2021. július 16. | 12:02

Álmunkban sem gondoltuk volna, hogy egy ilyen hír egyszer szembejön velünk.

Vannak olyanok hirdetések, amelyeket utólag betiltanak, időnként az autóreklámokkal is előfordul ez. Az év elején egy Toyota Yaris GR-reklámot tiltottak be Ausztráliában, mert állítólag veszélyes vezetésre buzdított, és hasonló okból egy Mustang-reklám is ugyanerre a sorsra jutott még 2018-ban. Az egyik BMW-reklám is tiltólistára került, miután egy ember nyíltan panaszkodott ellene az illetékes szervezetnél.

A német autógyártó márciusban egy olyan rádióreklámot vett fel, majd sugárzott, amely egy felpörgő motor hangjával indult, a narrátor csak utána kezdett bele a rövid monológjába. A reklám az Egyesült Királyságban a BMW M népszerűsítésére szolgált, tehát volt értelme a motorhang bejátszásának, azonban egy hallgató állítólag arra panaszkodott, hogy a reklám „felelőtlen”, a panaszt benyújtó illető szerint ez a megállapítás a motorhangok esetében is helytálló.

A motorzajokkal való kezdés után a narrátor egyébként a következő szöveget mondta:

"Használhatnánk olyan nagy szavakat, mint a feltűnő, izmos vagy csodálatos, elmondhatnánk, hogyan néz ki, vagy körbeírhatnánk, milyen érzés vezetni. De igazából mindenki csak ezt akarja hallani.”

Az utolsó szó elhangzása után egy hangosabb motorzaj érzékelteti az autóban rejlő hatalmas teljesítményt. A BMW azzal érvelt, hogy a motorzaj a félperces reklámból kevesebb mint egy másodpercig tartott, és akkor rögzítették, amikor a jármű statikusan állt. Így a reklám nem azt sugallta, hogy az autó éppen száguldozik az úton, tehát a Yaris reklámjával ellentétben nem buzdított gyors vezetésre. Rádióban játszott felvétel lévén ráadásul nem lehetett látni az M3-ast vagy M5-öst, de így is akadt egy hallgató, aki a reklám hallatán azt a következtetést vonta le, hogy a bajorok itt bizony arra ösztökélik az embereket, hogy száguldozzanak kedvükre a megvett BMW-jükkel.

A Reklámszabvány-hatóság (Advertising Standards Authority's, röviden ASA) szabályai szerint az autós reklámokban nem szabad hangsúlyosan megjeleníteni a végsebességre vagy gyorsulásra vonatkozó állításokat. Az ASA az említett reklámról hozott döntésében azt mondta, hogy az nem domborítja ki extra módon ezeket a tulajdonságokat és nem is ösztönzött veszélyes vagy felelőtlen vezetésre.

Ennek ellenére az ASA betiltotta a hirdetést, mivel utalás történt az autó teljesítményére, de közben a biztonságról kevesebb szó esett. A szervezet érvelése szerint így a reklám olyan „izgalmat” sugallt, amely megsértette az ASA kódexét. A BMW-nek nem volt más választása, mint elfogadni a döntést, tehát a továbbiakban nem sugározza a reklámot az Egyesült Királyságban.