2021. július 12. | 17:50

Pont azok a 20d-k és 30d-k igazán veszélyeztetettek, amelyekből a legtöbbet adják most el a magyar használtautó-piacon. Ezekre érdemes figyelni, hogy ne legyen baj.

Hosszas maszatolás után végül 1,6 millió autóra terjesztette ki a BMW, története legnagyobb szervizkampányát. Kiderült, hogy akár súlyos tűzesetet is okozhat a 2010 augusztus és 2017 augusztus közt gyártott dízelmotoros modellek EGR-rendszerének hibája. A probléma bonyolult, de olvasónk kérésére összefoglaljuk a legfontosabb teendőket és tudnivalókat.

Üdvözletem Zách Úr,
Még a totalcaros időkből olvastam öntől egy cikket a kigyulladós N47d20-as BMW motorokról. Kérdésem, hogy a cikk óta esetleg nem kapott új infókat arról, hogy pontosan mi okozota a tüzeket, a részecskeszűrő vagy az elkokszosodott szívósor/szivárgó EGR kombináció?
Üdvözlettel, M. Dániel

Kedves Dániel!

Bár korábban, a Totalcaron rendszeresen foglalkoztam a dízel BMW-k tűzeseteivel, egy ideje nem tudok újabbról. A problémás négy- és hathengeres motorokon az vezethet tűzhöz, hogy az EGR-hűtő megkerülőrendszere nem működik megfelelően (a vákuumszelep működési rendellenessége miatt), ezért akkor is ezen az egységen áramlik a kipufogógáz, amikor a motor még nem üzemmeleg, ami jelentős koromlerakódást okoz. A következő szakaszban izzó koromdarabok válnak le az EGR-hűtő belső felületeiről, majd a műanyag szívósorba csapódnak, azt megolvasztják és az így keletkező lyukakon megjelenő szúróláng meggyújthatja a motortér éghető burkolatait, illetve a szelepfedélnél és más helyeken százezer kilométer után esetleg szivárgó motorolajat.

Dél-Korea 2018-ban mintegy hárommilliárd forintnak megfelelő wonra akarta büntette a BMW-t, miután a helyi Közlekedési Minisztérium vizsgálata kiderítette, hogy a gyártó már 2015 októberében önálló munkacsoportot hozott létre az EGR-problémák megoldására. Mint ismeretes, az ázsai ország volt az első, amely magas szinten vizsgálta a tűzeseteket azt követően, hogy 2018-ban néhány hónapon belül negyven dízel-BMW motortere gyulladt ki és a cég helyi vezérképviseletének vezetője személyesen kért bocsánatot a történtekért.

A fentebb vázolt összefüggés csupán egy a lehetséges okok közül, amelyek kiváltják a tűzesetet megelőző láncreakciót, ezért akkor is fontos/érdemes szakszervizhez fordulni, ha a motor kimutatható mennyiségű hűtőfolyadékot fogyaszt. Az ugyanis jó eséllyel szintén az EGR-hűtő irányába szivárog, ahogy azt a BMW hivatalos levezetése is említi. További tanácsom a turbófeltöltő és a vezérműlánc ellenőriztetése 120-150 ezer kilométer után, minden ilyen 20d és 30d, 35d, 40d, és 50d motorral szerelt autón, mert ezek szintén problémás alkatrészek a dízelmotorokon.

A BMW nem feltétlenül szerepelteti a gyári szervizkampányban érintett autók közt az összes N47D20, vagy N57D30 motoros autót, ugyanis az ellenőrzéseket, alkatrészcseréket a beszállító és a műhelyek kapacitásának figyelembevételével ütemezik.

Érdemes hozzátenni, hogy a szervizkampány a 2010 és 2017 augusztusa közt gyártott, összesen 1,6 millió autót érintheti, vagyis elvileg nem csak a fentebb említett N-sorozat tagjait, de az ezeket leváltó B-seket is, legalábbis az időintervallum alapján. Akkor is érdemes tehát ellenőriztetni a teljes szívórendszert és az EGR-t, ha - egyelőre - nem szerepel az adatbázisban a szervizkampányban érintettként egy konkrét autó. A még nem behívott autók ellenőrzése/alkatrészcseréje nem ingyenes, költsége, emlékezetem szerint 250-300 ezer forint. Ez utóbbi probléma a tavalyi állapotot tükrözi, érdemes az alvázszám megadásával érdeklődni bármely hivatalos BMW szervizben.

Üdvözlettel: Zách Dániel