Ki ne akarna egy vadonatúj autót, még ha azt 40 éve tervezték is?
Ki ne szeretné az elegáns, sportos, hosszú és jó kiállású autókat? Manapság a városi terepjárók lassan elöntik a teljes autópiacot, és egyre kevesebb gyártónál érhetőek el a szedánok vagy kombik, pedig sokan ezeket a kiviteleket tartják a legelegánsabb vagy épp a legpraktikusabb gépeknek. Nem is csoda, hogy a BMW vagy a Mercedes-Benz továbbra is széles modellkínálattal rendelkezik, azonban más gyártóknál ez már nem így van.
Bezzeg a régi szép időkben! Az 1990-es évek hemzsegett a szedánoktól, szint minden márka palettáján ott virított egy tekintélyt parancsoló modell, ami remek választás családi autónak vagy céges kocsinak, miközben azért van benne elegendő szufla ahhoz, hogy a száguldást kedvelőknek is adjon valamit.
Mi lenne, ha azt mondanám, lehet még ilyen autót kapni? De hogy pontosan ilyet, egyenesen a '90-es évek dizájnjával, sőt, konkrétan a Pininfarina dizájnjával úgy, hogy 2023-ban gyártották. És ez egy olyan autó, amit mindannyian ismerünk, egy európai klasszikus, a Peugeot 405-ös. Egyetlen csavar van csak a dologban, hogy a kocsit importálni kellene, méghozzá Iránból.
Az Iran Khodro nevű autógyártó, márkanevén IKCO egészen 2023 végéig gyártotta a Peugeot 405-ös modelljét, aminek gyártási engedélyét még 1992-ben kapta meg a Peugeot-tól, és az azóta eltelt évtizedekben évben bőven ki is használta ezt. Persze Európában nem igazán hallhattunk erről a márkáról, azonban a cég Irán legnagyobb autógyártója, éves szinten nagyjából egymillió modellt gyárt és ad el.
Az IKCO rengeteg licenszet vásárolt az évek során, éppen ezért tud még mindig olyan autókat gyártani, mint a Peugeot 207 vagy éppen a 2008-as, a korábbi kínálatában a 206-os vagy a 301-es is szerepelt, de a Peugeot-n kívül Renault és Suzuki modelleket is készített.
A Peugeot 405-ös gyártásával 2023-ban álltak le, és a maradék modelleket még most értékesítik. És nem csak az egyszerű szedánról van szó, az IKCO egy teljes palettát épített fel a modellre és bár konkrétan az eredeti, 1995-ös formájában is árulták az autót, kisebb-nagyobb változtatásokkal különféle nevek alatt is árulták a kedvelt szedánt.
Az iráni Peugeot 405
A 405-öst Peugeot PARS néven árulják még 2024 elején is, és ez az IKCO egyik legkelendőbb modellje. A PARS konkrétan a 405-ös, szinte alig változtattak rajta valamit az iráni mérnökök, csupán az autó elején és a beltérben igazítottak néhány dolgon. A hivatalos leírása szerint új műszerfalat kapott a modell, hogy kielégítse a vásárlók igényeit és sokkal jobb komfortot nyújtson. Az új műszerfallal együtt utasoldali légzsák is került az autóba, így már nem csak a sofőr, de az anyósülésen utazó is nagyobb biztonságérzettel ülhet az autóba.
A kényelmi extra résznél olyan dolgokat sorolnak fel, mint elektromosan mozgatható ablakok, beltéri vezérléssel nyitható csomagtartó, állítható kormánykerék vezérlőgombokkal, és a Bluetooth-kapcsolat. Az autóban egyébként CD-lejátszó van.
Az iráni 405-ös négy modellváltozatban érhető el. A belépő az XU7, ami egy 1,8 literes, 100 lóerős, 153 Nm nyomatékra képes motort kapott, emellé ötfokozatú manuális váltó párosul. A modell végsebessége 187 km/óra. Nem csak benzines, de CNG gáz hajtású kivitele is van, a XU7/CNG, ami 83 lóerőre és 135 Nm nyomatékra képes.
Az XU7 mellett van a TU5 nevű modell, ami 1,6 literes motorral van felszerelve, 105 lóerőre és akár 190 km/órás sebességre is képes. A paletta legluxusabb kivitele azonban az AT, ami ugyanazt a motort kapta, mint a TU5, viszont manuális helyett négyfokozatú automata váltóval, a kényelem kedvéért. Másban nem is különbözik a két modell, kivéve talán a végsebességben, ugyanis az AT esetében ez csupán 180 km/óra.
Mindegyik modell ABS-szel, EBD-vel, vagyis elektronikus fékerő-elosztó rendszerrel és a fenn említett teleszkópos kormányrúddal, ami baleset esetén összenyomódik, hogy védje a sofőrt.
Azonban nem a PARS az egyetlen, ami a Peugeot 405-re épült, bár kétségkívül ez az, ami tényleg csak a modell alig módosított változata. Azonban rajta kívül is van még csemege az IKCO kínálatában. Az IKCO Soren a 405 platformjára épült, viszont az iráni tervezők átrajzolták a Peugeot vonalait és rárakták saját logójukat. A motor ugyanaz, mint a Peugeot-ban, szinte semmin nem változtattak, csupán a vonások lettek modernebbek.
Valamivel fejlettebb a DENA nevű modell, ami szintén a 405-ös platformjára épül, viszont ez már új motort is kapott. Az IKCO EF7 nevű 1,6 literes benzinmotor 113 lóerőre képes, 7,4 liter a fogyasztása 100 kilométeren, 12 másodperc alatt gyorsítja az autót 0-ról 100 km/órás sebességre és 189 km/óra a végsebessége.
Mindezek persze semmiségnek tűnnek az IKCO talán legnagyobb sikeréhez képest, ugyanis a 405-öst fel tudták használni úgy, hogy egy teljesen új modellt hozzanak létre: egy személyautó alapú pickup.
Az ARISUN nevű, kétajtós pickup nem hasonlít teljesen a 405-ösre, mivel a vonalait erősen átrajzolták, de még fel lehet ismerni a hasonlóságot. A platform közös és rengeteg kasztni elem is, viszont a 2015 és 2020 között gyártott ARISUN 1-es 85 lóerőre volt képes benzinnel, és 78 lóerőre CNG gázzal. A 405-ösnél nem is volt sokkal hosszabb, a kis platóra 600 kg súlyt lehetett legfeljebb pakolni.
2020-ban megújult a modell, némi kozmetikát és egy jobb motort kapott, ez az ARISUN 2, ami szintén elérhető az IKCO kínálatában. A 405-ös Peugeot platformjára épült modell 1,8 literes XU7+ nevű motort kapott, ami 98 lóerőre, 170 km/órás sebességre képes mind benzines, mind CNG hajtással, csupán a nyomaték között van különbség. A teherbírás is megnőtt, 750 kilogrammos súly pakolható a platóra, amely 2,5 négyzetméteres.
A Peugeot 405-öst talán már rég elfelejtették itthon, viszont van olyan része a Földnek, ahol ez a lassan harminc éve megjelent autó újonnan is beszerezhető, bár tény, hogy 2024-es modellév már nem lesz a sima 405-ösből és a PARS-ból. A DENA és az ARISUN azonban továbbra is gyártásban marad, és bár ezek csak platformjukban és néhány elemben egyeznek meg a 405-össel, mégiscsak egy modellcsaládba tartoznak.
Érdekes látni, hogy hogyan építettek át egy, Európában teljesen átlagos szedánt egy teljes modellpalettává és hogyan fejlesztették az egykori Pininfarina dizájnt a saját ízlésük szerint. Ki tudja, talán egyszer egy Mercedes vagy Tesla is hasonló módon alakul át?