2020. november 18. | 09:20

Így teljesített a franciák kupés jegyekkel megáldott modelljének plug-in hibrid verziója az eheti teszten.

A tesztautó átvételekor meglepett, hogy egy nem megszokott színt kapott ez a hibrid 508. A formaterve eleve nagyon ütős, ezzel a színnel pedig kifejezetten bestiális látványa van a kupés tetővonalú autónak. Semmivel sem lehet összetéveszteni a Peugeot modelljét, kategóriájának egyik legegyedibb darabja ez. Azt persze túlzás állítani, hogy 2020-ban a középkategóriás szedánok nagyon kelendőek lennének, gyakorlatilag a kihalás ellen küzdenek az SUV-őrület közepette. Főleg a flottás vásárlók körében népszerűek ezek a típusok, a zöld rendszámos kivitelekre pedig a különböző kedvezmények miatt még inkább igaz ez.

Peugeot 508 PHEV teszt Alapjárat

A második generációját élő modellből egy éve jelent meg a konnektoros verzió, ennek ellenére továbbra sem a Peugeot legkeresettebb modellje az 508. 2020-ban eddig 109 darab talált gazdára Magyarországon a Datahouse adatai szerint, amivel nem sorolható az élmezőnybe a kategóriájában. A tölthető hibrid kiadással viszont egy szűkebb körbe jutott be az 508, hiszen nem minden szedánhoz (pontosabban liftback) érhető el hasonló hajtáslánc.

Peugeot 508 PHEV – egyediségért nem kell a szomszédba mennie

Ami az autó formatervét illeti, a franciáktól már megszokott módon nem álltak be a sorba. Lapos és széles a gép, amelyhez kupésan lejtő tetővonal és keret nélküli ablakok társulnak. A kardfog-szerű első és a tigriskarmolást imitáló hátsó lámpák nagyon látványosak, a kék metálfény pedig egészen egyedi árnyalatú. Az autó egyébként 4750 mm hosszú, 1847 széles és 1404 magas, melyekhez közel 2,8 méteres tengelytáv társul.

Peugeot 508 PHEV teszt Alapjárat

Peugeot 508 PHEV – belül is franciás

Ezt a szó jó és rossz értelmében egyaránt kijelenthetem, hiszen a formavilág itt is elég egyedire sikeredett, amely olykor a praktikum rovására ment. A mai Peugeot-k rákfenéje itt is jelen van, mire az ember megtalálja azt az optimális üléspozíciót, hogy a négyszögletű kis kormány ne takarja ki a műszeregységet, addig kis túlzással kb. gyalog is odaérhetne a célállomáshoz. Az első ülések a GT Line felszereltségi szinten egyébként nagyon kényelmesek, állítható derék- és combtámasszal is rendelkeznek. Pakolórekeszekből nincs hiány, ahogyan 12 voltos és USB-aljzatokból sem. Hátulra is jutott szellőző, azonban a kupés kialakítás miatt a fejtér eléggé beszűkül, akit nyomasztanak az ilyen szituációk, az nem fogja annyira komfortosan érezni itt magát. A helykínálat a kategóriájában átlagosnak mondható, a csomagtér pedig a belső égésű kivitelekhez hasonlóan 487 literes maradt, hiszen az akkucsomagot a hátsó ülések alatt helyezték el. Már csak az a probléma, hogy a raktér padlója alatt kicsi a rekesz, amelybe nem, vagy csak nagy kínlódások árán lehet betuszkolni a töltőkábelt.

Peugeot 508 PHEV teszt Alapjárat

A vezető előtt egy 12,3 colos digitális műszeregység található, amely ugyan nem három dimenziós, mint a 208 esetében, de rendkívül jól konfigurálható. A központi érintőkijelző 10 colos, a menürendszer viszont nehezen kezelhető, olykor még lassú is. A tolatókamera képe még mindig gyenge, a mondvacsinált 360 fokos kamera szintén furcsa megoldás 2020-ban. Van viszont vezeték nélküli telefontöltés, bár ember legyen a talpán, aki onnan ki tudja venni a mobilját csuklóficam nélkül, ugyanis a zongoralakkal megdurrantott középső konzol alá helyezték el ezt a fícsört.

Peugeot 508 PHEV – furcsa gyári adatok

Az 1,6-os PureTech benzinmotor mellett kétféle dízel is kérhető még, az 1,5-ös BlueHDi mellett 2,0 literes gázolajos is van, 160 és 180 lóerővel. A tesztautóban viszont a 225 lovas rendszerteljesítményű plug-in hibrid hajtáslánc dolgozott, amely a 180 lőerős benzinesből és egy 110 lovas elektromotorból áll. Mindehhez egy 8 fokozatú Aisin automatát kapcsoltak, a nyomaték pedig az első kerekekhez megy. Akkupakk terén egy 11,8 kilowattórás egységről van szó, amelybe nagyjából 11-et lehet belenyomni és kihasználni. Ez a gyári adatok szerint 54 kilométerre elég, ám nekem egyszer sem jelzett ki maximális töltöttség mellett 36 kilométernél többet a november eleji, 10 fok környéki időjárás mellett. Tisztán elektromos módban simán megeszik 25-30 kilowattórát százon, hiszen egy nem túl erős elektromotor mozgatja ilyenkor az 1700 kilónál is nehezebb járművet. A tesztidőszak végére 5,5 literes benzinfogyasztás jött ki, amely kecsegtető értéknek mondható, ráadásul még több elektromos kilométerrel ez tovább csökkenthető. Persze a gyártó által az első 100 kilométerre megadott 1,4 literes érték nem érhető el, de ezen nem kell meglepődni.

Peugeot 508 PHEV teszt Alapjárat

A töltéshez Type2-es csatlakozót lehet használni, 22 kilowattos utcai töltőről (igaz, ennyit nem tud felvenni) nagyjából 3-3,5 óra feltölteni nulláról. Ugyanez a mutatvány otthoni, 220-as megoldással a gyártó szerint 7-8 óra is lehet, a valóságban nekem ez 9-10-nél sosem volt rövidebb. Képes öntöltő üzemmódra is, ilyenkor a benzinmotor táplálja az akkupakkot, ekkor azonban a fogyasztás is megnő. A tankoláskor is volt egy bosszantó hiba, ugyanis nagyon nehezen lehetett üzemanyagot pumpálni bele. Eleve úgy mozgott az egész betöltőnyílás, hogy majd kiesett a helyéről, ráadásul fél literenként kattant a pisztoly, így csak hosszú ügyeskedések árán tudtam telerakni a tankot (és nem, nem a töltőpisztolynak volt baja, mert utána egy másik autónál gond nélkül használtam ugyanazt a kútfejet).

Peugeot 508 PHEV – csendes suhanás

Az utastér hangszigetelése remek, még az egyébként egész puhán bekapcsolódó benzinmotor hangja sem túlzottan szűrődik be. A tolatás a radar és a kamera nélkül elég elveszett ügy lenne, hiszen a hátsó szélvédő elég kicsi. A futómű sem zajos, stabilan vezethető az autó, már-már sportos hatást kelt. A kormány nem sok visszajelzéssel szolgál, keresztbordákon pedig hajlamos elpattogni az elöl MacPherson, hátul többlengőkaros futóművel szerelt 508. Az automata váltót zavarba lehet hozni, padlózáskor erősen gondolkodik, hogy mi legyen, ezt pedig a motor hosszas bőgetésével is jelzi. Inkább a nyugodt vezetésre sarkall a rendszer, egy plug-in hibridben pedig ez is lenne az elvárható viselkedés. Azt hiszem.

Peugeot 508 PHEV teszt Alapjárat

Van egyébként három vezetési mód: elektromos, hibrid és sport fokozatokból lehet választani. Utóbbinál inkább a benzinmotor dominál, amelynek a villanymotor a kívánt szituációkban besegít. Egyébként ügyesen leplezi az autó a 225 lovat, nem mondanám kirobbanóan dinamikusnak. A váltókart B-be húzva a konszernnél már bevált „nagy motorfék” üzemmód lép életbe, ám egy tisztán elektromos DS3 Crossback modellhez képest nem túlzottan erős a rekuperáció ilyen esetben. A logikát nem nagyon találtam benne, hogy mikor milyen erősségű a motorfék B-ben autózva, de sokszor a nullához konvergált, ami egy plug-in hibrid esetében szerintem egy kihagyott ziccer.

Peugeot 508 PHEV ár és összegezve

Az 508 alapára jelenleg 8,4 millió akciósan az 1,5-ös, gyengébbik dízellel és a hatfokozatú kézi váltóval. A hibrid hajtáslánchoz legalább Allure felszereltséget kell választani, így a konnektoros verziót 13,9 milliótól lehet hazavinni. A GT Line kivitelű, jól felextrázott tesztautó viszont kis híján 16 millióba kerül, ami nem kevés, viszont sok. Kicsit furcsának találom, hogy az 508 PHEV és a 3-as BMW plug-in modelljének alapárai közt alig egymillió forint különbség van, de lehet, hogy ez csak az én szememet szúrja. Szokták mondani, hogy az egyediséget meg kell fizetni, nincs ez másképp ebben az esetben sem. Ma már vannak olyan konnektoros hibridek, amelyek 60 kilométert is el tudnak menni, ehhez képest ezt a 36 kilométert kicsit kevésnek érzem. Mindenesetre lelkiismeretes akkupakk-töltögetéssel dízelesen alacsony tud lenni a benzinfogyasztás, ami egy ekkora autótól szép értéknek mondható.

Peugeot 508 GT Line 1.6 PureTech 225 EAT8 Plug-in Hybrid

  • Lökettérfogat: 1598 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 180 LE
  • Elektromotor: 110 LE (80 kW)
  • Max. rendszerteljesítmény: 225 LE
  • Max. forgatónyomaték: 360 Nm
  • Akku. kapacitás: 11,8 kWh
  • Hossz./szél./mag.: 4750/1847/1404 mm
  • Tengelytáv: 2793 mm
  • Saját tömeg: 1720 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 1,4 l
  • Tesztfogyasztás: 5,5 l
  • CO2 kibocsátás: 34 g/km
  • Végsebesség: 240 km/h
  • 0-100: 8,1 s