2019. február 22. | 12:29

Az Európai Parlament megszavazhatja, hogy egy rakás vezetési segédletet kötelező legyen beszerelni minden új autóba

Egy 2018-as előterjesztés szerint vezetéstámogató rendszerek egész sorát kellene szériafelszereltségként kínálniuk az autógyártóknak az EU-ban eladott járművekhez a jövőben. A javaslatról a hírek szerint márciusban döntenek, és ha megszavazzák a törvényt, akkor 2022-től lépne érvénybe az új rendszer.

A legfontosabbnak az automata-vészfékező rendszer kötelezővé tételét tartják, ám a gyorshajtás visszaszorítása is komoly feladat. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács szerint az új intézkedéssel 15 éven belül 25 000 életet mentenének meg, mely egy elég optimista becslésnek tűnik.

A következő biztonsági asszisztenciákat tennék szériafelszereltséggé:

  • Automatavészfékező rendszer
  • Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer
  • Sebességhatároló
  • Ittas vezetést tiltó rendszer beszerelésének előkészítése
  • Fáradtság és koncentrációfigyelő rendszer
  • Vészfékezésre figyelmeztető jelzés
  • Tolatásfigyelő
  • Baleseti adatrögzítő rendszer

Sok vezetéstámogatót már most is alapáron kínálnak egyes autógyártók, hiszen például az Euro NCAP törésteszten csak vészfékező asszisztenssel ellátott modellek kaphatnak ötcsillagos minősítést. Az új szabályozás értelmében a biztonsági modulokat olyan módon kellene az autógyártóknak fejlesztenie, hogy azt a fogyasztók is elfogadhatónak tartsák. Ezen felül arra is fokozottan figyelniük kell majd a mérnököknek, hogy a járművek agyát ne lehessen meghackelni.

„Bíztató, hogy sok vezetéstámogató rendszer már most is szériafelszereltség bizonyos modellekben, ráadásul vészfékasszisztens nélkül már nem lehet maximális pontszámot elérni az Euro NCAP vizsgán. A sebességhatároló is fontos kiegészítő, hiszen a sofőrök szeretik tudni, hogy milyen korlátozás van érvényben az adott útszakaszon.” – mondta Matthew Avery, a Thatcham Kutatóintézet vezetője.

Az viszont egyelőre kérdéses, hogy ha az Európai Parlament megszavazza az intézkedést, akkor rendelkeznek-e arról, hogy milyen módon kell az autó vételárába beépíteni a gyártóknak az új biztonsági kiegészítőket. Van esély arra, hogy az egyes modellek alapárának növekedéséhez vezet majd az új törvény. Az mindenesetre vitathatatlan, hogy a közlekedési balesetek száma visszaszorítható lenne az új szisztémával.