszahűtené.

Minden futam némi gumifüstöléssel kezdődik, amely egyáltalán nem öncélú, de még csak nem is a közönség szórakoztatását szolgálja, hanem arra való, hogy az aszfaltra egy friss, jól tapadó gumicsíkot húzzon a versenyző. De a „burnout” nem csak ezért, hanem azért is kiemelt fontosságú, hogy a gumik és kuplung is elérhessék a megfelelő üzemi hőmérsékleteket.

A gumiégetés után a vezető egy kart átlökve teszi hátramenetbe a gépet, majd a gázpedálhoz hozzá sem érve alapjáraton visszagurul a startvonalra. Ezután, ha minden rendben van és minden érték a normális tartományban, akkor ismét átállítják a befecskendezést full nitrometánra a maximális teljesítmény érdekében.

A rajt előtt a versenyző felengedi a kuplungot és minden idegszálával az indulásra koncentrál. Amint kigyúlnak a lámpák elereszti a fékkart, tövig nyomja a gázpedált és a jobb kezével is erősen megragadja a kormányt. Ahogy a motor a maximális, 8400-as fordulaton üvölt, a kuplung aktiválódik és a dragster kilő a horizont irányába.

Top fuel dragsterek fékezőernyővel
Leah Pruett győz Billy Torrence előtt (Kép: Jeff Speer / LVMS / Icon Sportswire / Getty Images)

Az iszonyat erőhatások következtében az egész gép ide-oda csalinkázik a pályán, amit a versenyző finom kormánymozdulatokkal igyekszik korrigálni. A dragster néhány másodperc alatt éri el a pálya végét, amikor is a vezető leveszi a lábát a gázról, majd kézzel működésbe hozza a lassítóernyőket. Amint az autó kellően visszalassult, a kézifékkel állítja meg teljesen a gurulást.

Egy dolog biztos: acélból vannak a golyóik ezeknek az embereknek!