2020. november 14. | 11:00

Kezdő autóvezetőként mindenki olcsón fenntartható autót keres, de van itt még egy nagyon fontos kritérium, amire soha senki nem gondol.

Az első önálló kilométerek után, amelyet jellemzően te is a családi autó volánja mögött teszel meg, hamar eljön a pillanat, amikor már saját autóra vágysz. Lehet, hogy a saját autó kicsit öreg, kicsit kopottas, de végre a tiéd. Nem kell végre állandóan elkunyerálni a verdát az ősöktől, senki nem mondja meg mikor, hova, miért menjél. Vagy miért ne. A saját autó maga a szabadság.

Az első gépkocsi keresésénél általában a jelige az olcsóság és a megbízhatóság, vagyis legyen olcsón megvehető és ne vigye el az összes csokipénzed a vásárlásnál, a benzinkúton vagy a szervizben. Persze az sem árt, ha nem sajnálnak meg miatta a haverok. A legtöbb kezdőknek íródott autóvásárlási tanácsadó a régi Suzuki Swift és társainál köt ki, ám szerintem ez kiváltképp rossz megközelítés, mert egy nagyon fontos szempontról megfeledkeznek.

Történetesen arról, hogy egy kezdő jogsis rutintalan, könnyen túlvállalja magát és kerül bajba. Ha esetleg olyanok is itt vannak és olvasnak, akik már nem kezdők, bizonyára emlékeznek az első évekre, amikor olykor-olykor bizony csak a vakszerencsén múlt, hogy nem lett nagyobb baj. Szóval pont a (túl) merész frissjogsis fiatalokat ültessük bele a kevésbé biztonságos, olcsó és öreg autókba? Szerintem ne!

A legeslegfontosabb - én legalábbis ebben hiszek -, hogy a kezdőknek kellően biztonságos, de egyúttal nem túl erős autókban a helyük! Jól olvastad. Az ideális autó tehát nem egy 25 éves E36-os BMW 325i kupé, ami egy igen vonzó autó a fiataloknak, de a 192 lóerejével rossz kezekben könnyen ön- és közveszélyes eszközzé válik. Sőt, nem is egy huszonéves leharcolt Opel Corsa B, amire egy kerékpáros is veszélyt jelent, hanem például egy 15 éves 1,6 literes szívó benzinmotoros 105 lóerős Opel Astra H kombi, ami már kellően biztonságos, de lejtőn hátszéllel sem tud vele száguldozni a fiatal.

Ezen gondolatmenet alapján összeszedtem, hogy 900 ezer forintig - ami manapság sajnos már egyáltalán nem számít sok pénznek a használtautó-piacon - milyen vállalható típusok jöhetnek szóba azon frissjogsisok számára, akik önállósodni vágynak, végre saját autót keresnek, de belátják saját korlátaikat és nem akarják se önmagukat, se utasaikat, se pedig a forgalom többi résztvevőjét a kelleténél nagyobb rizikónak kitenni. Felejtsd el tehát a pár százezres bontószökevényeket, ha nincs elég pénzed, ne vegyél öreg kisautót, legyél türelemmel és gyűjts inkább még egy keveset!

Opel Astra H 1.6

  • Teljesítmény: 105 LE
  • Gyorsulás 0-100 km/h: 12,3 s
  • Végsebesség: 185 km/h
  • Fogyasztás: 6,6 l/100 km

Egy jól karbantartott harmadik generációs, azaz H Astrával nem lehet túlságosan mellényúlni, különösen, ha az 1,6 literes változó szelepvezérlés nélküli motorral van szerelve. Időtálló forma, megbízható technika és korrekt felszereltség jellemzi, ráadásul biztonságos is, hiszen annak idején az utasvédelme ötcsillagos eredményt ért a törésteszteken. Egyedüli konstrukciós hibája, hogy a kis szívó benzinmotor az üzemanyag mellé kenőanyagot is kér a működésért cserébe, az egyliteres motorolaj-fogyasztás 1000 kilométerenként sajnos általánosnak mondható.

Főleg autópályán jelentkezik ez a probléma, nem érdemes tehát a megengedett sebességhatár fölé hajszolni az autót. Az ilyen mértékű olajfogyasztás szerencsére nem jár még látható kékes füstöléssel, legalább emiatt nem kell aggódni és a motort sem kell felújítani. Ezt leszámítva tartós konstrukció az egész autó, a beltér sem öregszik gyorsan és más nyűgök sem jellemzőek rá. Talán a robotizált váltóval (Easytronic) szerelt kiviteleket érdemes kerülni, mert az egy se nem jó, se nem megbízható szerkezet.

Ford Mondeo 1.8 Mk3

  • Teljesítmény: 110 LE
  • Gyorsulás 0-100 km/h: 11,7 s
  • Végsebesség: 193 km/h
  • Fogyasztás: 7,6 l/100 km

A 2001-től gyártott Ford Mondeók alulértékelt típusok, ennek megfelelően az áruk alacsony. A rossz hírnevet elsősorban a dízelek okozták, de a benzinesekkel már nem szokott sok gond lenni. A legjobbak a 2,0 és 2,5 literesek, de véleményem szerint kezdő jogosítvány mellé túl erősek, ezért érdemes a láncvezérelt 1.8-ast venni. De nem a közvetlen benzinbefecskendezéses 130 lóerős SCi motort (mivel az egy betegágy), hanem a korábbi 110 vagy 125 lóerős hagyományos kivitelt.

Sajnos Mondeo-betegségnek számít a rozsdásodás, főleg az ennyi pénzért megkapható szériaeleji példányoknál. A legkritikusabb pontok az ajtók alja és a szélvédők környéke, ezeket alaposan át kell nézni a vásárlás előtt. Említést érdemel még a fogyasztás, a gyári értékeknek nem érdemes bedőlni, aki sokat autózik városban, 10-11 liter környéki átlaggal nyugodtan számolhat. De cserébe egy kényelmes, városon kívül is használható biztonságos nagy autója lesz.

Nissan Primera 1.6 P12

  • Teljesítmény: 109 LE
  • Gyorsulás 0-100 km/h: 12,8 s
  • Végsebesség: 185 km/h 
  • Fogyasztás: 7,2 l/100 km

Az utolsó Nissan Primera sosem volt egy igazán elterjedt autó, talán a futurisztikusnak szánt formája és beltere nem nyerte el az emberek tetszését. A ronda meghökkentő külső és belső azonban a lemezek alatt egy megbízható technikát rejt, ráadásul a legtöbb példány kitűnően fel van extrázva, ezért igenis ajánlható autó 15 éves kor környékén is. Valamennyiben van színes központi kijelző, légzsákerdő és digitális klíma, sőt, számosban megtalálható a tolatókamera is. Ez utóbbi akkoriban teljesen egyedülálló volt a kategóriájában.

Az autót az 1,6 literes alapmotorral is nyugodtan meg lehet vásárolni, a viszonylag könnyű karosszériát tűrhető módon viszi a 109 lóerő. Hátrányának egyedül a kissé feszesre hangolt futóművet szokás felhozni, ami egyáltalán nem teszi sportossá az autó viselkedését és némi kényelemtől is megfosztja az utasokat. Szerencsére az egész autó egy nagyon megbízható konstrukció, a tulajdonosának még magas futásteljesítmény mellett sem kell gyakori szervizlátogatással számolnia.

Peugeot 307 1.6

  • Teljesítmény: 109 LE
  • Gyorsulás 0-100 km/h: 10,7 s
  • Végsebesség: 190 km/h
  • Fogyasztás: 7,4 l/100 km

Ha már a Nissan esetében a jó felszereltségről beszéltem, akkor a 307-es Peugeot-nál egyenesen full extráról van szó. A franciák a szokott módon minden földi jóval telepakolják az autóikat, ráadásul a pazar felszereltséghez ennél az autónál remek kényelem is társul. Sajnos ezek sem feledtetik, hogy egyébként nem túl megbízható, állandó elektronikai nyűgök keseríthetik meg a tulajdonos életét. A legzavaróbb talán a sűrűn kiégő vagy kontakthibássá váló tompított fényszóró izzó, de a lefittyenő indexkar is típushibának számít.

A váltó sem egy különösen tartós szerkezet és a kényelemre hangolt futómű sem szereti a magyar utak minőségét. A váltó is franciásan lötyögős, de ezt hamar meg lehet szokni, én nem is rónám fel neki különösebb bajként. Az erőforrás szerencsére viszont tartós, nem kell nagy kiadásokra számítani vele kapcsolatban. Ha minden klappol, akkor egy remek biztonságos autó a 307-es és még a dinamikája is elfogadható az 1,6 literes motorral.

Volkswagen Passat B5.5 1.6

  • Teljesítmény: 102 LE
  • Gyorsulás 0-100 km/h: 12,7 s
  • Végsebesség: 190 km/h
  • Fogyasztás: 7,7 l/100 km

A B5.5-ös Passat mára az utcakép megszokott része lett, rengetegen döntenek mellette használtan is. Nem véletlenül. Az árához képest még ma is elfogadható a megjelenése és egy szép példánynak jó a kiállása. Népszerűségét elsősorban méreteinek, kényelmének és tartós motorjainak köszönheti, amelyek közül a dízelek sem rosszak, sőt. Ennek ellenére az egyhatos alapmotort javasolnám kezdő jogosítvány mellé, mert a dízelekkel vagy a nagyobb benzinesekkel azért lehet haladni.

A vásárlás kockázatát bármikor tudod csökkenti egy helyszíni állapotfelméréssel!

Ahogy mondani szokás, a 102 lóerős motor örök élet plusz egy nap, az ősrégi konstrukció végtelenül tartós, ha kap néha új motorolajat, tényleg kimegy a világból. Persze nem egy erőgép, az előzésekhez nem árt kikapcsolni a klímát, de a száguldozást egyébként is érdemes meghagyni a német autópályán közlekedőknek. Ami a fogyasztást illeti, nagy átlagban legalább 8 literrel kell számolni, de cserébe biztosan nem kell meglepetésszerű hibákra és horror szervizszámlákra félretenni a pénzed.

Ford Focus II 1.6

  • Teljesítmény: 101 LE
  • Gyorsulás 0-100 km/h: 11,9 s
  • Végsebesség: 180 km/h
  • Fogyasztás: 6,7 l/100 km

Aki élményautót keres ebben a társaságban, kétségtelenül a kettes Focusban találja meg a számításait. Persze nem a motorerő miatt, hanem az igényes, egyszerre kényelmes és mégis sportos futóművének köszönhetően. A szerkezet olyan jól sikerült, hogy akár 300 lóerővel is megbirkózna, az útról nem esne le tempós haladáskor sem. Hiába, Fordék mindig is tudtak futóművet készíteni. Meg autót is, hiszen általános értelemben is remekül sikerült a második generációs Focus. A jó vezetési élmény garantált, de mellette nem néz ki rosszul és megfelelően tartós is az autó.

Persze vannak gyengeségei, sajnos az előd hírhedt rozsdásodási hajlama rá is jellemző, ha nem is olyan vészes mértékben. Mindenesetre a kortársainál jobban rohad, ezért vásárlásnál a kritikus pontokat át kell nézni és nem árt a kocsi alá is benézni. Az igényes, hátul is többlengőkaros felfüggesztés is több hibaforrást rejt, mint a konkurencia egyszerűbb megoldásai, ezért a próbaúton a kopogásokra, zajokra is kiemelten érdemes figyelni. A 101 lóerős motor még változó szelepvezérlés nélküli, így ez a hibaforrás kiküszöbölve, de egyébként sem kell félni tőle, nagyon megbízható. Csak egy baj van, mégpedig az, hogy az 1.6-osból rengeteg a fapados példány, de talán ennyi kompromisszumot köthetsz, ha egy megbízható társat keresel.

Mazda6 1.8 (GG1)

  • Teljesítmény: 120 LE
  • Gyorsulás 0-100 km/h: 10,7 s
  • Végsebesség: 197 km/h
  • Fogyasztás: 8,3 l/100 km

Volna egy javaslatom a szinonimaszótárak szerkesztőinek: A rozsdaboglya szó rokonértelmű szavai közé fel kellene venni az összes 2000-es években gyártott Mazda típusnevét, így a Mazda6-ot is. Az akkori Mazdákat gyakorlatilag mindenhol támadja a korrózió, a szokásos küszöbök, kerékjárati ívek, ajtók mellett a fenéklemez, a futómű elemei, a bölcsők, a tűzfal, de még a motortérben is bármi rozsdás lehet. De az, aki mindezen felül tud kerekedni, és talál egy garázsban tartott rozsdamentes példányt (nagyon kevés ilyen van), nyugodtan vegye meg, ha szerencsés, pár évig még nem üti fel a fejét a korrózió.

Lesz egy nagyon megbízható és vagányul kinéző autója, ami a felszereltségével sem okoz majd csalódást. A rossz hírneve miatt ár-érték arányban igenis jó vételnek számítanak a Mazda6-osok, amelyek az alap benzinmotorral is kellő dinamikával rendelkeznek. A vészesen korrodált példányokat azonban messziről el kell kerülni, szinte bizonyos, hogy gazdaságosan nem lehet őket megjavítani. A konklúzió: tizenéves Mazdát alapos átnézés nélkül tilos megvásárolni!

BMW 316i E46

  • Teljesítmény: 105 LE
  • Gyorsulás 0-100 km/h: 12,2 s
  • Végsebesség: 200 km/h
  • Fogyasztás: 7,9 l/100 km

Egy BMW hajtson hátul, legyen erős és menjen, mint a veszedelem. Nos, az E46-os 316i BMW-kre kizárólag az első megállapítás helytálló, mert ugyan mind hátsókerekes, de ahhoz bizony havas, jeges útviszonyok kellenek, hogy kipörögjenek a kerekek és nem kápráztatnak el kiemelkedő menetteljesítményekkel sem. A típusjelölés eleinte (1999-2001) a 105 lóerős 1,9 literes, majd később (2001-2005) a 116 lovas 1,6 és 1,8 szívó benzinmotorokat takarta. Egyik sem egy erőgép, essen bármelyikre is a választás, de első autónak nem is kell rögtön 200 lóerős autóban ülni.

Egy BMW-t különben sem kizárólag azért vesz az ember, mert jól megy vagy mert menő. Az E46 gyári kóddal fémjelzett generáció hatalmas minőségi ugrás volt az elődhöz képest, sőt sokak szerint egyenesen a valaha volt legszebb 3-as BMW. Egy jó állapotú példány ma is szemet gyönyörködtető, nem ciki a hathengeresek helyett 4 hengeres motorral sem. Ha ilyenre vágsz annak járj utána, hogy a termosztát megfelelően működik-e a hűtőkörben, valamint a futómű szilentjei milyen állapotúak, különben egy kiváló minőségű, jól összeszerelt, hibátlan úttartású kényelmes autót kapsz a pénzedért.

Mint láthatod, egyáltalán nem osztom sokak véleményét, amely szerint első autónak kizárólag pár százezer forintos, „elhasználom-eldobom” kisautókat szabad venni. Azok hiába kerülnek fillérekbe, hiába verhetetlenek a fenntartási költségeik, a szabadidő-autókkal telezsúfolt utakon a saját biztonságát kockáztatja az, aki rutintalan kezdőként ilyet választ. Sokkal okosabb választás lehet egy kicsit drágább, kicsit több pénzből fenntartható, de jóval többet nyújtó és jóval biztonságosabb autó a friss jogosítvánnyal.

Persze a boldog együttélés záloga ez esetben is a kinézett és megvásárolt autó állapota. A rettegett és kerülendő típusokból is ki lehet fogni gondos gazdától származó szép példányokat, ahogy a megbízhatónak és elpusztíthatatlannak titulált autókból is vannak olyanok, amiket jobb messzire elkerülni. A használtautó-vásárlás kulcsa mindenkor az alapos átnézés, amelyben ma már szakemberek segítségét is igénybe veheted, akik utánajárnak a kiszemelt autó múltjának és kérésre át is nézik helyetted őket a helyszínen.

Ha éppen autóvásárlás előtt állsz, jókor olvasod ezeket a sorokat, ne utólag legyél okos, vedd igénybe bátran hozzáértők segítségét! Nem az a ciki, ha nem értesz az autók átvizsgálásához, az a ciki, ha később személyi kölcsönt kell felvenned az autód szervizelésére. Pár ezer forint befektetésével elkerülheted a tekert órás, korábban rommá tört vagy rossz állapotú autókat, hiszen ezek később sok fejfájást okoznának neked.

Szeretnél többet megtudni egy ilyen járműelemzésről? Akkor az alábbi videó neked szól.