Bernie Ecclestone-nak radikális ötlete támadt a Forma-1 problémáinak megoldására

Közzétéve:
2019-07-06, 09:53

Bernie két külön ligára osztaná az F1-es csapatokat.

Társszerző: Hajdu Balázs

Amíg a Forma-1 ügyeit irányította, Bernie Ecclestone híres volt bizarr ötleteiről és csípős megjegyzéseiről. 2017-ben a Liberty Media vette át a kontrollt, Bernie azonban továbbra is előszeretettel rukkol elő extrém megoldási javaslatokkal.

Az ESPN-nek adott interjúban Ecclestone elmondta: szerinte a csapatok két lehetőség közül választhatnának. Az egyik – amit most is csinálnak – hogy a saját autóikat fejlesztik, vagy indulhatnának egy speciálisan kifejlesztett autóval, ami bizonyos előnyökkel, illetve hátrányokkal járhat.

„Én azt mondom: legyen két világbajnokság. Az egyik a Konstruktőrök viadala, a másik pedig a Csapatok versenye lenne. A Pilóták Világbajnokságát változatlanul hagynám. A Konstruktőrök Bajnoksága olyan csapatoknak szólna, akik a motort és a karosszériát is gyártják, mint a Ferrari és a Mercedes. A Csapatok Bajnokságára csinálnék egy autót – például egy kifinomult F2-es gépet. Ha a Honda, vagy a Renault úgy döntene, hogy kiszáll a Száguldó Cirkuszból, egyiküket meggyőzném, hogy szállítson motort mindenkinek. Ezeknek a motoroknak ki kellene bírniuk egy teljes szezont – egy tartalékkal, ha az eredeti végleg meghibásodik” - kezdte érdekes gondolatmenetét Ecclestone.

A Ferrari a Mercedesek és a Red Bullok előtt Ausztriában
A gyártók igyekeznek különböző dolgokat kihozni az F1 kiscsapatiból – Bernie véleménye szerint teljesen szét kellene őket választani

Attól eltekintve, hogy ez a Williams és a McLaren csapatát saját motor fejlesztésére, vagy a Csapatok Bajnokságába való átsorolásra kényszerítené, érdekes javaslat. Ecclestone hozzátette, hogy az erőviszonyok kiegyenlítése érdekében módosítani kell a szabályokon, hogy a pilóták éles csatákat vívhassanak.

„Ha szeretnél csapatot indítani, itt a nagy lehetőség. Adok neked egy komplett autót és egy tartalék motort, valamint évi 30 millió dollárt. Felejtsük el ezt a költségvetési sapkás baromságot. A csapat üzemeltetése a te feladatod. Adott a 30 millió, találj támogatókat! Az egyensúly megteremtése érdekében néhány dologban segítenénk a Csapatok Bajnokságának résztvevőit. Először is, engedélyeznénk a tankolást. Elég lenne egyetlen szett gumit használni, ám a kiállásnál lehetne kereket is cserélni. Változtatnunk kellene az autók súlyán is. Ha szükséges, a Konstruktőrök nehezebb autóval indulnak. Így könnyen kiegyenlítődnének a két másodperces különbségek is.”

Max Verstappen Ausztriában

„A tankolási stratégiával és a kerékcserével lehetne nyerni mondjuk egy másodpercet körönként. Ezeket nem tennénk kötelezővé. Továbbá, a csapatok indulhatnának mindössze egy autóval. A konstruktőrök autóira vonatkozó szabályokat nem változtatnám meg.”

Bernie szerint a kisebb csapatok a nagyok költségének töredékéért is küzdhetnének a dobogós helyekért, ami határozottan jót tenne a jelenlegi lapos versenyzésnek. Ennek az elméletnek vannak történelmi alapjai, hiszen a hőskorban a privát csapatok sikerrel vették fel a versenyt a gyári óriásokkal.

„Ha visszagondolunk, Stirling Moss mindenkit legyőzött Rob Walker csapatában. Gyakorlatilag olyan volt, mintha utcai autóval indult volna. A sportág természetesen hatalmasat fejlődött technikailag, de miért ne lehetnének újra lelkes privát csapatok? A konstruktőröket nyilván nehezebb lenne ma utolérni.”

Elsőre őrültségnek tűnik, de ha jobban belegondolsz, lehet értelme a dolognak. A Mercedes és a Ferrari ellenezni fog minden olyan szabálymódosítást, ami veszélyezteti a pozíciójukat, és segít a kiscsapatoknak felzárkózni. A megoldás: ne legyen beleszólásuk a szabályalkotási folyamatba. A probléma ezzel az lehet, hogy sértettségükben kiszállnak a sportágból.

Ha elválasztjuk a konstruktőröket a kisebb csapatoktól bajnokság szinten, attól a Ferrari és a Mercedes még tovább küzdhet egymással – sokkal édesebb a győzelem, ha a nagy riválist tudod legyőzni.

A Ferrarit üldözi a Mercedes versenyzője

Bernie Ecclestone javaslata gyakorlatilag két külön osztályt hozna létre a Forma-1-ben. Ha őszintén belegondolsz, már most is osztálykülönbség van az élmezőny és a középmezőny között. Miért ne adnának a kisebb csapatoknak olcsóbb versenyzési lehetőséget? Jelenleg dollárszázmilliókat költenek, és küzdenek a nyolcadik helyért. Másrészről viszont jelentősen felhígulna a sportág. Ki tudja, meddig tartana a gyári csapatoknak, hogy kiszálljanak a meccsből? Előbb-utóbb megunja az igazgatótanács, hogy legjobb esetben a negyedik helyért küzdenek. Sokkal kisebb költségvetéssel beneveznek az alacsonyabb kategóriába, és gyakorlatilag ugyanazokért az eredményekért versenyezhetnek.

Szurkolói szemmel nézve fel kell tennem a kérdést: szeretnéd, ha az F1 hivatalosan is két-csapatos bajnoksággá változna? Mennyivel jobb volt régen, amikor három-négy csapat is esélyes volt, nem csak futamgyőzelmekre, hanem a végső elsőség megszerzésére is! Én sokkal inkább szeretném azokat az időket visszahozni.

Forrás:

Fotók:

  • Háfra Zsolt

Kapcsolódó írások

James Hunt
2019. június 15.
Az F1 legendás alakja egy olyan korban versenyzett, amikor még a vezetői képességek domináltak
2019. március 06.
A világ egyik legnagyobb Autószalonjára több gyártó is kihozta a jelenlegi Formula 1-es versenyautóját
Hegedűs Andor a Red Bull Racing épülete előtt, szemből fotózva
2018. november 21.
Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!
2018. december 16.
11 kérdés a szezon második feléről olyan kérdésekkel, hogy min sértődött meg Bottas Magyarországon, mennyi ideig nem nevetne Oconnal Verstappen, és milyen állathoz hasonlította magát vajon Hülkenberg?