Két modell is megújult a Peugeot palettáján, mindketten megkapták a jelenlegi márkaarculathoz illő elemeket.
A Peugeot nemrég eldöntötte, hogy elindulnak a csoporton belül prémium irányba. Ezt akár meg is tehetik, hiszen a Stellantison belül domináns, 1/3-os arányú eladásokkal szerepelnek, tehát dől a lé.
Ha van pénz, akkor van mozgástér és meg lehet próbálni egy ennyire nagy ugrást, talán még lendület is lesz benne. Ennek az egyik jele a nemrég kipróbált Peugeot 408 volt, bár a meglévő modelleket is érdemes elmozdítani a helyükről - egyértelmű, hogy felfelé.
Hiszen a Peugeot Európában is elég erős szereplő magas eladási számokkal. A kontinens harmadik legnépszerűbb márkájáról van szó, amely ráadásul a 2035-ös elektrifikációs tervek ellen sem tiltakozik. Sőt, az ő céljuk, hogy már 2030-ban csak elektromos autót értékesítenek, ehhez pedig hamarosan jönnek asszisztálni az e-3008, e-308, e-408 és e-5008 modellek is.
Addig viszont még rengeteg minden történhet, így a jelenlegi modellekkel is törődni kell. Ennek fényében kapott most ráncfelvarrást a márka egyik húzó- és az egyik klasszikus modellje.
Frissebb és morcosabb lett a 2008
Akármennyire is 2008 szerepel a nevében, a modell 2013 óta van jelen a piacon, 2019-ben pedig egy második generációt is kapott. Mivel azóta eltelt négy év, és ez manapság már tetemes idő az iparban, megkapta a jól megérdemelt ráncfelvarrást.
Az autó orrát kicsit átszabták, megkapta az új Peugeot-logót és az ehhez tartozó egyenhűtőmaszkot, függőleges csíkozással. Ez azért lényeges pont, mert ugyanez az elrendezés a 408 esetében csak a drága GT változat kiváltsága.
Került oroszlánkarmos minta előre is, hiszen eddig oldalanként csak egy csík fért fel az autóra. Az egész karaktere sokkal ducibb és morcosabb lett, most már nem mondom rá olyan őszintén, hogy ez egy puffasztott 208-as. Karakteres és erős a megjelenése, csak aztán a méretén elhasal a dolog. Nem kell nagyobbnak lennie - főleg nekem, kisautó pártinak -, de így egy plüssmackó mérgessége árad az új 2008-ból.
Volt egy kis csinosítgatás és farigcsálás hátul is, főleg a fényszórók lettek ismét megjegyezhetők. Ezzel szemben a beltérben nem volt ennyire izgalmas az átalakulás. Sőt, a nagy részéhez nem nyúltak, de már itt is megjelenik az új logó, a számítógépen egy új szoftwer és kicsit átrendezték a középkonzolt.
Motorok tekintetében az alapok szintén maradtak, hiszen elérhető az 1,2 literes PureTech motor 100 vagy 130 lóerővel, és utóbbihoz már 8 gangos automata váltó jár. A másik opció a szintén jól ismert 1,5 literes BlueHDi motor 130 lóerővel és temérdek nyomatékkal. Itt szintén a 8 gangos automatával kell együtt élnünk, de az is finom gép.
Egészen izgalmas a friss technika
Az igazán izgalmas újítás, hogy a 2008 megkapja a már 408 bemutatón is belengetett 48V-os hibrid rendszerrel megtámogatott PureTech motort. Itt egy egészen finom hibridről van szó, hiszen 898 Wh-s akkumulátorával éppen csak 1 kilométeres elektromos hatótávot kapott maximum 30 km/óráig bezárólag.
Ez azt jelenti, hogy a való életben parkolás és manőverezés során azzal fog működni az autó, míg tényleges használat közben a rendszer fogyasztáscsökkenést eredményez. A gyáriak szerint ez városban akár 2,5 literrel alacsonyabb fogyasztást is eredményezhet 100 kilométerenként a hagyományos PureTechez képest, míg a dízelnél 10 százalékkal fogyaszthat majd kevesebbet.
Ennél a konfigurációnál a 8-as automata is repül, és jön helyette egy duplakuplungos, 6 fokozatú, automata eDCS vátó. A rendszer összteljesítménye 100 vagy 136 lóerő lesz, és elég sok ínyencséget tartalmaz. Többek közt azt, hogy akár Miller-ciklus szerinti működésre is képes lesz a motor.
A másik fontos részlet, hogy megújul a Peugeot elektromos hajtáslánca is, hiszen a 2008 az e-2008 néven is létezik tisztán elektromos kivitelben. Ehhez most került egy nagyobb akkumulátor - 48,1 kWh lett az eddigi 46,3 kWh helyett -, és egy erősebb villanymotor. Mégis inkább az első pont lényeges annak, akit az érdekel, hogy az eddigi 340 kilométer helyett már akár 406-ot is mehetünk egy töltéssel.
A megnövekedett kapacitás ellenére a Peugeot szerint az új akkumulátor 5 kilóval könnyebb lett. Az új rendszernek hála a csend is nagyobb lehet az e-2008 körül, ami viszont ennél is fontosabb, hogy akár 100 kW-os gyorstöltést is tud.
Adjatok teret egy szép nagy szedánnak is
Én különösen örülök annak, hogy a Peugeot még fordít energiát a nagy szedánjára, az 508-asra. Nem is klasszikus szedán ez már, hiszen a tetővonala hátul inkább emlékeztet a kupékra, bár ez ma már egyre természetesebb. A forma nekem még mindig nagyon üt, és ezt most még modernebbre rajzolták a mérnökök.
Egyfelől itt is új maszkot, új lámpákat és elöl-hátul oroszlánkarmokat kapunk LED-fény gyanánt. Ezek mind izgalmas részletek, de a GT-n van a legtöbb ínyenc alkatrész. Erre kerültek különös, lebegő légterelők, apró rikítózöld csíkozások, amik nem az Adidashoz, hanem az oroszlánkarmokhoz kötik a dizájnt.
Az alapozószürke szín a rikítózöld féknyergekkel még mindig nagyon kiadja, bár olyan jó színek vannak a modellhez, tessék már válogatni. Nem csak a fehér és fekete között létezik skála, az 508 pedig ha nem is rikító, de komoly színekben még jobban tudna kinézni.
Belül itt sem volt olyan óriási változás, kicsit átszabták a középkonzolt. Most már nem egy nagy kiálló durung az 508 automata váltókarja, hanem a klasszikus besüllyesztett, amivel először a Citroën ë-C4-ben találkoztam. Ezen felül felszerelik minden földi jóval, ami elvárás a prémium kategóriában. Ilyen az éjjellátó, a masszázsülés vagy az erős hajtásrendszerek.
Utóbbiban nincs akkora meglepetés annak, aki ismeri a Peugeot - vagy akár a Stellantis - hajtásláncait. Itt is a 130 lóerős PureTech motorral kezdünk, amit itt már azért nem érzek olyan őszintének. Illetve ott van megint a klasszikus 130 lovas, 1,5 literes dízel is opciónak, na de a hibridek!
Van egyszer egy újnak titulált rendszer, amely kizárólag elöl hajt. Ez egy tölthető, tehát Plug-in hibrid rendszer 180 lóerős összteljesítménnyel. Efölött van eggyel a 225 lóerős változat, szintén fronthajtással és még mindig egy 8 gangos automata váltóval. A csúcs itt az igazi ínyencség, amely ugyanez a rendszer, de 360 lóerőnyi összteljesítménnyel. Azzal azért tényleg őszinte prémiumos kezdemény lehet az 508, és odaengedik a nagyok asztalához.
Merre tovább, Peugeot?
A Peugeot jelenleg nagy ünneplések közepette tervezi a jövőképét. Hiszen azt ugye már az elején megtudtuk, hogy 2030-ra datálható az elektromos átállás, ám nem szabad megfeledkezni az ősökről sem.
Éppen idén 40 éves a 205-ös, amely a márka egyik igazi sikermodellje volt. Emellett viszont a Peugeot éppen 30 éve van jelen a magyar piacon, ami szintén egy szép jubileumi dátum.
A közeljövőben sem fognak unatkozni és a rajongókat, márkahű vásárlókat sem hagyják majd cserbe. Még idén decemberben megjelenik az e-308 kompakt és kombi kivitelben is, majd 2024 elején jön az új 208 és e-208.
Tavasszal elvileg megérkezik majd a 3008 következő generációja, ezzel együtt ugye az e-3008 is, amelyről napokon belül lesz bővebb információ is. Szintén tavasszal felfrissülnek a márka kisteherautói is, illetve szeptemberben érkezik az elektromos 408 is.
Ezt követően 2024 várhatóan utolsó ilyen frissítése az lesz, amikor jönnek az új 5008 és e-5008 modellek. Az itt felsoroltakból azért látszik, hogy a Peugeot tényleg nem veszi félvállról ezt az elektromosítási lázat, de majd még kiderül, hogy hol is kötnek ki ezzel.