Az autóipar hagyományainak megfelelően a vérbeli sportkocsik többnyire kétülésesek, a családi autókban leggyakrabban öt, ritkábban négy ülés található, de manapság már a hétüléses változatok is elterjedtek. Lényegileg a legtöbb autó belterének üléselrendezése nagyon hasonló, azonban nem hibáztathatjuk a gyártókat a viszonylagos kiszámíthatóságért, az ő céljuk az autók nagy volumenű eladása, ezért ritkán térnek el a jól bevált recepttől. Persze az autóiparban is akadnak másként gondolkodók...

Először a helykihasználás világbajnokai következnek a legpraktikusabb ülésformációkat felvonultató autókkal, a nyolcüléses kombitól addig a kisautóig, aminek a hátsó üléséből függőágy alakítható ki…

Citroën CX Familiale

Na most ez hogy is van? Három sor, teljes értékű ülésekkel? És mögötte egy közel normál méretű csomagtér? 2+3+3 fő, akárhogy is számolod, az bizony nyolc! Ennyien férnek a Citroen CX Familiale modellbe! Ezt az autót kombinak nevezni kishitűség, jobban illene hozzá a „földszintes busz” kifejezés. Közel ötméteres hosszával, aszfaltba simuló megjelenésével mély nyomokat hagy mindenki emlékezetében, aki láthat még belőle guruló példányt.

 

Citroën CX Familiale

Szerény fogyasztású, 100 lóerő fölötti dízeljeivel sokezer nyugat-európai család számára tette lehetővé az addig autóval elérhetetlen földrajzi távolságok meghódítását is. A Familiale a nyolcvanas évek Európájának egyik legnagyobb és legpraktikusabb autópálya-cirkálója volt, teljes családdal megpakoltan is. A beltér variálhatóságáról nem zenghetünk dicshimnuszokat, mert a Familiale „erőből” dolgozik: elsősorban kisbuszos méretével és nyolc fős befogadóképességével került fel a tíz legpraktikusabb üléselrendezésű autót bemutató listára.

Daihatsu Basket

Emlékszel a Daihatsu 2009-es koncepcióautójára? A kis Basket négy üléssel rendelkezett, és hatalmas szabadságvággyal... A nyitott tetejű és alacsony sebességre tervezett modell az élet, a természet értékeinek mélyebb megbecsülését célozta meg.

 

Daihatsu Basket

Az autó vászonteteje könnyen eltávolítható volt, és a hátsó ülések kiemelésével valódi kosárként lehetett használni a kisautót: telepakolva akár a hétvégi telek friss terményeivel...  Szép, természetközeli elgondolás, amit ma már a kis benzinmotor helyett bizonyára elektromos hajtással álmodnának újra a tervezők...

Fiat Multipla 600

Minden modern egyterű személygépkocsi „ősatyja”, a Fiat 600 Multipla, az észszerű pakolhatóság mintapéldánya volt. Az alapot ma is jól ismerjük, hiszen a Fiat 600 egy mára már klasszikussá vált, és azóta újra is gondolt miniautó. Az olasz gyár az eredeti, meglehetősen szerény méretű városi kisautóját alakította át, pontosabban nyújtotta meg 3531 mm-es hosszúságúra. Ez a méret már lehetővé tette, hogy az 1950-60-as évek boldog Fiat tulajdonosai alaposan megpakolhassák az akkor prémium űrtartalmúnak számító belső teret, és akár nagyobb vidéki utakra is merészkedjenek a 21, később 25 lóerős „nagy kisautóval”.

Fiat Multipla 600

A Fiat 600 Multiplát négy-, öt-, sőt hatszemélyes változatban is készítették. Ráadásul az ülések variálhatósága akkoriban egyedülállónak számított. Taxiként is előszeretettel használták, és kevesen tudják, hogy a londoni taxik lehajtva pakolható anyósülésének ötlete is a 600-as Multiplából származott. A Fiat korabeli szlogenje így szólt: „Bármire legyen is szükség, a 600 Multipla városban és vidéki utakon, családi vagy szállító járműként egyaránt megállja a helyét!”

Fiat Multipla

1998-as megjelenésekor a kis hatszázas Multipla „utódja” rendkívül furcsa, de legalábbis rendhagyó dizájnja miatt meglehetősen feltűnő jelenség volt. Ha a forma tetszetősségén lehet is vitatkozni, az autó széles alapfelépítése mindenképpen okos megoldásnak bizonyult. Egy ilyen utastérbe már két sor háromszemélyes ülést is el lehetett helyezni, így a hat utas mögött hatalmas méretű csomagtér állt elő!

A sima padló több helyet biztosított a lábaknak és a kisebb csomagoknak, de a Multipla legnagyobb erőssége kétségkívül a szédületes variálhatósága volt. A hátsó ülés ma már a legtöbb autóban lehajtható, de 1998-ban mindkét, háromszemélyes üléssor középső támlájának ledöntésével csak egy Multipla tulajdonos tudott 4 személyes, tágas autót varázsolni a hatszemélyes kocsijából! Ahogyan az olaszok mondják: Brilliante!

Fiat Panda Mk1

Költséghatékony leegyszerűsítés vagy tervezett, minimalista excentrizmus? Ezen a kérdésen vitázik a világ a Fiat Panda megjelenése óta. Kétségtelen (és talán sokatmondó), hogy az autót Giorgetto Giugiaro és Aldo Mantovani rekordidő alatt tervezte meg, válaszul a francia, kisméretű haszongépjárművek piaci térhódítására.

 

Fiat Panda Mk1

Az ablakok síküvegből készültek, a műszerfal a végtelenségig visszafogott, az első ülések szemlátomást vékonyabbak minden addigi autóülésnél, és az ajtókat külső zsanérok tartják. Azzal, hogy a tervezők mindezen leegyszerűsítéseket nem rejtegették, hanem nyíltan, egy csomagban kínálva az autókiállítások központi dobogóira emelték fel, egy csapásra új irányt és divatot teremtettek.  Így aztán azon sem lehet csodálkozni, hogy a Panda hátsó ülése nem más, mint néhány könnyű cső, és egy darab elasztikus vászon. Ezt az ülést persze egyetlen mozdulattal ki lehet emelni az autóból, így alakítva át a kisautót kombivá, esetleg kisáruszállítóvá. Sőt, elvakult Panda-rajongók szerint a kiemelt hátsó ülés önmagában is használható, pl. függőágyként, kisbabák számára...

Honda S-MX

A végtelen egyszerűség, ami sokak fantáziáját megmozgatta... A kis S-MX a Honda „Creative Mover” sorozatának része volt. A kifejezés mögött az az elgondolás húzódott meg, hogy az autóban ne csak egy hétköznapi közlekedési eszközt lássunk.

Honda S-MX

Kívülről kocka. Mondjuk úgy: szándékoltan leegyszerűsített, elsimított formavilág. Ugyanez a dizájn folytatódik az autó belterében is, a sokszínűség mégis jelen van, a praktikus eszközök, tárolók, zsebek sokasága. Ha pedig mindkét üléssort ledöntjük, egy teljes értékű kanapéval kényeztethetjük fáradt tagjainkat.

Renault Espace

„Megtérés előtt állsz...” – hirdette a Renault az Espace piaci bevezetésekor. A francia gyár felismerte a nagycsaládosok régi dilemmáját: kombiban összepréselve, vagy furgonban döcögve? És a kérdésre ők adtak választ: megszületett az Espace!

Renault Espace

Az Espace-t sokan úgy intézik el: „- Ja, igen, az a hétüléses...” Ám a hét ülés csak az alap, minden variálhatóság kezdete! Mert az Espace nem csak hét, de hat-, öt, négy-, három-, sőt kétüléses autóként is használható. Ez utóbbi esetben a raktér mérete a furgonokéval vetekedik... Az első üléspárt hátrafelé fordítva, a középső sor egyik üléséből asztalt formálva pedig kisebb babazsúrok megtartására is alkalmassá vált a Renault nagyszerű újítása. Kétségtelen, hogy a nagycsaládok kiszolgálásában az Espace volt az egyik legjobb választás, ezért van helye a listán.

Stout Scarab

Korábban a Fiat 600 Multiplát neveztük a modern egyterűek ősatyjának, ám az egyterűség és a nagyfokú variálhatóság alapötlete évtizedekkel a Fiat megjelenése elé datálható. A Stout Scarab egy 1935-ben indított art deco stílusú, és műszaki tartalmát tekintve a repüléstechnikából származtatható csodaautó.

Stout Scarab

 

A „tömzsi skarabeuszon” csak két ajtó nyílt. Egy a vezető számára, és egyetlen, központi ajtó az utasoknak. A skarabeusz belterének variálhatósága viszont varázslatos volt! A sofőrülés kivételével minden ülés forgatható volt és ki lehetett venni, sőt, még hátsó kanapé kialakítására is volt lehetőség. Bár az igazi áttörés ebben a szegmensben mindenképpen a Fiat 600 Multiplához köthető, a Stout Scarab volt az úttörő.

Toyota iQ

Négyüléses, de csak 30 centivel hosszabb, mint egy Smart, és tíz centivel rövidebb, mint az eredeti MINI. Az említett két miniautóval szemben viszont a széles nyomtáv és a rendes méretű gumik miatt kevesebb megalkuvást igényel, ha időnként ki szeretnénk vele merészkedni az autópályára is.

 

Toyota iQ

A négy ülésből a két hátsó valójában csak kartonlapra préselt rajzfilmfigurák számára használható, viszont egy hétköznapi bevásárlás minden csomagja különösebb szorongattatások nélkül is kényelmesen befér az ülés mögötti helyre. Más a helyzet azonban, ha a hátsó ülést egyszerűen kiemeljük, így akár már két személy is viszonylagos kényelemben utazhat, átlagos mennyiségű csomagokkal felpakoltan. A Toyota iQ egy szűk piaci rést tömött be, a városi kisautók egyik szegmensének tűéles megcélzásával.

Volvo XC90 Excellence Lounge Console

A Volvo az XC90-esében olyat tett, amit elképesztette a világot. A Lounge Console változatból egyszerűen kiemelte az anyósülést... A Lounge Console a jobb oldalon ülő hátsó utas megalkuvások nélküli kiszolgálására összpontosít, ezért az előtte levő ülés helyére a Volvo mérnökei egy többfunkciós tárolórekeszt és lábtámaszt terveztek.

 

Volvo XC90 Excellence Lounge Console

A mindent felülíró kényelmi ötlet lényege, hogy az utas fokozott biztonságban utazhasson, és eközben ne az előtte levő ülés háttámláját nézze, hanem akadálytalanul élvezhesse a Volvo széles ablakain feltárulkozó kilátást.

A cikksorozat következő részét se hagyd ki!