2021. január 26. | 16:20

A villanyautó-kínálat olyan rohamléptekben nő, hogy már a használtautó-piacon is érdemes szétnézni. Ezek a legjobb vételek ötmillióig.

Használt elektromos járművet már 2 millió forint környékén is lehet vásárolni jelenleg Magyarországon, de ennyi pénzért elsősorban a Citroёn C-ZERO, a Peugeot ION vagy a Mitsubishi I-MIEV hármasából lehet válogatni, esetleg a teljesen autószerűtlen Renault Twizy fér bele a keretbe. Ha azonban valaki tényleg használható négykerekűre vágyik, nem csupán egy furcsa közlekedőedényre, akkor a valós választék 3-3,5 millió forinttól indul, ötmillióért pedig már egészen jó használt villanyautókat lehet kapni. Következzen a tíz legjobb vétel.

1. Nissan Leaf első generáció

Hatalmas választék van itthon a Nissan Leaf modellekből, ami nem véletlen, hiszen Magyarországra is jutott a rendkívül népszerű, már bőven az 500 000. legyártott példányon is túl levő autóból. A 2010-ben bevezetett típus egészen 2020 elejéig birtokolta a legnagyobb darabszámban értékesített elektromos autó megtisztelő címét, ám akkor a Tesla Model 3 letaszította a trónjáról. Az ötmilliós keretösszegbe az első generációs modellek férnek bele, az árak 3-3,5 millió forinttól indulnak. Az autót egy 80 kW-os, 109 lóerős motor hajtja, akkukapacitása pedig 24 vagy 30 kWh (2016-os modellévtől) lehet. A megtehető hatótáv természetesen erősen függ az akksi állapotától, jellemzően 150-180 kilométert lehet elmenni egy teljes feltöltéssel.

2. Renault Fluence Z.E.

Nem kell lemondaniuk a villanyautózásról azoknak sem, akik inkább a szedán formákért vannak oda, hiszen már 3 millió forint környékén megkaphatják a kompakt méretű Renault Fluence Z.E-t használtan. A Kangoo Z.E mellett ez volt a teljesen elektromos autók gyártását célzó Renault Z.E. program első autója, 2009-ben mutatták be a nagyközönségnek a Frankfurti Autószalonon. Első kerekeit egy 68 kW-os, 92 lóerős motor hajtja, a megfelelő hatótávolságról (~180 km) pedig a 22 kWh-s akkupakk gondoskodik. Később nagyobb akkumulátorral is szerelték, de a magyar használtautó-piacon nem találtam olyan kivitelt.

3. Fiat 500e

A Fiat 500-as hagyományos benzinmotoros verzióját 2007-ben kezdték gyártani, formájának és cukiságának köszönhetően nagyon hamar a fiatalok életstílus-kellékévé vált szerte a világban. Az USA néhány államában életbelépő szigorú szabályozás miatt a Fiat-csoport a 2010-es évek elején úgy döntött, hogy elkészíti a kisautó helyi emissziótól mentes kivitelét is, amelyet azonban Európában nem terveztek bevezetni. Pedig igény lett volna rá, amelyet az bizonyít, hogy az öreg kontinens útjait rengeteg másodkézből beimportált elektromos Fiat 500-as koptatja manapság. 3,5-4 millió forintért itthon is nagy a választék a 83 kW teljesítményű (113 LE) villanymotorjával kifejezetten virgonc, 2013 és 2019 között gyártott, 130-160 kilométert megtenni képes pöttöm autóból. 2020-ban megjelent a Fiat 500 legújabb generációja, amely már kizárólag elektromos kivitelben érhető el.

4. Volkswagen e-Up!

Az autómegosztó szolgáltatók közkedvelt járműve a 60 kW teljesítményű (82 LE) elektromos Volkwagen e-Up!. Kicsi, praktikus, keveset fogyaszt és 60 km/órás sebességig meglepően fürge is, egyszóval városba ideális. Itthon sincs ez másként, a legtöbb car sharinggel foglalkozó cég flottájában találkozhatsz vele. Sőt, sok példány szolgálati ideje már le is járt, elérték a 4-5 éves kort és a 15-20 ezer kilométeres futásteljesítményt. Ennek köszönhetően viszonylag sokat kínálnak 4 millió forint körül a hazai használtautó-portálokon. De vigyázz, a kulturált, nem lelakott és korábban nem összetört példányokat vadászni kell! Továbbá a viszonylag kicsi, mindössze 18,7 kWh-s akkumulátorától nagyságrendileg 120 kilométeres hatótávra telik, ezt is érdemes figyelembe venned, ha ilyen autóra ácsingózol.

5. Renault Zoe

2012 decemberében vette kezdetét az elektromos Renault Zoe sikertörténete, ami azóta is töretlenül tart. A típus olyannyira bejött a franciáknak, hogy a 2010-es évek közepén Európa legjobban fogyó elektromos autója volt, és ma is kifejezetten keresett típusnak számít. A keretösszegbe az elsőszériás példányok férnek bele, de mellettük szól, hogy már a korai modellek is képesek voltak nagyteljesítményű (3 fázisról 43 kW) töltésre. Ennek köszönhetően a 22 kWh-s akkumulátor viszonylag hamar, 30-40 perc alatt feltölthető, valamint a hatótávolságuk is meghaladhatja a 200 kilométert. Ami a menetteljesítményeket illeti, a 66 kW-os (90 LE) motorja bőven elegendő a dinamikus városi közlekedéshez.

6. KIA Soul EV

Ha a szedánpártiaknak ott van a Renault Fluence Z.E., akkor az SUV-pártiaknak itt van a 2014-ben bemutatkozott KIA Soul EV elektromos crossover. Láthatod, semmilyen preferenciával nem marad az ember villanyautó nélkül ebben az árkategóriában sem, igaz, a koreaiak autójából nincs túl nagy kínálat itthon. A gépjármű mozgatását egy 81 kW-os (109 LE) motorra bízták, amely egy meglehetősen nagy, 27 kWh-s akkumulátorból nyeri az energiáját. Ennek megfelelően a hatótávolsága is kiemelkedő, a 200 kilométer elérhető egy teljesen feltöltött autóval. Van még egy jó hírem, a CHAdeMO-típusú gyorstöltővel akár 70/100 kW-os teljesítménnyel is feltankolható árammal az autó.

7. Volkswagen e-Golf

A legautószerűbb autó ebben az összeállításban kétségtelenül a hetedik generációs Volkswagen Golf 2014-ben megjelent elektromos kivitele. A mindennapok során a praktikum (méretek) szempontjából talán ez kívánja a legkevesebb kompromisszumot a tulajdonosától, bár hatótávolsága vagy végsebessége ennek is villanyautósan korlátozott. A gyári adatok szerint akár 190 kilométert is elérheti a megtehető táv, ám a gyakorlatban ez inkább 130-150 kilométer körül alakulhat a tapasztalatok szerint. 85 kW-os (116 LE) motorjával 11,8 másodperc alatt éri el a 100 km/órát, hogy aztán meg se álljon a nem túl acélos 138 km/órás végsebességéig. Ha ilyenre vágysz, az ötmillió forintos keretbe éppen beleférnek a használt e-Golfok.

8. BMW i3

Elektromos szedán és villany-SUV után még akár akkumulátoros prémiumot is ki lehet fogni a használtautó-piacon ekkora összegért. Igaz, a BMW i3-ból csak a sokat futott példányokat árulják kicsivel 5 000 000 Ft alatt, de a logó és a vezetési élmény megérhet ekkora áldozatot. A 125 kW-os (170 LE) erőforrása a hátsókerék-hajtással párosítva mókára csábít, a bajorok hűek maradtak a márka imidzséhez a cseppet sem konvencionális megjelenésű, futurisztikus elektromos autójukkal. De nem csak ezen a téren brillírozik az i3, az autó összeszerelési minősége, a felhasznált anyagok színvonala is bőven hozza az elvárható szintet.

+1 Dacia Spring Electric

Ugyan nem használt és még nem is kapható, de érdemes megemlíteni a hamarosan érkező elektromos Dacia Springet. Miért? Mert nagyon olcsó lesz! Állítólag 6,5 millió forint fog szerepelni az árcéduláján, ami nem sok egy nullkilométeres villanyautóért. Sőt, az új elektromos autók megvásárlását segítő állami támogatással akár be is férhet az ötmillió forintos keretünkbe, már amennyiben éppen elérhető a kormány hozzájárulása. Hol van a csapda, mitől tudják ilyen olcsón adni? Nos, egy mindössze 33 kW-os (44 LE) motorocska fogja hajtani, amellyel éppen elérheti majd a 125 km/órás végsebességét és valószínűsíthetően a felhasznált anyagok sem lesznek épp luxus színvonalúak. De legalább 225 kilométert el fog tudni menni egy töltéssel a WLTP-ciklus szerint, ami a baráti ár mellett bőven adhat okot az örömre és szolgáltathat indokot a megvásárlására.

A használtautó-vásárlás mindig rizikós, az előélet ismerete nélkül bőven benne van a pakliban, hogy rossz lóra autóra tesz az ember. Bár a villanyautók köztudottan jobbak karbantartási szempontból az agyonkomplikált modern belsőégésűeknél, ám kiemelten oda kell figyelni az akkumulátoruk állapotára, hiszen annak cseréje „zsebbenyúlós” tétel lehet. Továbbá a hajtásrendszerüket leszámítva ezek is csak autók, ezeket is összetörhették korábban, ezeket is lelakhatták.

Használtautó-vásárlás előtt mindig vizsgáltasd át a kiszemelt járművet, járj utána a valós futásteljesítménynek és derítsd ki, hogy volt-e törve korábban! Ne utólag legyél okos!

Az elektromos autó jó autó, bár elsősorban városba ajánlott. A Renault Zoe legújabb kivitele is járt már az Alapjáratnál, ha érdekel, hogy milyen vele az élet, tekintsd meg az alábbi videót!