A franciák hobbiterepjárója megnyerő formatervet kapott, kiemelkedik az SUV modellek tömegéből
A PSA-konszern egy olyan lépést tett az új 1,5-ös dízelmotor bemutatásával, mely egyértelmű jelzést adott az autós világnak: a gázolajos motorokról még nem mondanak le a franciák, bármennyire is szeretnék sokan az ilyen erőforrások számlájára írni a környezetszennyezés minden problémáját. A modern, részecskeszűrővel és SCR-rel ellátott dízelek akár olyan tiszta üzemre is képesek, mint bármelyik mai benzinmotor, a Peugeot BlueHDi blokkja pedig a 2020-ban életbelépő, Euro 6.2-es normát is teljesíti.
Ezzel a motorral teszteltem most a Peugeot népszerű hobbiterepjáróját, a 3008-at. A 2009-től futó első generáció inkább egyterűs kialakítása után a második széria már egyértelműen az SUV irányba indult el, ezzel meglovagolva a piac nyújtotta lehetőségeket. A jól variálható EMP2-es platformnak köszönhetően a 3008 minden irányban nagyobb lett elődjénél, hiszen többek közt a hossza 8, a tengelytávja pedig 6 centivel nőtt meg. A 2017-es Év Autója díjat is bezsebelő modell kiváló partner a mindennapokban, persze idegesítő franciás dolgokból is akad néhány. Ezt azonban bőven elkendőzi a kényelmes kialakítás és a kreatív megoldások.
Peugeot 3008 – minden irányból karakteres forma
Végre egy hobbiterepjáró, mely nem túlságosan gömbölyű, de nem is németesen élre vasalt. A 3008 rengeteg érdekes részletet tartalmaz, hosszasan el lehet vizsgálódni a formaterven úgy is, hogy nem megyünk az első tengelynél hátrébb. Izgalmas a homorú hűtőmaszk, melyet agresszív lámpák fognak közre. A kicsit Range Roveres kamu szellőzőnyílások is jól mutatnak géptető szélein, talán a kályhaezüst alsó koptatót el lehetett volna engedni, de ez már tényleg csak egyéni vélemény.
Az autó oldalán sem állt meg a tudomány, a magasra húzott övvonal és a karakteres élek jól mutatnak, az oroszlánkarmolás-szerű hátsó lámpák pedig egyedivé teszik a farrészt is. Az ügyesen alkalmazott fényes fekete betétek trükkösen játszanak az ember szemével, az összhatás pedig semmiképpen sem nevezhető unalmasnak.
Peugeot 3008 – a kényelem az úr
A látványos külsőhöz hasonló belső társul, ráadásul igyekeztek még a filléres megoldásokat is jól alkalmazni. Az anyaghasználat rendben van, a kopogós műanyagokat pedig az ajtókon és a műszerfal jelentős részén szürke szövettel húzták be, mely egyrészt illik az üléshuzathoz, másrészt nem kelt kellemetlen érzéseket az emberben a tapintásuk. A gyártónál már korábban megjelent lapított kormány még mindig újszerűnek hat, használata pedig némi megszokást igényel. Már csak azért is, mert viszonylag nehézkes a megfelelő üléspozíció kialakítása annak érdekében, hogy a kormány ne takarja ki a műszeregységet. Ez például úgy oldható meg, hogy hobbiterepjárósan magasra állítja az ember az ülést, ekkor az alacsonyra engedett kormány felett el lehet látni rendesen.
Ha már az ülésekről esett szó, az első sorban kifejezetten jól formázottak a műbőr-szövet borítású fotelek. A tesztautóban memóriás, elektromosan állítható ülések voltak masszázsfunkcióval, mely a kategória élvonalához tartozik. Hátul is kényelmesen elférni, a láb- és válltér is megfelelő. A méretnövekedés másik nagy előnye, hogy a csomagtér sokkal nagyobb lett, így már alaphelyzetben is 520 literrel lehet gazdálkodni. A jól variálható kabinban teljesen síkba dönthetőek a hátsó ülések, a leborítható anyósülés pedig a hosszabb tárgyak szállításánál lehet hasznos.
Az alapáras digitális műszerfal okos húzás a franciáktól, egészen szép a grafikája is, az animációk pedig gyorsan futnak rajta. Az viszont más kérdés, hogy amíg a 3008-ban jónak mondható ez képkidolgozás, addig a prémiumként kínált DS 7 Crossback-ben ugyanez a kijelző már kicsit kevésnek tűnik. A másik probléma a központi kijelző kezelésével van. Habár a képernyő alatt elhelyezett zongorabillentyűhöz hasonlító gombok nagyon látványosak, az egyes menüpontokat csak ezekkel lehet előhívni, az érintőképernyőn nem lehet váltogatni a funkciók közt. Ez lassítja a kezelést, több ideig vonja el a figyelmet az útról. Ráadásul külön klímapanel sincs, ez számomra szintén negatívum. A rendszer egyébként megfelelő sebességgel dolgozik, a telefontükrözési funkció is gyorsan alkalmazható. Van még vezeték nélküli mobiltöltő és rengeteg tárolórekesz. Az ajtózsebek mérete megfelelő, az első ülések közti könyöklőbe pedig a jövőhetet is be lehet pakolni.
Vezetéstámogatókból sincs hiány, bár az érzékenységüket kicsit túlhúzták a mérnökök. A sávtartó nagyon szigorúan üzemel, a parkolóradar pedig egy nagyobbacska gazt is halálos fenyegetésnek érez. A holttérfigyelő és a vészfékasszisztens jól teszi a dolgát, a tempomat karjánál pedig még mindig a jól bevált kialakítást alkalmazták, mely már a tíz évvel ezelőtti Peugeot modellekben is jelen volt.
Peugeot 3008 – a dízelmotor fogyasztásával nehéz vetekedni
A modell újdonsága az 1,5-ös gázolajos motor, mely 130 lóerejével és 300 Nm-es nyomatékával elegendőnek bizonyul a 3008-as mozgatásához. Nagy dolgokat azért nem kell várni tőle, a váltót is sűrűn kell kapcsolgatni a nagyobb előzések kivitelezéséhez. A hatfokozatú manuális egység egyébként hosszú áttételeket kapott, mely jótékony hatással van a fogasztásra. A teszt során 5,8 literes átlagot mértem, mely egy korrekt értéknek mondható egy ekkora homlokfelületű autótól. A váltó érzésre nem a világ legpontosabbja, bár a franciáktól már nem is várja el ezt az ember. Az viszont pozitív, hogy kiválóan kézre esik, így kényelmesen lehet kapcsolgatni.
Magasabb felszereltségekhez 8 fokozatú automata is kérhető, mellyel kiegészülhet a komfortos összhatás. A belépőmotor egy szintén 130 lovas, 1,2-es benzines, továbbá kérhető még egy 1,6-os PureTech is 180 lóerős kivitelben. A gázolajosoknál a csúcsot a 2.0 literes BlueHDi jelenti 180 lóerővel, ám ez az alapkivitelekhez nem kérhető.
Peugeot 3008 – nem a kanyarvadászat a cél
Ami a vezethetőséget illeti, a franciák itt is a kényelem irányába vitték el a dolgot, ami teljesen rendben van. Egy ilyen családias jellegű autónak nem kell feszes futóművel rendelkeznie, a puha rugózás pont illik a karakteréhez. A kormányzás érzéketlen ugyan, ám viszonylag kevés anyuka keresi vele az ideális íveket. Szerencsére nem billeg, komfortosan kirugózza az úthibákat, a menetzaj pedig elhanyagolható. A motor járását sem lehet érzékelni, a start-stop funkció pedig viszonylag vibrációmentesen zajlik. Az viszont bosszantó, hogy ennek sincsen külön gombja a műszerfalon, csak a menüből lehet kikapcsolni.
Peugeot 3008 ár és összegezve
Ez a modell nem a legolcsóbb a kategóriájában, indulóára 6,8 millió körül van az 1,2-es turbómotorral. Ebből a szempontból tehát a szegmens közepére pozícionálták, a tesztautó 11 millió körüli ára a sok extra miatt azonban már elég magas. Amit viszont nem sok riválisa tud, az az egyedi megjelenés a praktikummal párosítva, a megfelelő motorválasztással pedig takarékos is tud lenni. Nem véletlen, hogy Peugeot egyik húzómodelljéről van szó, hiszen sok erőssége van a 3008-nak.
Peugeot 3008 1.5 BlueHDi S&S Allure (2019)
- Lökettérfogat: 1499 cm3
- Hengerek/szelepek: 4/16
- Max. teljesítmény: 130 LE (96 kW) 3750/perc
- Max. forgatónyomaték: 300 Nm 1750/perc
- Hossz./szél./mag.: 4447/1841/1624 mm
- Tengelytáv: 2675 mm
- Saját tömeg: 1417 kg
- Városi fogyasztás: 4,6 l
- Országúti fogyasztás: 3,7 l
- Vegyes fogyasztás: 4,0 l
- Tesztfogyasztás: 5,8 l
- CO2 kibocsátás: 106 g/km
- Végsebesség: 192 km/h
- 0-100: 10,8 s