Annak ellenére, hogy az autógyártók félelmetes összegeket költenek el fejlesztésre és tesztelésre, mégis egy-egy új modell hibái sokszor csak azt követően derülnek ki, hogy már több ezer darabot értékesítettek belőle.

Az Európai Unió ügynöksége, a RAPEX (Rapid Exchange of Information – Közösségi Gyors Tájékoztató Rendszer) azon dolgozik, hogy az EU-ban forgalmazott összes termék biztonsági kockázatára fényt derítsen, beleértve a járműveket is. Ennek eredménye, hogy az autókat folyamatosan visszahívják, hogy a felmerülő hibákat a gyártók saját költségükön, garanciálisan kijavítsák.

A car-recalls.eu weboldal kifejezetten ezen visszahívási adatokra specializálódott, most pedig összeállította azon autómárkák toplistáját, amelyek modelljeit a legtöbbször hívták vissza Európában a 2020-as év folyamán. Ha az autód típusával kapcsolatban visszahívásról hallasz, akkor érdemes felvenni a kapcsolatot azzal az autószalonnal, ahol a gépjárművedet vásároltad, vagy pedig felkeresheted az autómárka magyarországi importőrét is. Optimális esetben egyébként a gyártó képviselete értesít a teendőkről, ám ilyenkor jobb biztosra menni, hiszen egy-egy gyári hibán életek is múlhatnak. Következzen tehát a tízes lista!

10. Opel: 14 visszahívás

Összesen három esetben kellett visszahívni Insigniákat üzemanyag- vagy olajszivárgás miatt, egészen a 2016-tól gyártott modellekig visszanyúlva. Emellett egyes Crossland típusok motorjának magasnyomású szivattyújából is szivároghat az üzemanyag. A 2019 szeptembere és decembere között gyártott Combo és a Corsa esetében a kormánymű hibásodhat meg, továbbá a Zafira és a Vivaro modelleknél is adódtak problémák.

Opel Insignia szemből, menet közben

9. Renault: 15 visszahívás

Csak a Capturt négy alkalommal kellett visszahívni, többek között egy akkumulátorral kapcsolatos meghibásodás miatt, amely rövidzárlatot és tüzet okozhat, emellett egyes Clio modellek is érintettek lehettek, egészen 2012-ig visszanyúlva, bizonyos esetekben pedig a kormányszervóval sem volt minden rendben. Összesen 25 ezer Mégane, Scenic és Talisman modellt kellett javítani egy valószínűsített üzemanyag-szivárgási probléma miatt, a 2015-2018-ig gyártott Espace modelleken pedig a hátsó spoiler eshetett le menet közben. A Kadjar esetében a katalizátor miatt rendeltek el visszahívást, valamint a gyerekzárral is adódtak gondok, itt egészen 2015-ig bezárólag felmerülhetett a probléma. A Kangoo, a Master, a Trafic és a Zoe modellekkel kapcsolatban sem volt minden hibátlan, a franciáknak itt is be kellett avatkozni.

Amennyiben érdekelnek a Renault modelljei, nézd meg az alábbi bemutatót!

8. BMW: 17 visszahívás

A 2018 szeptembere és 2019 augusztusa között készült 3-as széria, az X3, valamint X4 SUV-k, illetve a Z4-es Roadster esetében a kormányösszekötő hibája miatt kellett visszahívást elrendelni. A plug-in hibrid kivitelben készült 3-as széria, az X1, X2, X3, X5 és a 2-es sorozatba tartozó Active Tourer, a 7-es, illetve az 5-ös széria, valamint a MINI Countryman akkucsomagjának hegesztésével is problémák merültek fel, ami magában hordozta a kigyulladásának kockázatát. Voltak még akksikábel gondok a 2007 és 2011 között gyártott 1-es sorozattal, a 6-os szériánál csapágyproblémák adódtak, a 8-asok egy részénél pedig a jeladók rakoncátlankodtak.

7. Citroën: 18 visszahívás

Különféle hibák miatt szinte az összes olyan 2013 márciusa és 2017 áprilisa között gyártott autót vissza kellett hívnia a franciáknak, amelyeket a PSA-csoport 1,2 literes benzinmotorjával szereltek. Ezek közé tartozott a Berlingo, a C3, a C3 Picasso, a C4, a C4 Cactus, a C4 Picasso, a DS 3 és a DS 4 is, összesen 530 ezer járművet érintettek olyan jelenségek, mint a vezérműszíj problémája.

A Citroën kilenc visszahívást rendelt el a Jumpy/Spacetourer modellre, akárcsak a korábbi években, ezúttal is ezek bizonyultak a egyik leggyakrabban visszahívott modelleknek, valamint bizonyos Jumpy típusok esetében fékproblémák merültek fel. Emellett a Berlingo, a C3 és a DS 7 Crossback esetében is 4-4 visszahívás történt.

6. Audi: 19 visszahívás

Több mint félmillió mild-hibrid meghajtású A4, A5, A6, A7 és Q5 modellt hívtak vissza a BSG-vel (szíjhajtású indítómotor-generátor) kapcsolatos problémák miatt, amelyek rövidzárlathoz, vagy akár kigyulladáshoz is vezethetnek.

A 2019 júliusa és novembere közepe között gyártott Q7-esek közül sokat az első kamerákat érintő, szintén tüzet okozó meghibásodás miatt kellett visszarendelni a gyárba. Mint számos más autógyártót, az Audit is érintette a Takata légzsákok problémája, többek közt az A4 esetében kellett visszahívást eszközölni. Az A8 sem maradt ki, itt például váltóhibát kellett orvosolni. Bizonyos TT sportautók esetében szintén a légzsák okozott fejtörést, valamint az üzemanyagtank is sérülhetett egy esetleges baleset következtében egy rosszul elhelyezett rögzítőpanel miatt.

Audi A4 szemből, menet közben

5. Toyota: 22 visszahívás

Összesen hat alkalommal hívták vissza a Yarist, főleg a légzsákok és a biztonsági övek miatt. A japán gyártónak a fényszórókkal is adódott gondja, míg a Yaris GRMN üzemanyag-szivárgása miatt is felmerültek problémák. Bizonyos Avensis modellek esetében az elektronika rakoncátlankodott, egyes 2001-től gyártott darabokat a Corollákkal együtt pedig szintén a légzsákok miatt volt szükséges visszarendelni. Számos Aygo típusnál a fényszórókat kell javítani, bizonyos Priusok esetében pedig elektronikai gondok adódtak. Ami már komolyabb, hogy néhány RAV4 hobbiterepjárónál lengőkartörés léphet fel, ami komoly balesethez is vezethet.

4. Volkswagen: 24 visszahívás

Jelentős visszahívási hullám érintette a háromhengeres, 1.0 TSI erőforrással szerelt, 2018 és 2020 között gyártott Caddy, Golf, Golf Sportsvan, Passat, Sharan, Touran, T-Cross, T-Roc, Up és Polo modelleket. Utóbbinál bizonyos esetekben a fékrásegítő hibáját is orvosolni kellett.

A Passat és Polo modellekre összesen 4-4 visszahívást rendeltek el, míg az Amarok, Crafter, Golf, Tiguan, Touareg és Transporter T5/T6 esetében mindegyiket háromszor rendelték vissza.

Volkswagen Golf szemből, menet közben

3. Ford: 24 visszahívás

A Fordnak ideiglenesen fel kellett függesztenie a népszerű új plug-in hibrid Kuga értékesítését az akkumulátorok meghibásodása miatt, amelyek tüzet okozhatnak. Emiatt végül több mint 33 ezer autót kellett visszarendelnie a gyártónak. A legtöbb gond egyébként a Transit kishaszongépjárművel volt, egyes modellek hibájából összesen kilenc visszahívás kerekedett.

Az amerikai cég emellett három visszahívást rendelt el a Focusra, a 2018 és 2020 között gyártott autók egy részénél a sebességváltó házán található csavarral érintkező kábelköteg károsodhat, valamint problémák lehetnek a biztosítéktábla érintkezőivel is.

2. Peugeot: 28 visszahívás

A francia gyártó több mint 370 ezer autót hívott vissza a Partner, 208, 2008, 308, 3008 és 5008 modellekből a vezérműszíj fokozott kopása miatt, valamint a PSA-csoport 1,2-es benzinmotorját érintő problémák következtében. Sok gond adódott egyes Traveller és Expert típusokkal, valamint a 208-as sem volt hibamentes. Előbbi kettőnél 9-9, utóbbinál 8 esetben történt visszahívás.

Peugeot 208 szemből, menet közben

1. Mercedes-Benz: 57 visszahívás

A csillagos márkánál 38 esetben személyautókat, 16 esetben haszongépjárműveket és kisteherautókat, 3 esetben pedig pickup modelleket érintett a visszarendelési akció. A 2020-as évben a legtöbb visszahívást elkönyvelő modell az A-osztály volt. A típus jelenlegi, és a megelőző generációjába tartozó autóit összesen 10 alkalommal kellett visszahívni. Többek közt volt gond a váltóolajjal, a napfénytetővel és a klímával is egyes esetekben. Emellett a C-osztályt és az E-osztályt is 6-6 alkalommal rendelték vissza a gyárba, az SUV kategóriában pedig a GLB és a GLE bizonyult a legproblémásabbnak, mindkét modellt 5 esetben hívták vissza.