2019. július 30. | 07:34

Az évek alatt a második otthonommá vált a 34 éve épült létesítmény, amely az F1 klasszikus pályáinak sorába állt

Megpróbálom röviden kiemelni a lényeget, nem ígérem, hogy menni fog. A Hungaroring ugyanis a szívem csücske, és szerintem egy könyvet lehetne írni már csak a megépítéséről, nem hogy a több mint 30 éves történetéről.

A mogyoródi pálya építése

A Formula-1 akkori vezetése már a 80-as évek elején eldöntötte, hogy a "vasfüggöny" mögé akarja hozni a Száguldó Cirkuszt. A világbajnokságot üzemeltető szervezet listáján Moszkva és Jugoszlávia szerepelt. Azonban Bernie Ecclestone egy magyarországi látogatása alkalmával Rohonyi Tamás és Frank Tamás hatására Budapest is felkerült a listára.

Ezen belül a Városliget és a Népliget kapta a legnagyobb figyelmet, de végül egy új pálya építése mellett döntöttek, amelyet a Mogyoród és Kerepestarcsa elterülő hétforrás völgyében, mintegy 73 hektáros területre képzeltek el. Mint később kiderült hét forrás is ered a területen, ami megnehezítette a munkát.

1985 szeptemberében meg is kötötték a szerződést, majd öt taggal megalakult a pálya építéséért és a verseny rendezésért felelős Formula-1 Gazdasági Társaság, amelyhez később további hat cég csatlakozott.

A tervezést az Aszfaltútépítő Vállalat mérnökei, Papp István és Gulácsi Ferenc végezték világviszonylatban is újnak számító technikai megoldásokkal. A munkálatok során félmillió köbméter földet mozgattak meg a területen, a vízelvezetést több cső beépítésével biztosították.

Ezután következett csak a három réteg aszfalt lerakása, ezzel párhuzamosan kialakították a bukótereket, menekülő - és szervizutakat, lelátókat. A nézők védelmére szolgáló kerítés és a külső vasbeton elemek is a helyükre kerültek.

A 208 méter hosszú, három emeletes főépület mindössze 3 hónap alatt készült el, mellette helyezték el a boxokat. A célegyenes másik oldalára álmodták meg a gold tribünt, amely felett a kommentátor állások kaptak helyet.

A létesítményt egyedülállóan sokféleképpen meg lehet közelíteni, az autóval érkezők számára 44 ezer férőhelyes parkolót biztosítottak. A tömegközlekedést kedvelők vonat, busz és hév közül is választhattak (mára ez kicsit megváltozott, nem jó irányba).

A gépek és az emberek egy percre sem álltak meg, hihetetlen szervezettség jellemezte a projektet. Ennek köszönhetően a Hungaroring nyolc hónap alatt készült el, amely rekordidőnek számít az F1-es pályák közt. Így márciusra be is fejeződtek a munkálatok.

Az F1 előtti főpróbának a Béke és Barátság Kupába tartozó autós és motoros versenyeket szánták, ezeket 1986. június 13-15. között rendezték. Ekkor már teljes felkészültségben állt a létesítmény 4 000 fős sportszakmai személyzete is.

A Hungaroring jelképe

Fura szívószálak az utolsó kanyar előtt, avagy a Hungaroring jelképe a nemzeti trikolorban pompázó emlékmű, amely Mihály Gábor szobrászművész nevéhez fűződik. A díjnyertes művész több alkotása is látható Budapest több pontján, mindegyiknek a magyar történelem és az olimpiai gondolat megismertetése a célja. A Sporttal kapcsolatos plasztikáin az erő, a dinamika jut kifejezésre.

Első F1 a "vasfüggöny" mögött

1986. augusztus 10-én került sor az első Forma-1-es Magyar Nagydíjra, amely egyben a sportág történetében az első keleti blokk egyik országában tartott hétvége.

Abban az évben a naptár 11. versenye volt a 16-ból a hungaroringi, ahol mintegy 300 000 néző volt jelen. A 76 körös kimondottan forró és izgalmas megmérettetést végül Nelson Piquet nyerte, Ayrton Senna és Nigel Mansell előtt.

A versenyzőket és technikákat egyaránt  megviselte a nyomvonal, illetve a hőség. Sorban álltak ki különböző problémákkal a pilóták, a 26 autóból csupán 10 ért célba. Ezzel együtt is remekül vizsgázott a pálya vezetése és személyzete a világ előtt, így további öt évig rendezhetett még F1-es Nagydíjat a Hungaroring. Azonban a létesítményt a rendszerváltozáskor öt évre bérbe adták Bernie Ecclestone-nak. Ez az időszak nem volt túl sikeres egyik félnek sem, így 1995-től a Hungaroring Sport Zrt. kezében van az irányítás.

Átépítések a Hungaroringen

A tervezők remek munkát végeztek, ugyanis az elmúlt több mint három évtized alatt csupán kétszer nyúltak a nyomvonalhoz.  Az eredetileg 4 014 méter hosszú aszfaltcsík 1989-ben 3 975-re csökkent, miután a négyes kanyart jelentő sikánt kivették (ennek a rázókövei ma is láthatók a jelenlegi hármas kanyar belső ívén található szervizúton).

2003-ban egy nagyobb volumenű átalakítás keretein belül átszabták a célegyenest, valamint az 1-es, a 12-es és a 14-es kanyart. Azóta pedig nem változtattak a 4 381 méteres hosszán.

2016-ban az aszfaltréteg kicserélésével egy nagyszabású fejlesztési lánc vette kezdetét. Idén, azaz 2019-ben az F1-es Nagydíjat követően felújítják a tribünöket és modernizálják a létesítményeket. Erre elvileg tíz hónap áll majd rendelkezésre, amely szakszerű bontást és újraépítést igényel.

Hungaroring - A kanyarok nevei

A Hungaroring több szempontból is eltér a többi pályától, ugyanis a kanyaroknak nincs hivatalos elnevezése, mint a Monacóban vagy Silverstone-ban. 2003-ban volt erről egy javaslat, azt azonban nem fogadták el.

Két kanyar azonban rendelkezik közismert névvel, melyet a pálya mellett dolgozók terjesztettek el. Az egyik ilyen a 4-es kanyar, amely „Mansell” névre hallgat, ennek oka az 1987-es ominózus kerékrögzítő anyacsavar leesése.

A 11-es kanyar Jean Alesiről kapta a nevét, ez az 1995-ös nagydíjra vezethető vissza, amikor a szabadedzéseken mutatott megpördülések után az időmérőn oda is csapta a 27-es rajtszámú Ferrarit.

Néhány emlékezetes pillanat a mogyoródi pálya kapcsán

Klasszikus, forró és poros - a versenyzők általában ezeket említik, amikor szeretett mogyoródi pályáról kérdezik őket. A nyár közepén rendezett versenyeken általában hőség fogadja a mezőny tagjait. Annak ellenére szeretik a pilóták ,hogy a szezon egyik legnehezebb megmérettetése, és nagyon nehéz győzni a technikás, kanyargós, egyenesekben nem bővelkedő pályán.

Sebastian Vettelnek például 9 évre volt szüksége ahhoz, hogy 2015-ben bevegye a Hungaroringet, ezt felhasználva tudott két évvel később ismét diadalmaskodni. Michael Schumachernek négyszer sikerült győzni a magyar aszfaltcsíkon, sőt, 2001-ben négy futammal a szezon vége előtt itt ünnepelte negyedik világbajnoki címét. Az abszolút csúcstartó Lewis Hamilton, aki hat magyar futamgyőzelem birtokosa.

Fernando Alonso 2003-ban a Hungaroringen vált az akkori legfiatalabb F1-futamgyőztessé a 22 évével, ő is szeret Budapestre látogatni, rendszerint itt ünnepelte születésnapját. Akárcsak Nigel Mansell, aki egyszer egy Skála nevű lovat kapott ajándékba.

Ezeken kívül természetesen rengeteg emlékezetes megmozdulás volt a több mint három évtized alatt. Ilyen Damon Hill esete 1997-ből, amikor utolsó körben esett vesztette el a vezető helyet. Hasonlóan emlékezetesek Alain Prost és Ayrton Senna nagy csatái, amire az idősebb korosztály emlékezhet.

De nem kell annyira messzire menni, Jenson Button Mogyoródon aratta első diadalát, ráadásul esőben. A 2010-es Schumacher Barrichello elleni megmozdulása is emlékezetes maradt számos rajongónak, akárcsak Felipe Massa szerencsétlen esete 2009-ből.

A hazai pálya varázsa

2003-ban történelmi pillanatnak lehettek szemtanúi a kilátogatók, ugyanis ekkor versenyzett először magyar pilóta a Formula-1-ben. Ez Szujó Zolinak is egy maradandó élmény volt, ahogy el is mondta a vele készített interjúban.

Az akkor 22 éves Baumgartner Zsolt pár éve már egy Formula-3000-es autót terelgetett, majd a Jordan tesztpilótája lett. A szombati szabadedzésen a csapat ír versenyzője, Ralph Firman autójáról leszakadt a hátsó szárny a Mansell felé haladva, így nem tudott elfordulni és a gumifalban végezte. A hatalmas becsapódásban megsérült a lába és elvesztette az eszméletét is, az orvosok pedig megtiltották neki a hétvége folytatását. Így került képbe a magyar pilóta, akinek menedzsere elintézte, hogy ő folytathassa a hétvégét.

Baumgartner az időmérőn 19. lett, sajnos a futamot nem sikerült befejeznie motorhiba miatt. A következő futamon is neki kellett beugrania csapattársa helyére, ahol a tizenegyedik helyen futott be. Vagyis második világbajnoki versenyén majdnem pontszerző lett, erre felfigyelt a Minardi, aki a következő teljes szezonra szerződtette. A 2004-es, kaotikus Amerikai Nagydíjon végül a nyolcadik, pontszerző helyen intették le, azóta is ő az egyetlen magyar származású pontszerző az F1 történetében.

Baumgartner utána nem volt már aktív tagja a Száguldó Cirkusznak, de közel maradt a tűzhöz és azóta is az F1 Experiences csapatának tagja, a szezon bizonyos versenyein egy kétülésesre átalakított korábbi versenyautóval viszi a VIP-vendégeket. Ezen kívül a Nagy Futamon és különböző bemutatókon is volán mögé ül.

Ugorjunk vissza kicsit az 1987-es Magyar Nagydíjra, ahol a 25 éves Kesjár Csaba több próbakört is mehetett a Zakspeed Turbóval a pénteki edzések után. Ő lett az első magyar autóversenyző, aki Formula-1-es autót vezethetett.

A három kör megtétele után lejött pilótát az ott lévők hősként ünnepelték, őt tartották az első az első lehetséges magyar F1 résztvevőként, sajnos azonban az élet közbeszólt. 1988-ban egy F3-as edzésen életét vesztette Németországban.

Akkoriban a másik élversenyző Krasznai János volt, aki az F1-hez hasonló tömegeket tudott megmozgatni, 1987-ben 130 000 ember szurkolt neki a pálya mellől. 1988-ban már a legerősebb kategóriában mérettette meg magát és egyből egy hatodik helyet szerzett év végén. Következő évben az összetett tabellán a dobogó legalsó fokára állhatott fel, ekkor az év versenyzőjének is választották. 1990-ben már nem is futott teljes szezont, ennek fényében szép eredmény az a hatodik hely. Utána fel is hagyott a kamionversenyzéssel, ami pont ebben az időben indult fejlődésnek.

Többek közt Kiss Norbi sikereinek köszönhető, hogy 2015-ben 25 év kihagyás után visszatért a Kamion Eb hazánkba. Ekkor szinte teltház előtt körözött a szombathelyi versenyző. Azóta minden évben ellátogat a Hungaroringre a mezőny és hatalmas érdeklődés övezi.

Michelisz Norbert miatt szintén rengetegen járnak ki évek óta a Hungaroringre a WTCR versenyekre, hogy buzdítsák kedvenceiket.

2019, a Hungaroring jelene

A sok modern pálya között a Hungaroring a hagyományt, a klasszikus stílust képviseli, amely mára igenis felértékelődött. A versenyzők, a csapatok szeretnek ide jönni, a völgy gyönyörű, a hangulat kiváló, a város közelségét pedig mindenki, de tényleg kivétel nélkül mindenki imádja. A Magyar Nagydíj az egyetlen kelet-közép-európai verseny, amely 2026-ig élő szerződéssel bír.

A kilencedik legtöbb F1-futamot itt rendezték, ami igen nagy szó, továbbá a harmadik azon pályák sorában - Monte-Carlo és Monza után- amelyek folyamatosan szerepelnek az F1 versenynaptárában. Az elmúlt 33 alkalommal sosem volt veszélyben a helyszín, sőt, 2002-ben elnyerte az Év versenye díjat is.

Természetesen más versenysorozatok szereplői is előszeretettel járnak a Hungaroringre. A Német Túraautó-bajnokság, a World Series by Renault több évben is ellátogattak ide. A Superstars Series, a GT Open, a Ferrari Racing Days pedig kellő közelségbe engedte a nézőket, akárcsak az idén második alkalommal megrendezett Hungaroring Classic. Ezek a számomra kedves szériák voltak, de szerencsére reggelig tudnám sorolni a rendezvényeket.

Nem véletlenül irigykednek a pályánkra környező országok!

Személyes sztorik a mogyoródi pálya kapcsán

Én 14 éves koromban, 2009-ben jártam először a Hungaroringen, a GT Open egyik napján. Azonnal hatalmukba kerítettek a GT3-as Ferrarik és Porschék. Fura módon mégis a Formula autózás lett a világom.

Az évek alatt rengeteg baráti és haveri kapcsolat alakult ki a paddockban, többek közt Krisztiánnal is itt találkoztunk először, akkor persze nem sejtettük, hogy közösen fogunk utat törni magunknak az autósport zárt világában. Nekem a Hungaroring a terepmunkát, az adrenalint, az örökös szelet, esőt vagy kánikulát és a jókedvet jelenti. Neked mit jelent a mogyoródi aszfaltcsík?

Fotók:

  • MTI
  • Papp István Archivuma
  • Origo
  • 24.hu
  • Zsiska Ferenc