2019. január 02. | 00:43

Egy reprezentatív felmérésből kiderül, milyen megoldást látnak a magyarok a személyi sérüléssel és a halálesettel járó balesetek számának csökkentésére

A Századvég Politikai Iskola Alapítvány év végi közvélemény-kutatásának során 1001 felnőtt korú lakost kérdeztek meg közlekedésbiztonsággal kapcsolatos kérdésekről.

Hogyan lehet fellépni hatékonyan a gyorshajtókkal szemben?

Arra a kérdésre, hogy hogyan lehetne a leghatékonyabban fellépni a gyorshajtókkal és az agresszív, a szabályokat szúlyosan megszegő járművezetőkkel szemben, a válaszadók több mint fele úgy válazolt, hogy növelni kell a rendőri ellenőrzések számát. A megkérdezettek harmada szerint kellene több sebességmérő berendezést telepíteni, míg elenyészően gondolják úgy, hogy túl alacsonyak a pénzbirságok Magyarországon.

Érdekesség, hogy a 40 év alatti személyek közül többen látják úgy, hogy a magasabb összegű büntetéseknek komolyabb elrettentő ereje lenne, az idősebb korosztály viszont a másik két opcióban hisz. Nem meglepő módon a vagyonosabb válaszadók értettek leginkább egyet azzal, hogy emelni kéne a büntetések mértékén.

Hogyan lehetne csökkenteni a közlekedési balesetek folytán bekövetkező sérülések és halálozások számát?

A második kérdés arra vonatkozott, hogy a közlekedés biztonság javítása, valamint a személyi sérüléses és halálos balesetek elkerülése érdekében milyen eszközök bevetését tartják indokoltnak a megkérdezettek.

A fix sebességmérő eszközök növelése a válaszadók 4/5-e szerint javíthat a helyzeten, a mobil sebességmérő eszközök bevetését is több mint a megkérdezettek 3/4-e helyesli. Az átlagsebesség-mérés alkalmazását a túlnyomó többség ugyancsak támogatja.

Azt, hogy civil szakértőket vonjanak be a balesetmegelőzési munkába, csupán 66% gondolja eredményre vezetőnek, míg az elkövetett szabálysértések felderítését biztosító eszközök számának növelése 62% szerint szükséges.

A különféle sebességmérő eszközök használtatát nagyobb arányban támogatták a gyermekkel rendelkezők és a nyolc általánossal rendelkezők, valamint a 39 évnél idősebbek és a nők. A civil szakértők bevonása leginkább a nyugat-magyarországiak, a nyolc általánossal rendelkezők és a gyermekesek körében volt népszerű baleset-megelőzési módszer.

Az elkövetett szabálysértések felderítését biztosító eszközök számának növelése terén a nők közül 20%-kal többen feleltek igennel, mint a férfiak. A 18-29 éves korosztály valamint a jobb anyagi helyzetben lévő réteg kevésbé látta ezt a lépést indokoltnak, az 50-59 évesek, a nyolc általánossal rendelkezők, a kevésbé tehetősek és a gyermekkel rendelkezők fontosabbnak tartják ezt.