A francia térhajlító: Citroën Berlingo BlueHDi 130 (2018) - Teszt

Közzétéve:
2019-02-13, 09:21

Sokat fejlődött ez a modell az évek során, bár az ergonómia még mindig nem tökéletes benne. Az viszont vitathatatlan, hogy rengeteg helyet kínál az új Berlingo, ráadásul jó motorokkal választható.

Megmondom őszintén, a korábbi Berlingo-Partner kettőst nem zártam a szívembe, mert nekem túlzottan teherautósak voltak. Nagy volt bennük a menetzaj, ráadásul kényelem terén sem kínáltak túlzottan sokat. A mostani francia trió (a Berlingo mellett a Peugeot Rifter és az Opel Combo testvérmodellek is elérhetők) azonban minden tekintetben előrelépett, legyen szó menetkomfortról vagy technikai tudásról.

Citroen Berlingo Teszt Alapjárat

Amikor az első Berlingót 1996-ban bemutatták, a franciákon kívül talán senki sem tudta, hogy a C3-as után a márka második legsikeresebb modellje lesz. A több mint húsz éves pályafutása alatt eddig nagyjából 3,3 millió példányt adtak el belőle, a kisvállalkozók és a családosok egyik kedvenc modellje lett ez a hasábszerű autó. A 2018-ban bemutatott harmadik generáció nagyobb lett elődjénél, ráadásul kétféle karosszériakivitelben kérhető, M és XL méretben.

Citroën Berlingo – ez nem a szépségről szól

Az új modell formatervét Alexandre Malval és csapata dolgozta ki, természetesen a Berlingo illeszkedik a Citroën jelenlegi márkaarculatába. Az orrán ott vannak a jellegzetes osztott fényszórók és a szintén több részből álló hűtőrács, összességében azonban nekem mégsem tűnik olyan hatásosnak, mint a C4 Cactus esetében. Az oldalán a nagy fémes felületet igyekszik megtörni a műanyag koptatóbetét, a farrészen pedig többek közt újak a lámpák is. Az viszont egyértelműen kijelenthető, hogy nem egy felvágós autó, de ennek a modellnek nem ez a célja.

Citroen Berlingo Teszt Alapjárat

Ez a harmadik generációs francia egyterű már részben az EMP2-es platformra épül, melynek köszönhetően rövidebb az első túlnyúlás, magasabb lett az orr-rész és előrébb került az első szélvédő is. Így egy igencsak robosztus, bumfordi kiállása van az autónak, mely illik a karakteréhez. Szerencsére más hozadéka is van az új padlólemeznek, hiszen kisebb lett a fordulókör, mely fontos tényező egy ekkora járműnél. A normál változat 4,4 méter hosszú, az XL verzió pedig további 35 centivel haladja meg ezt. A belépőszintű modell kérhető kétoldalra nyíló csomagtérajtóval, ám a magasabb felszereltségű kivitelek már csak az ormótlan méretű felfele nyíló raktérfedéllel rendelhetők, így parkolásnál mindig figyelni kell, hogy jókora hely maradjon az autó mögött. Bár a külön nyitható hátsó szélvédő valamelyest segít ezen a problémán.

Citroën Berlingo – itt aztán van hova pakolni

A beltérben a kopogós műanyagok uralkodnak, a fekete hangulaton pedig a leginkább katonai zöldre hasonlító betétek sem sokat dobnak. Az opcionális panoráma üvegtetőnek és a nagy szélvédőnek köszönhetően rendkívül világos a kabin, mely növeli a térérzetet. Azt pedig most továbbra sem firtatnám, hogy nyáron milyen hatásai vannak egy ekkora panorámatetőnek, hiába jár hozzá elektromosan mozgatható árnyékoló. Az első ülések kényelmesebbek, mint a kifutó modellben, ám tökéletes vezetési pozíciót nem tudtam megtalálni a magam 173 centijével. Az ülőlapok még mindig túl rövidek, a váltó pedig nem esik kézre. El tudom képzelni, mit nyújtózkodhat egy 160 centi magas anyuka, mire betolja ötödikbe a váltókart.

Citroen Berlingo Teszt Alapjárat

Az autó méretéből és kialakításából adódóan messze van a műszerfal, az oldalsó légbefúvók fölé helyezett pohártartóknak sincs sok értelme, mert előre kell hajolni ahhoz, hogy ki lehessen venni belőle az oda helyezett üdítőt. A váltókar útban van a klímavezérlő nyomkodásához, az anyósülés állítókarjai pedig pont fordítva vannak, mint a sofőrülésen, csak hogy szebb legyen az élet. A belépőszintű modellhez nem kérhetők a különálló hátsó ülések, ráadásul a lehajtható utasülés is feláras. Ám ha már megvan ez az extra, akkor az M kivitelbe 2,7, az XL verzióba pedig akár három méter hosszú rakomány pakolható be.

Citroen Berlingo Teszt Alapjárat

A csomagtartó 100 literrel nagyobb lett az előző generációhoz képest, így már 775 literrel lehet gazdálkodni alaphelyzetben. Szintén hasznos megoldás a plafonra szerelt nagyméretű tárolórekesz, mellyel ügyesen praktikussá tették a magas csomagtér egyébként az esetek 90 százalékában semmire se használt felső részét, ráadásul ehhez a „mini-raktérhez” a hátsó sorból is hozzá lehet férni két nyíláson keresztül. Pakolórekeszből rengeteg van, 28 tárolóba összesen 186 liternyi apróságot lehet besuvasztani, a második üléssornál pedig csempészüreg található a szőnyeg alatt. Mint ahogy más Citroën modellekben, az utasoldali légzsák a tetőbe költözött, így lehetőség nyílt nagyobb kesztyűtartó kialakítására, melynek felső része ráadásul hűthető.

Citroen Berlingo Teszt Alapjárat

A tesztautó a legmagasabb, Shine-felszereltségű, ráadásul gazdagon megszórták extrákkal, így elektronikus vezetéstámogatóból sincs hiány a Berlingóban. Van adaptív tempomat, fáradtságfigyelő, vészfékasszisztens, táblafelismerő rendszer és head-up display is többek közt. A középkonzolon egy 8 colos navigáció kapott helyet, a rajta futó rendszer a kategóriájához mérten átlagos gyorsaságú. Kis ügyeskedéssel működik a telefontükrözési funkció, ráadásul vezeték nélküli töltésre is van lehetőség.

Citroen Berlingo Teszt Alapjárat

Hasznos extra a hűvösebb napokra az ülésfűtés, a Modutop hosszanti tetőpolcra költött 280 ezer forintnak viszont annyi értelme van, mintha ledarálnám a bankjegyeket és befűtenék velük. Értem én, hogy szerették volna kihasználni a már emlegetett haszontalan belmagasságot, de egy ilyen polcra semmit nem lehet felrakni, mert csúszkál rajta a cucc, rosszabb esetben pedig az utasokra potyog. De legalább ilyen is van, állítólag dizájnos.

Citroën Berlingo – jó ez a dízelmotor

Az új Berlingo orrába bekerült a PSA-konszern friss fejlesztésű 1,5-ös BlueHDi motorja, mely ebben a kivitelben 130 lóerőt teljesít. A hatfokozatú váltó határozott kezet kíván, nem egy kétujjas egységről van szó, a kiosztása viszont passzol a motor karakterisztikájához. Már 1500-tól tisztességesen megindul az autó, a rugalmasságra sincs panasz. Választható még a 100 lovas dízelmotorral, és a 110 lóerős turbós benzinessel. Ebben a kivitelben start-stop rendszer működött, a fogyasztást pedig könnyedén 7 liter alatt lehet tartani a nagy homlokfelület ellenére is. Nyilván nem egy versenyautó a Berlingo, de ezzel az egyterűvel ne akarjon senki sietni, ezt nem erre találták ki. Magasabb felszereltségi szintekhez a 130 lovas dízel mellé kérhető nyolcfokozatú automata, bár azzal valószínűleg magasabb lesz a fogyasztás.

Citroen Berlingo Teszt Alapjárat

Citroën Berlingo – légies billegés

A kormány nem szolgál sok visszajelzéssel, a rásegítésnek köszönhetően könnyedén manőverezhető az autó városi körülmények közt. A futómű kényelmes hangolású, a forszírozott kanyarokban szépen dől a bódé, ám ez a magassága miatt érthető. Ami viszont meglepett, hogy nagyon jó a hangszigetelés, a méretes tükrök ellenére sincs szélzaj, jól sikerült a motor beburkolása. A gördülési zaj sem számottevő, a 16 colos kerekek pedig jótékony hatással vannak a menetkomfortra.

Citroen Berlingo Teszt Alapjárat

Citroën Berlingo ár és összegezve

Családi egyterűnek tehát jó választásnak tűnik a Berlingo, helykínálat és pakolhatóság terén nehéz lenne jobbat találni. Ha eltekint az ember a gyermekbetegségeitől, akkor egy nagyon élhető partner lehet a mindennapokban. Mint sok más modellnél, itt is az alacsonyabban extrázott kivitelek lehetnek reálisak ár-érték szempontjából, hiszen a tesztelt modell vételára 8,5 millió körül mozog, ami egy ilyen kategóriájú autóért kicsit sok. A belépőmodell 5,2 millióba kerül, mely egy jóval kedvezőbb összegnek tűnik ezért a családi egyterűért.

Citroën Berlingo BlueHDi 130 S&S Shine XTR

  • Lökettérfogat: 1499 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 130 LE (97 kW) 3750/perc
  • Max. fortgatónyomaték: 300 Nm 1750/perc
  • Hossz./szél./mag.: 4403/2107/1844 mm
  • Tengelytáv: 2785 mm
  • Saját tömeg: 1430 kg
  • Városi fogyasztás: 4,8 l
  • Országúti fogyasztás: 4,2 l
  • Vegyes fogyasztás: 4,4 l
  • Tesztfogyasztás: 6,5 l
  • CO2 kibocsátás: 115 g/km
  • Végsebesség: 185 km/h
  • 0-100: 10,3 s

Kapcsolódó írások

Itt az elektromos Citroën E-Berlingo
2017. március 22.
Egyre inkább betörnek az elektromos autók a kishaszongépjárművek világába is, most a Citroën mutatta be az új 5 személyes E-Berlingojukat
2019. április 21.
126 000 fontért, azaz majdhogynem 45 millió forintnak megfelelő összegért kelt el egy ritka Citroën DS21 Chapron kabrió. A korát megelőző csúcstechnológiás modellből kevesebb, mint 1400 példány látott napvilágot
 S500 Coupé
2018. október 26.
Két éve már, hogy az Alapjárat létrejött, azóta már több mint 100 videó került fel YouTube csatornánkra. Ezek közül válogattam ki Neked a személyes kedvenceimet!
2018. november 30.
A BMW M-sportrészlege az E92 M3-mal búcsúztatta a szívó V8-as motort. A 2013-ig gyártott negyedik szériából nehezen, de lehet még találni megkímélt példányokat, viszont készülj fel, hogy ez az autó nem elégszik meg azzal, ha csak tankolod, hiszen sokkal több törődést igényel, ami a videóból is kiderül!