„-Te, elkérhetem a leckédet? -Persze, csak kicsit írd át, hogy ne legyen feltűnő, hogy másoltad!”. Kínában - ahol nagy hagyománya van a nyugati autók másolásának – néhanapján magasról tesznek arra, hogy ne legyen szembetűnő a „lopás”. Egyes autóik olyanok, mintha megrendelted volna az eredetit Wishen, és végül a kópiát küldték volna. Összeszedtük a hét legdurvább másolatot, de hidd el, a lista még bőven folytatódhatott volna.

7. Geely GE – Rolls-Royce Phantom

A Geely Auto ma Kína egyik legjelentősebb autóipari vállalata, és amióta a Volvo is hozzájuk tartozik, bebizonyították, hogy tudnak autót gyártani. Ez nem mindig volt így és nem is mindig volt kellő kreativitás a tarsolyban a járműveik megálmodásához. A 2009-ben debütált Geely GE-t például úgy reklámozták, mint a „klasszikus újrafeltalálását”. 

Geely GE és Rolls-Royce Phantom
Balra a Geely, jobbra pedig a Rolls-Royce autója (Kép: Depositphotos)

Pedig közelebbről megnézve egyből feltűnik, hogy a limuzin nem más, mint a Rolls-Royce Phantom másolata. Ezt az angolok is észrevették, nem volt nehéz dolguk, mert a Shanghaji Autószalonon egymás szomszédságában volt kiállítva a két típus. Egy ideig szó volt arról, hogy pereskedés lesz a dolog vége, de aztán a patinás márka döntéshozói elálltak szándékuktól.

6. Zotye SR9 – Porsche Macan

A Zotye SR9 2016-ban debütált Kínában. Ahogy a márka első autója (SR7), úgy a másodikként érkező SR9 is a Volkswagen-konszern modelljeitől merített ötletet a megjelenését illetően. A modell ránézésre gyakorlatilag egy Porsche Macan.

Zotye SR9 és Porsche Macan
Balra a Zotye, jobbra a Porsche autója (Kép: Depositphotos / Porsche)

A gyártó a Mitsubishitől vásárolt egy 2,0 literes turbós benzinmotort az autóhoz, amely 190 lóerő leadására képes, az erő átviteléről pedig ötfokozatú kézi kapcsolású, vagy 6 sebességes duplakuplungos automata sebességváltó gondoskodik. Létezik belőle plug-in hibrid kivitel is, amely 80 kilométeres elektromos hatótávra képes.

5. Landwind X7 – Range Rover Evoque

A Landwind X7 2015 és 2019 között készült, pedig a Jaguar Land Rover végig minden igyekezetével azon volt, hogy jogi úton leállítsa a típus gyártását. Végül, négy év pereskedés után sikerült elérniük, hogy a kínai bíróság elrendelje az X7 értékesítésének azonnali befejezését mondván, hogy a Range Rover Evoque öt egyedi dizájnelemét is lemásolta a gyártó. Ránézésre sokkal többet.

Landwind X7 és Range Rover Evoque
Balra a Landwind, jobbra a Range Rover autója (Kép: Depositphotos / Range Rover)

Az autót kezdetben szintén Mitsubishi-eredetű 2,0 literes, benzines turbómotorral árusították, amely hat fokozatú kézi vagy nyolc fokozatú automatikus sebességváltón át hajtotta az első kerekeket. A 2017-es facelift során a motort egy Fordtól érkező 1,5 literes EcoBoost motorra cserélték. A típus nagy vonzereje volt, hogy negyed annyiba került, mint az Evoque.

4. Shuanghuan SCEO – BMW X5

A Shuanghuan SCEO-hoz valójában három autóból is merítettek ötletet az alkotói: elölről egy kicsit Toyota Land Cruiser, oldalról BMW X3, hátulról pedig BMW X5. Ettől függetlenül a kínai autó összességében az X5-ösre hajaz, ami a megjelenését illeti, és ezt a bajor márka is hamar kiszúrta.

Shuanghuan SCEO és BMW X5
Balra a Shuanghuan, jobbra a BMW autója (Kép: Depositphotos / BMW)

A Shuanghuan 2005-ben mutatta be a típust és nagy magabiztossággal 30 országba szerette volna exportálni, köztük számos európai államba is. A németországi értékesítést a BMW-nek ugyan sikerült meggátolnia, de más országokban már nem jártak sikerrel, így sok helyre eljutottak az X5-klónok. Olykor a használtautó-piacon is felbukkan egy-egy eladó példány.

3. Jonway UFO – Toyota RAV4

2006-os megjelenésével a Jonway UFO azonnal hatalmas médiafigyelmet kapott, ami nem csoda, hiszen egy az egyben a második generációs Toyota RAV4-re emlékeztetett. Az eredetihez hasonlóan, az autó készült három-, illetve ötajtós karosszériával, sőt, alkotói odáig merészkedtek, hogy Európában is elkezdjék forgalmazni.

Jonway UFO és Toyota RAV4
Balra a Jonway, jobbra a Toyota autója (Kép: Depositphotos)

Inkább kevesebb, mint több sikerrel, hiszen alig vették annak ellenére, hogy a Toyotához képest szinte féláron volt. Persze a tetemes árkülönbség nem volt véletlen, a minősége, az utastérben felhasznált anyagok hagytak némi kívánnivalót maguk után. Ha valaki mégis UFO-ra vágyott, az autót 1,6 – 2,4 literes, Mitsubishi-eredetű négyhengeres benzinmotorokkal tudta megvásárolni.

2. Wiekerui V7 – Volkswagen e-Up!

A Wiekerui V7 nem csupán a Volkswagen e-Up! másolata, hanem szinte egy teljesen azonos klón. Egy az egyben ugyanúgy néz ki, mint az e-Up!, a méretei is nagyon közelítenek az eredeti autóhoz: 1,7 cm-rel magasabb, 0,4-gyel szélesebb, de hosszban azonos.

A 2017-ben bemutatott Wiekerui V7 egy ún. alacsony sebességű elektromos jármű, így a lemezek alatt egy teljesen eltérő technikát találunk, mint a wolfsburgi autóban. A 12 V/100 Ah-s akkumulátora egy mindössze 7, felárért 9 kW-os villanymotort táplál, amellyel az autó 40, illetve 50 km/órás végsebességre képes, hatótávolsága pedig 100, valamint 120 km lehet.

1. Yogomo 330 – KIA Picanto

2015-ben mutatkozott be a kínai Kia Picanto-másolat, a Yogomo 330. A dél-koreai kisautó második generációját szinte egy az egyben lemásolták, igaz, a kínai verzió minden dimenziójában kisebb néhány centiméterrel. A tengelytáv azonban milliméterre pontosan megegyezik mindkét modell esetében.

A Yogomo autója szintén egy ún. alacsony sebességű elektromos autó, ennek megfelelően a meghajtásáról is kisteljesítményű hajtáslánc gondoskodik. Kiviteltől függően választható ólomsav vagy lítium-ion akkumulátorral, amellyel 80, illetve 250 kilométeres hatótávra elegendő áramot tud eltárolni. Mindkét modellt egy 18 lóerős villanymotor mozgatja, amely 60 km/órás végsebességet tesz lehetővé.