Bernie Ecclestone-nak radikális ötlete támadt a Forma-1 problémáinak megoldására

Közzétéve:
2019-07-06, 09:53

Bernie két külön ligára osztaná az F1-es csapatokat.

Társszerző: Hajdu Balázs

Amíg a Forma-1 ügyeit irányította, Bernie Ecclestone híres volt bizarr ötleteiről és csípős megjegyzéseiről. 2017-ben a Liberty Media vette át a kontrollt, Bernie azonban továbbra is előszeretettel rukkol elő extrém megoldási javaslatokkal.

Az ESPN-nek adott interjúban Ecclestone elmondta: szerinte a csapatok két lehetőség közül választhatnának. Az egyik – amit most is csinálnak – hogy a saját autóikat fejlesztik, vagy indulhatnának egy speciálisan kifejlesztett autóval, ami bizonyos előnyökkel, illetve hátrányokkal járhat.

„Én azt mondom: legyen két világbajnokság. Az egyik a Konstruktőrök viadala, a másik pedig a Csapatok versenye lenne. A Pilóták Világbajnokságát változatlanul hagynám. A Konstruktőrök Bajnoksága olyan csapatoknak szólna, akik a motort és a karosszériát is gyártják, mint a Ferrari és a Mercedes. A Csapatok Bajnokságára csinálnék egy autót – például egy kifinomult F2-es gépet. Ha a Honda, vagy a Renault úgy döntene, hogy kiszáll a Száguldó Cirkuszból, egyiküket meggyőzném, hogy szállítson motort mindenkinek. Ezeknek a motoroknak ki kellene bírniuk egy teljes szezont – egy tartalékkal, ha az eredeti végleg meghibásodik” - kezdte érdekes gondolatmenetét Ecclestone.

A Ferrari a Mercedesek és a Red Bullok előtt Ausztriában
A gyártók igyekeznek különböző dolgokat kihozni az F1 kiscsapatiból – Bernie véleménye szerint teljesen szét kellene őket választani

Attól eltekintve, hogy ez a Williams és a McLaren csapatát saját motor fejlesztésére, vagy a Csapatok Bajnokságába való átsorolásra kényszerítené, érdekes javaslat. Ecclestone hozzátette, hogy az erőviszonyok kiegyenlítése érdekében módosítani kell a szabályokon, hogy a pilóták éles csatákat vívhassanak.

„Ha szeretnél csapatot indítani, itt a nagy lehetőség. Adok neked egy komplett autót és egy tartalék motort, valamint évi 30 millió dollárt. Felejtsük el ezt a költségvetési sapkás baromságot. A csapat üzemeltetése a te feladatod. Adott a 30 millió, találj támogatókat! Az egyensúly megteremtése érdekében néhány dologban segítenénk a Csapatok Bajnokságának résztvevőit. Először is, engedélyeznénk a tankolást. Elég lenne egyetlen szett gumit használni, ám a kiállásnál lehetne kereket is cserélni. Változtatnunk kellene az autók súlyán is. Ha szükséges, a Konstruktőrök nehezebb autóval indulnak. Így könnyen kiegyenlítődnének a két másodperces különbségek is.”

Max Verstappen Ausztriában

„A tankolási stratégiával és a kerékcserével lehetne nyerni mondjuk egy másodpercet körönként. Ezeket nem tennénk kötelezővé. Továbbá, a csapatok indulhatnának mindössze egy autóval. A konstruktőrök autóira vonatkozó szabályokat nem változtatnám meg.”

Bernie szerint a kisebb csapatok a nagyok költségének töredékéért is küzdhetnének a dobogós helyekért, ami határozottan jót tenne a jelenlegi lapos versenyzésnek. Ennek az elméletnek vannak történelmi alapjai, hiszen a hőskorban a privát csapatok sikerrel vették fel a versenyt a gyári óriásokkal.

„Ha visszagondolunk, Stirling Moss mindenkit legyőzött Rob Walker csapatában. Gyakorlatilag olyan volt, mintha utcai autóval indult volna. A sportág természetesen hatalmasat fejlődött technikailag, de miért ne lehetnének újra lelkes privát csapatok? A konstruktőröket nyilván nehezebb lenne ma utolérni.”

Elsőre őrültségnek tűnik, de ha jobban belegondolsz, lehet értelme a dolognak. A Mercedes és a Ferrari ellenezni fog minden olyan szabálymódosítást, ami veszélyezteti a pozíciójukat, és segít a kiscsapatoknak felzárkózni. A megoldás: ne legyen beleszólásuk a szabályalkotási folyamatba. A probléma ezzel az lehet, hogy sértettségükben kiszállnak a sportágból.

Ha elválasztjuk a konstruktőröket a kisebb csapatoktól bajnokság szinten, attól a Ferrari és a Mercedes még tovább küzdhet egymással – sokkal édesebb a győzelem, ha a nagy riválist tudod legyőzni.

A Ferrarit üldözi a Mercedes versenyzője

Bernie Ecclestone javaslata gyakorlatilag két külön osztályt hozna létre a Forma-1-ben. Ha őszintén belegondolsz, már most is osztálykülönbség van az élmezőny és a középmezőny között. Miért ne adnának a kisebb csapatoknak olcsóbb versenyzési lehetőséget? Jelenleg dollárszázmilliókat költenek, és küzdenek a nyolcadik helyért. Másrészről viszont jelentősen felhígulna a sportág. Ki tudja, meddig tartana a gyári csapatoknak, hogy kiszálljanak a meccsből? Előbb-utóbb megunja az igazgatótanács, hogy legjobb esetben a negyedik helyért küzdenek. Sokkal kisebb költségvetéssel beneveznek az alacsonyabb kategóriába, és gyakorlatilag ugyanazokért az eredményekért versenyezhetnek.

Szurkolói szemmel nézve fel kell tennem a kérdést: szeretnéd, ha az F1 hivatalosan is két-csapatos bajnoksággá változna? Mennyivel jobb volt régen, amikor három-négy csapat is esélyes volt, nem csak futamgyőzelmekre, hanem a végső elsőség megszerzésére is! Én sokkal inkább szeretném azokat az időket visszahozni.

Forrás:

Fotók:

  • Háfra Zsolt

További autós hírek

Megint hihetetlen videó került fel az Internetre. Gondolta a hölgy, hogy benzint vásárolna a kúton, de nem az autóba töltené,…

Lassan minden nagyképűség nélkül állíthatjuk, hogy kb. mindent láttunk, ami a budapesti forgalomban tapasztalható. Viszont ekkora idiótát még tényleg nem…

Korábban már hírül adta az MTI, hogy Magyarországon is elkezdik az E10 benzinre való átállást, mely magasabb bioetanol tartalmat jelent.…

Baleset történt 2019. december 11-én 8 óra 44 perckor, az M1-es autópálya 144. kilométerszelvényében, a Hegyeshalom felé vezető oldalon. Egy…

A kamionos egyszerűen nem látta a gyalogost, aki közvetlenül előtte akart átmenni az úton. A hatalmas súly miatt a gyalogost…

Kapcsolódó írások

James Hunt
2019. június 15.
Az F1 legendás alakja egy olyan korban versenyzett, amikor még a vezetői képességek domináltak
Kallakis az üzletember és a Brown GP ünneplése
2019. október 06.
A pókeres berkekben is jól ismert üzletember, Achilleas Kallakis is bejelentkezett anno a Brawn GP megvásárlásért.
Lewis Hamilton szemből
2019. december 01.
Finoman szólva sem a Ferrariról szólt a verseny.
James Hunt cigarettázik
2016. június 15.
Nem volt még egy olyan résztvevője a Forma-1-nek, aki versenyzőként és kommentátorként is maradandót alkotott. 1976 világbajnoka örökké fennmarad a sportág rajongóinak emlékezetében