2022. április 13. | 09:31

Kétrészes cikksorozatunkban előbb a 10 legpraktikusabb megoldást mutatjuk be, a második részben pedig a legőrültebb belterek kerülnek sorra. Biztonsági öveket bekapcsolni!

Az autóipar hagyományainak megfelelően a vérbeli sportkocsik többnyire kétülésesek, a családi autókban leggyakrabban öt, ritkábban négy ülés található, de manapság már a hétüléses változatok is elterjedtek. Lényegileg a legtöbb autó belterének üléselrendezése nagyon hasonló, azonban nem hibáztathatjuk a gyártókat a viszonylagos kiszámíthatóságért, az ő céljuk az autók nagy volumenű eladása, ezért ritkán térnek el a jól bevált recepttől. Persze az autóiparban is akadnak másként gondolkodók...

Először a helykihasználás világbajnokai következnek a legpraktikusabb ülésformációkat felvonultató autókkal, a nyolcüléses kombitól addig a kisautóig, aminek a hátsó üléséből függőágy alakítható ki…

Citroën CX Familiale

Na most ez hogy is van? Három sor, teljes értékű ülésekkel? És mögötte egy közel normál méretű csomagtér? 2+3+3 fő, akárhogy is számolod, az bizony nyolc! Ennyien férnek a Citroen CX Familiale modellbe! Ezt az autót kombinak nevezni kishitűség, jobban illene hozzá a „földszintes busz” kifejezés. Közel ötméteres hosszával, aszfaltba simuló megjelenésével mély nyomokat hagy mindenki emlékezetében, aki láthat még belőle guruló példányt.

Szerény fogyasztású, 100 lóerő fölötti dízeljeivel sokezer nyugat-európai család számára tette lehetővé az addig autóval elérhetetlen földrajzi távolságok meghódítását is. A Familiale a nyolcvanas évek Európájának egyik legnagyobb és legpraktikusabb autópálya-cirkálója volt, teljes családdal megpakoltan is. A beltér variálhatóságáról nem zenghetünk dicshimnuszokat, mert a Familiale „erőből” dolgozik: elsősorban kisbuszos méretével és nyolc fős befogadóképességével került fel a tíz legpraktikusabb üléselrendezésű autót bemutató listára.

Daihatsu Basket

Emlékszel a Daihatsu 2009-es koncepcióautójára? A kis Basket négy üléssel rendelkezett, és hatalmas szabadságvággyal... A nyitott tetejű és alacsony sebességre tervezett modell az élet, a természet értékeinek mélyebb megbecsülését célozta meg.

Az autó vászonteteje könnyen eltávolítható volt, és a hátsó ülések kiemelésével valódi kosárként lehetett használni a kisautót: telepakolva akár a hétvégi telek friss terményeivel...  Szép, természetközeli elgondolás, amit ma már a kis benzinmotor helyett bizonyára elektromos hajtással álmodnának újra a tervezők...

Fiat Multipla 600

Minden modern egyterű személygépkocsi „ősatyja”, a Fiat 600 Multipla, az észszerű pakolhatóság mintapéldánya volt. Az alapot ma is jól ismerjük, hiszen a Fiat 600 egy mára már klasszikussá vált, és azóta újra is gondolt miniautó. Az olasz gyár az eredeti, meglehetősen szerény méretű városi kisautóját alakította át, pontosabban nyújtotta meg 3531 mm-es hosszúságúra. Ez a méret már lehetővé tette, hogy az 1950-60-as évek boldog Fiat tulajdonosai alaposan megpakolhassák az akkor prémium űrtartalmúnak számító belső teret, és akár nagyobb vidéki utakra is merészkedjenek a 21, később 25 lóerős „nagy kisautóval”.

A Fiat 600 Multiplát négy-, öt-, sőt hatszemélyes változatban is készítették. Ráadásul az ülések variálhatósága akkoriban egyedülállónak számított. Taxiként is előszeretettel használták, és kevesen tudják, hogy a londoni taxik lehajtva pakolható anyósülésének ötlete is a 600-as Multiplából származott. A Fiat korabeli szlogenje így szólt: „Bármire legyen is szükség, a 600 Multipla városban és vidéki utakon, családi vagy szállító járműként egyaránt megállja a helyét!”

Fiat Multipla

1998-as megjelenésekor a kis hatszázas Multipla „utódja” rendkívül furcsa, de legalábbis rendhagyó dizájnja miatt meglehetősen feltűnő jelenség volt. Ha a forma tetszetősségén lehet is vitatkozni, az autó széles alapfelépítése mindenképpen okos megoldásnak bizonyult. Egy ilyen utastérbe már két sor háromszemélyes ülést is el lehetett helyezni, így a hat utas mögött hatalmas méretű csomagtér állt elő!

A sima padló több helyet biztosított a lábaknak és a kisebb csomagoknak, de a Multipla legnagyobb erőssége kétségkívül a szédületes variálhatósága volt. A hátsó ülés ma már a legtöbb autóban lehajtható, de 1998-ban mindkét, háromszemélyes üléssor középső támlájának ledöntésével csak egy Multipla tulajdonos tudott 4 személyes, tágas autót varázsolni a hatszemélyes kocsijából! Ahogyan az olaszok mondják: Brilliante!

Fiat Panda Mk1

Költséghatékony leegyszerűsítés vagy tervezett, minimalista excentrizmus? Ezen a kérdésen vitázik a világ a Fiat Panda megjelenése óta. Kétségtelen (és talán sokatmondó), hogy az autót Giorgetto Giugiaro és Aldo Mantovani rekordidő alatt tervezte meg, válaszul a francia, kisméretű haszongépjárművek piaci térhódítására.

Az ablakok síküvegből készültek, a műszerfal a végtelenségig visszafogott, az első ülések szemlátomást vékonyabbak minden addigi autóülésnél, és az ajtókat külső zsanérok tartják. Azzal, hogy a tervezők mindezen leegyszerűsítéseket nem rejtegették, hanem nyíltan, egy csomagban kínálva az autókiállítások központi dobogóira emelték fel, egy csapásra új irányt és divatot teremtettek.  Így aztán azon sem lehet csodálkozni, hogy a Panda hátsó ülése nem más, mint néhány könnyű cső, és egy darab elasztikus vászon. Ezt az ülést persze egyetlen mozdulattal ki lehet emelni az autóból, így alakítva át a kisautót kombivá, esetleg kisáruszállítóvá. Sőt, elvakult Panda-rajongók szerint a kiemelt hátsó ülés önmagában is használható, pl. függőágyként, kisbabák számára...

Honda S-MX

A végtelen egyszerűség, ami sokak fantáziáját megmozgatta... A kis S-MX a Honda „Creative Mover” sorozatának része volt. A kifejezés mögött az az elgondolás húzódott meg, hogy az autóban ne csak egy hétköznapi közlekedési eszközt lássunk.

Kívülről kocka. Mondjuk úgy: szándékoltan leegyszerűsített, elsimított formavilág. Ugyanez a dizájn folytatódik az autó belterében is, a sokszínűség mégis jelen van, a praktikus eszközök, tárolók, zsebek sokasága. Ha pedig mindkét üléssort ledöntjük, egy teljes értékű kanapéval kényeztethetjük fáradt tagjainkat.

Renault Espace

„Megtérés előtt állsz...” – hirdette a Renault az Espace piaci bevezetésekor. A francia gyár felismerte a nagycsaládosok régi dilemmáját: kombiban összepréselve, vagy furgonban döcögve? És a kérdésre ők adtak választ: megszületett az Espace!

Renault beltér
Forrás: Renault

Az Espace-t sokan úgy intézik el: „- Ja, igen, az a hétüléses...” Ám a hét ülés csak az alap, minden variálhatóság kezdete! Mert az Espace nem csak hét, de hat-, öt, négy-, három-, sőt kétüléses autóként is használható. Ez utóbbi esetben a raktér mérete a furgonokéval vetekedik... Az első üléspárt hátrafelé fordítva, a középső sor egyik üléséből asztalt formálva pedig kisebb babazsúrok megtartására is alkalmassá vált a Renault nagyszerű újítása. Kétségtelen, hogy a nagycsaládok kiszolgálásában az Espace volt az egyik legjobb választás, ezért van helye a listán.

Stout Scarab

Korábban a Fiat 600 Multiplát neveztük a modern egyterűek ősatyjának, ám az egyterűség és a nagyfokú variálhatóság alapötlete évtizedekkel a Fiat megjelenése elé datálható. A Stout Scarab egy 1935-ben indított art deco stílusú, és műszaki tartalmát tekintve a repüléstechnikából származtatható csodaautó.

A „tömzsi skarabeuszon” csak két ajtó nyílt. Egy a vezető számára, és egyetlen, központi ajtó az utasoknak. A skarabeusz belterének variálhatósága viszont varázslatos volt! A sofőrülés kivételével minden ülés forgatható volt és ki lehetett venni, sőt, még hátsó kanapé kialakítására is volt lehetőség. Bár az igazi áttörés ebben a szegmensben mindenképpen a Fiat 600 Multiplához köthető, a Stout Scarab volt az úttörő.

Toyota iQ

Négyüléses, de csak 30 centivel hosszabb, mint egy Smart, és tíz centivel rövidebb, mint az eredeti MINI. Az említett két miniautóval szemben viszont a széles nyomtáv és a rendes méretű gumik miatt kevesebb megalkuvást igényel, ha időnként ki szeretnénk vele merészkedni az autópályára is.

Toyota iQ
Forrás: Toyota

A négy ülésből a két hátsó valójában csak kartonlapra préselt rajzfilmfigurák számára használható, viszont egy hétköznapi bevásárlás minden csomagja különösebb szorongattatások nélkül is kényelmesen befér az ülés mögötti helyre. Más a helyzet azonban, ha a hátsó ülést egyszerűen kiemeljük, így akár már két személy is viszonylagos kényelemben utazhat, átlagos mennyiségű csomagokkal felpakoltan. A Toyota iQ egy szűk piaci rést tömött be, a városi kisautók egyik szegmensének tűéles megcélzásával.

Volvo XC90 Excellence Lounge Console

A Volvo az XC90-esében olyat tett, amit elképesztette a világot. A Lounge Console változatból egyszerűen kiemelte az anyósülést... A Lounge Console a jobb oldalon ülő hátsó utas megalkuvások nélküli kiszolgálására összpontosít, ezért az előtte levő ülés helyére a Volvo mérnökei egy többfunkciós tárolórekeszt és lábtámaszt terveztek.

 

Volvo XC90 Excellence Lounge Console
Forrás: Volvo

A mindent felülíró kényelmi ötlet lényege, hogy az utas fokozott biztonságban utazhasson, és eközben ne az előtte levő ülés háttámláját nézze, hanem akadálytalanul élvezhesse a Volvo széles ablakain feltárulkozó kilátást.

A cikksorozat következő részét se hagyd ki!

  • Címkék:
  • Top