2019. február 13. | 10:21

Sokat fejlődött ez a modell az évek során, bár az ergonómia még mindig nem tökéletes benne. Az viszont vitathatatlan, hogy rengeteg helyet kínál az új Berlingo, ráadásul jó motorokkal választható.

Megmondom őszintén, a korábbi Berlingo-Partner kettőst nem zártam a szívembe, mert nekem túlzottan teherautósak voltak. Nagy volt bennük a menetzaj, ráadásul kényelem terén sem kínáltak túlzottan sokat. A mostani francia trió (a Berlingo mellett a Peugeot Rifter és az Opel Combo testvérmodellek is elérhetők) azonban minden tekintetben előrelépett, legyen szó menetkomfortról vagy technikai tudásról.

Citroen Berlingo Teszt Alapjárat

Amikor az első Berlingót 1996-ban bemutatták, a franciákon kívül talán senki sem tudta, hogy a C3-as után a márka második legsikeresebb modellje lesz. A több mint húsz éves pályafutása alatt eddig nagyjából 3,3 millió példányt adtak el belőle, a kisvállalkozók és a családosok egyik kedvenc modellje lett ez a hasábszerű autó. A 2018-ban bemutatott harmadik generáció nagyobb lett elődjénél, ráadásul kétféle karosszériakivitelben kérhető, M és XL méretben.

Citroën Berlingo – ez nem a szépségről szól

Az új modell formatervét Alexandre Malval és csapata dolgozta ki, természetesen a Berlingo illeszkedik a Citroën jelenlegi márkaarculatába. Az orrán ott vannak a jellegzetes osztott fényszórók és a szintén több részből álló hűtőrács, összességében azonban nekem mégsem tűnik olyan hatásosnak, mint a C4 Cactus esetében. Az oldalán a nagy fémes felületet igyekszik megtörni a műanyag koptatóbetét, a farrészen pedig többek közt újak a lámpák is. Az viszont egyértelműen kijelenthető, hogy nem egy felvágós autó, de ennek a modellnek nem ez a célja.

Citroen Berlingo Teszt Alapjárat

Ez a harmadik generációs francia egyterű már részben az EMP2-es platformra épül, melynek köszönhetően rövidebb az első túlnyúlás, magasabb lett az orr-rész és előrébb került az első szélvédő is. Így egy igencsak robusztus, bumfordi kiállása van az autónak, mely illik a karakteréhez. Szerencsére más hozadéka is van az új padlólemeznek, hiszen kisebb lett a fordulókör, mely fontos tényező egy ekkora járműnél. A normál változat 4,4 méter hosszú, az XL verzió pedig további 35 centivel haladja meg ezt. A belépőszintű modell kérhető kétoldalra nyíló csomagtérajtóval, ám a magasabb felszereltségű kivitelek már csak az ormótlan méretű felfele nyíló raktérfedéllel rendelhetők, így parkolásnál mindig figyelni kell, hogy jókora hely maradjon az autó mögött. Bár a külön nyitható hátsó szélvédő valamelyest segít ezen a problémán.

Citroën Berlingo – itt aztán van hova pakolni

A beltérben a kopogós műanyagok uralkodnak, a fekete hangulaton pedig a leginkább katonai zöldre hasonlító betétek sem sokat dobnak. Az opcionális panoráma üvegtetőnek és a nagy szélvédőnek köszönhetően rendkívül világos a kabin, mely növeli a térérzetet. Azt pedig most továbbra sem firtatnám, hogy nyáron milyen hatásai vannak egy ekkora panorámatetőnek, hiába jár hozzá elektromosan mozgatható árnyékoló. Az első ülések kényelmesebbek, mint a kifutó modellben, ám tökéletes vezetési pozíciót nem tudtam megtalálni a magam 173 centijével. Az ülőlapok még mindig túl rövidek, a váltó pedig nem esik kézre. El tudom képzelni, mit nyújtózkodhat egy 160 centi magas anyuka, mire betolja ötödikbe a váltókart.

Citroen Berlingo Teszt Alapjárat

Az autó méretéből és kialakításából adódóan messze van a műszerfal, az oldalsó légbefúvók fölé helyezett pohártartóknak sincs sok értelme, mert előre kell hajolni ahhoz, hogy ki lehessen venni belőle az oda helyezett üdítőt. A váltókar útban van a klímavezérlő nyomkodásához, az anyósülés állítókarjai pedig pont fordítva vannak, mint a sofőrülésen, csak hogy szebb legyen az élet. A belépőszintű modellhez nem kérhetők a különálló hátsó ülések, ráadásul a lehajtható utasülés is feláras. Ám ha már megvan ez az extra, akkor az M kivitelbe 2,7, az XL verzióba pedig akár három méter hosszú rakomány pakolható be.

Citroen Berlingo Teszt Alapjárat

A csomagtartó 100 literrel nagyobb lett az előző generációhoz képest, így már 775 literrel lehet gazdálkodni alaphelyzetben. Szintén hasznos megoldás a plafonra szerelt nagyméretű tárolórekesz, mellyel ügyesen praktikussá tették a magas csomagtér egyébként az esetek 90 százalékában semmire se használt felső részét, ráadásul ehhez a „mini-raktérhez” a hátsó sorból is hozzá lehet férni két nyíláson keresztül. Pakolórekeszből rengeteg van, 28 tárolóba összesen 186 liternyi apróságot lehet besuvasztani, a második üléssornál pedig csempészüreg található a szőnyeg alatt. Mint ahogy más Citroën modellekben, az utasoldali légzsák a tetőbe költözött, így lehetőség nyílt nagyobb kesztyűtartó kialakítására, melynek felső része ráadásul hűthető.

Citroen Berlingo Teszt Alapjárat

A tesztautó a legmagasabb, Shine-felszereltségű, ráadásul gazdagon megszórták extrákkal, így elektronikus vezetéstámogatóból sincs hiány a Berlingóban. Van adaptív tempomat, fáradtságfigyelő, vészfékasszisztens, táblafelismerő rendszer és head-up display is többek közt. A középkonzolon egy 8 colos navigáció kapott helyet, a rajta futó rendszer a kategóriájához mérten átlagos gyorsaságú. Kis ügyeskedéssel működik a telefontükrözési funkció, ráadásul vezeték nélküli töltésre is van lehetőség.

Citroen Berlingo Teszt Alapjárat

Hasznos extra a hűvösebb napokra az ülésfűtés, a Modutop hosszanti tetőpolcra költött 280 ezer forintnak viszont annyi értelme van, mintha ledarálnám a bankjegyeket és befűtenék velük. Értem én, hogy szerették volna kihasználni a már emlegetett haszontalan belmagasságot, de egy ilyen polcra semmit nem lehet felrakni, mert csúszkál rajta a cucc, rosszabb esetben pedig az utasokra potyog. De legalább ilyen is van, állítólag dizájnos.

Citroën Berlingo – jó ez a dízelmotor

Az új Berlingo orrába bekerült a PSA-konszern friss fejlesztésű 1,5-ös BlueHDi motorja, mely ebben a kivitelben 130 lóerőt teljesít. A hatfokozatú váltó határozott kezet kíván, nem egy kétujjas egységről van szó, a kiosztása viszont passzol a motor karakterisztikájához. Már 1500-tól tisztességesen megindul az autó, a rugalmasságra sincs panasz. Választható még a 100 lovas dízelmotorral, és a 110 lóerős turbós benzinessel. Ebben a kivitelben start-stop rendszer működött, a fogyasztást pedig könnyedén 7 liter alatt lehet tartani a nagy homlokfelület ellenére is. Nyilván nem egy versenyautó a Berlingo, de ezzel az egyterűvel ne akarjon senki sietni, ezt nem erre találták ki. Magasabb felszereltségi szintekhez a 130 lovas dízel mellé kérhető nyolcfokozatú automata, bár azzal valószínűleg magasabb lesz a fogyasztás.

Citroen Berlingo Teszt Alapjárat

Citroën Berlingo – légies billegés

A kormány nem szolgál sok visszajelzéssel, a rásegítésnek köszönhetően könnyedén manőverezhető az autó városi körülmények közt. A futómű kényelmes hangolású, a forszírozott kanyarokban szépen dől a bódé, ám ez a magassága miatt érthető. Ami viszont meglepett, hogy nagyon jó a hangszigetelés, a méretes tükrök ellenére sincs szélzaj, jól sikerült a motor beburkolása. A gördülési zaj sem számottevő, a 16 colos kerekek pedig jótékony hatással vannak a menetkomfortra.

Citroen Berlingo Teszt Alapjárat

Citroën Berlingo ár és összegezve

Családi egyterűnek tehát jó választásnak tűnik a Berlingo, helykínálat és pakolhatóság terén nehéz lenne jobbat találni. Ha eltekint az ember a gyermekbetegségeitől, akkor egy nagyon élhető partner lehet a mindennapokban. Mint sok más modellnél, itt is az alacsonyabban extrázott kivitelek lehetnek reálisak ár-érték szempontjából, hiszen a tesztelt modell vételára 8,5 millió körül mozog, ami egy ilyen kategóriájú autóért kicsit sok. A belépőmodell 5,2 millióba kerül, mely egy jóval kedvezőbb összegnek tűnik ezért a családi egyterűért.

Citroën Berlingo BlueHDi 130 S&S Shine XTR

  • Lökettérfogat: 1499 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 130 LE (97 kW) 3750/perc
  • Max. fortgatónyomaték: 300 Nm 1750/perc
  • Hossz./szél./mag.: 4403/2107/1844 mm
  • Tengelytáv: 2785 mm
  • Saját tömeg: 1430 kg
  • Városi fogyasztás: 4,8 l
  • Országúti fogyasztás: 4,2 l
  • Vegyes fogyasztás: 4,4 l
  • Tesztfogyasztás: 6,5 l
  • CO2 kibocsátás: 115 g/km
  • Végsebesség: 185 km/h
  • 0-100: 10,3 s