2021. január 27. | 10:01

A Breadvan Hommage elkészítése két és fél évet vett igénybe.

A Niels van Roij Design bemutatta az általa átalakított Ferrari 550 Maranello modellt, amely a legendás Ferrari 250 GT SWB Breadvan versenyautó előtt tiszteleg, amiből mindössze egyetlen példány létezik a világon (pár éve a Hungaroringre is ellátogatott az egyedülálló Ferrari).

A maranellóiak szerettek volna házon belül alkotni egy versenytársat a Ferrari 250 GTO-nak, az olaszok végül úgy döntöttek, hogy átalakítják az 1961-ben épített, 2819-es sorozatszámú 250 GT SWB Competitiont. Az eredeti karosszériát átdolgozták, hogy az megfeleljen a Kamm-elméletnek, az új aerodinamika koncepció csökkentette a tetőlemez mentén kialakuló áramlások leválásakor keletkező turbulenciát.

Így született meg a manapság már shooting brake-nek nevezett karosszéria-forma, a sziluett láttán egy francia újság ráragasztotta a „La Camionnette” (kis furgon) becenevet a versenyautóra, míg az angolul beszélő újságírók egyszerűen csak s Breadvan elnevezést adtákaz autónak. Az angolszász országokban a kenyérszállító járműveket szokás ezzel a névvel becézni.

A módosított 250 GT összesen nyolc versenyen, köztük az 1962-es Le Mans-i 24 órás viadalon állt rajthoz 1961 és 1965 között. 1973 óta klasszikus autóversenyeken teszi tiszteletét, többek között Goodwoodban is megfordult, de 2017-ben a Hungaroringre is eljutott, így a magyar rajongok testközelből csodálhatták meg a páratlan konstrukciót.

A Niels van Roij Design a donorautóként funkcionáló 550 Maranello hátsó részét teljesen átépítette, de a járgány elején már csak finom módosításokat végeztek, a jellegzetes légbeömlők például nincsenek meg, helyettük apró szellőzőnyílások lettek kialakítva a motorháztető elején. Kicsit hátrébb, közvetlenül a szélvédő előtti plexi kupolán keresztül be lehet nézni a motortérbe. A szélvédőhöz amúgy nem nyúltak, az gyári.

Az új karosszériaelemek alumíniumból készületek, azokat kézzel formálták. A felnik átmérője 18-ról 20 colosra növekedett, valamint állítható Koni lengéscsillapítókat kapott. A szélvédő mellett az 550 Maranello erőforrásához sem nyúlt senki, tehát a Breadvan Hommage mozgatásáról egy 5,5 literes V12-es szívómotor gondoskodik, amely 478 lóerővel és 568 Nm nyomatékkal rendelkezik. A Breadvan előtt tisztelgő konstrukció valamennyivel nagyjából azonos súlyban van a donorautóval, vagyis 1700 kg körül van. A különleges versenyautó 1996-ban 4,3 másodperc alatt gyorsult fel álló helyzetből 100 km/órára, ezt az átalakított Maranellónak is tudnia kell, sőt, talán még gyorsabb is a „kis furgonnál”. A Breadvan Hommage elkészítése két és fél évet vett igénybe a Niels van Roij Design beszámolója szerint.