Bernie Ecclestone felemelkedése

Közzétéve:
2019-03-23, 14:00

Bernie Ecclestone milliárdos üzletet csinált a Forma-1-ből. Az ő felemelkedése egyben a királykategória fejlődését is jelentette.

Társszerző: Hajdu Balázs

Közeleg az 1000. Forma 1-es futam. Egy ember (majdnem) az összesen jelen volt: Bernie Ecclestone.

„Amikor 1950-ben az első versenyt rendezták, én többek között Stirling Moss ellen versenyeztem a Forma-3-ban” - emlékszik vissza Bernie.

Ecclestone ma már 88 éves, gyakorlatilag nincs pozíciója a sportágban, mégis minden versenyen ott van. Ő a Forma-1 arca, ő változtatta milliárdos üzletté a Száguldó Cirkuszt. A Forma-1 első 20 évében azonban ő is csak egy volt a sok közül. Az ötvenes években bevásárolta magát a Connaught csapatához, az 1958-as Monacói Nagydíj hétvégéjén 3 edzéskört teljesített. Egy Forma-3-as balesetet követően azonban szögre akasztotta a versenyzői bukósisakját.

Ecclestone és Lauda
Bernie Ecclestone és Niki Lauda

Bernie Ecclestone, a Forma-1 atyja 

Az alázat pedig mindig kiemelten fontos volt. Bernie Ecclestone 1930-ban, egy munkáscsaládba született. Nem volt folyóvíz, nem volt luxus, Bernie keményen megdolgozott a pénzért. Újságot hordott ki, a zsebpénzből zsemlét és kenyeret vett, amit az iskolaudvaron kezdett árulni – magától értetődően 25 százalékos felárral.

„A Bernie Ecclestonenal folytatott tárgyalások mindig a legnagyobb alázat jegyében zajlottak” - mondta róla Sebastian Salvado, a barcelonai versenypálya igazgatója.

Autókereskedőként vált az autósport szerelmesévé. Az üzleti érzéke és a versenyzés iránti szenvedélye hamarosan világhírű szintre emelte a versenysportot. Nem állt messze azonban attól, hogy hátat fordítson a sportágnak. 1958-ban a Marokkói Nagydíjon Stuart Lewis-Evans megégett az autóban, 1970-ben Jochen Rindt vesztette életét Monzában. Mindkét versenyzőt Ecclestone menedzselte, sőt barátok is voltak. Bernie még Rindt nászútján is ott volt.  Az osztrák pilóta halála után komoly depresszióba esett – az autóversenyzéstől azonban nem tudott elszakadni.

Nincs több vendégistálló

1972-ben megvásárolta a Brabham csapatát – ezzel megalapozta saját maga, és a Forma-1 felemelkedését. A királykategória akkoriban leginkább egy vásári rendezvényre hasonlított. Egyetlen versenyen rajthoz álló amatőr pilóták, túlságosan veszélyes versenypályák. Ebben a játékban a versenyszervezők irányítanak. Ők határozzák meg a pénzdíjakat, ők tárgyalnak a csapatokkal és a pilótákkal. A jól ismert versenyzők több rajtpénzt kapnak, a többiek osztoznak a maradékon. A nézők ugyanis a nagy nevek miatt mennek ki a pályákra.

Ecclestone

Számos csapatfőnök, mint például Ken Tyrrel, Colin Chapman nem érezték magukban a kedvet, hogy állandóan a pénzről tárgyaljanak a pályák üzemeltetőivel. Megállapították az FOCA-t (a Forma-1-es konstruktőrök szövetségét), hogy közösen kereshessék a lehető leggazdaságosabb megoldásokat. Ecclestone hamarosan átvette a szervezet vezetését. Tárgyalásokban ő a legjobb – neki van a legjobb üzleti érzéke.

Ecclestone látta a potenciált abban, hogy a Forma-1-ből egy világméretű sporteseményt csináljanak. Kezdetként búcsút intett az amatőrcsapatoknak, mondván „az utcáról összeszedett emberekből álló focicsapat sem indulhat el a világbajnokságon”. Ecclestone csak olyan csapatokkal kívánt együtt dolgozni, akik egy teljes szezont vállaltak.

A kezdeti sikerek után megérezte a vérszagot. „A határ a csillagos ég”. Megvásárolta a televíziós és reklámjogokat – mindent, amit el lehet adni. Egyedül az internetes forgalmat nem tudta az irányítása alatt tartani. Talán éppen ezért köszönt le két évvel ezelőtt.

Ecclestone Hamiltonnal diskurál
Ecclestone Hamiltonnal diskurál

Ecclestone érdemei elévülhetetlenek a Forma-1 felemelkedésében. A királykategória 1999 és 2013 között 16,2 milliárd dolláros bevételre tett szert – összehasonlításképpen, a FIFA 1999 és 2014 között 14,5 milliárdot kasszírozott.

2019. április 14-én rendezik az 1000. F1-es nagydíjat, szinte borítékolható, hogy Bernie is ott lesz.

Forrás:

Kapcsolódó írások

Hegedűs Andor a Red Bull Racing épülete előtt, szemből fotózva
2018. november 21.
Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!
2018. december 16.
11 kérdés a szezon második feléről olyan kérdésekkel, hogy min sértődött meg Bottas Magyarországon, mennyi ideig nem nevetne Oconnal Verstappen, és milyen állathoz hasonlította magát vajon Hülkenberg?
2019. február 10.
2019-től a McLaren kiszáll a díjkiosztásból
2019. március 06.
A világ egyik legnagyobb Autószalonjára több gyártó is kihozta a jelenlegi Formula 1-es versenyautóját