2023. november 24. | 13:18

A terepen autózás ártalmas a környezetre nézve, érveltek a szabályalkotók.

A brit Hirdetési Szabványügyi Hatóság (ASA) két Toyota reklámmal kapcsolatban talált olyan mértékű kivetnivalót, hogy a hirdetések betiltása mellett döntött. Az indoklás szerint a Facebookon bemutatott, valamint buszmegállókban kihelyezett promóciós anyagok a környezetre káros hatást gyakorló vezetési módokat népszerűsítik.

Kalandra született. Ezzel a szlogennel hirdeti a japán gyártó a Hilux modellt Magyarországon. Az egyik kifogásolt hirdetésben ez a jármű látható, amint nehéz terepen teszi a dolgát. A reklámfilmben a Toyota járművei folyókon, erdőkön át hasítanak – a jelek szerint ez már túl sok volt a szabványügyi hivatalnak.

Az ASA 2020-ban indított kampányának középpontjában a környezetvédelem áll. A mostani döntés is ennek a felfogásnak a jegyében született, ám a hatóság emellett más problémákat is talált. Szerintük ugyanis a Toyota reklámjai egy sokkal alapvetőbb hirdetési szabványnak sem felelnek meg. Eszerint minden promóciós anyagot abban a szellemben kell elkészíteni, hogy az a vásárlók és a társadalom számára felelős viselkedést jelenítsen meg.

Ez az első alkalom, hogy a hatóság a terepen vezetés miatt betiltson egy reklámot. 2021-ben a Jaguar Land Rover egy hirdetését is vizsgálták, abban az autó egy erdőben volt látható, mellette a felirat: az élet sokkal jobb korlátozások nélkül. Az ASA végül nem tiltotta be ezt a kisfilmet, mondván a szlogen a frissen feloldott Covid-19 intézkedésekre is vonatkozhat.

A Toyota válaszul azzal próbált védekezni, hogy a reklámban látható elképzelt táj nem hasonlít az Egyesült Királyság vidéki részeire, ezáltal a britek nem tudják lemásolni a filmen látható tevékenységeket. A hatóság szerint azonban a hirdetés felelőtlen viselkedésre ösztönzi a szigetországi sofőröket.

A globális trendet követve az Egyesült Királyságban is egyre nagyobb kocsikkal járnak az emberek. A tavaly újonnan bejegyzett járművek fele SUV típusú volt, az összes értékesített elektromos autó 44 százaléka ebbe a kategóriába tartozott. Sokak szemében a városi terepjárók egyre növekvő jelenléte is szálka.

Veronica Wignall, az Adfree Cities csoport társigazgatója veszélyesnek titulálja azokat a reklámokat, melyekben az SUV-k egy városi környezetben száguldoznak. Szerinte az összes ilyen hirdetést be kellene tiltani.

„Ezek az autók több károsanyagot bocsájtanak ki, emellett nagyobb veszélyt jelentenek a gyalogosokra nézve. Az embereknek a városban nincs szükségük a négykerék-meghajtásra, nem is kellene ezt széles körben népszerűsíteni” – fogalmazott Wignall.

Az Egyesült Királyságban időnként furcsán értelmezik az autós reklámok jelentését. 2021-ben egy BMW hirdetést is betiltottak, a különleges történetről ide kattintva olvashatsz.

Toyota