Jelenleg az SUV-k (Sport Utility Vehicle) a legkeresettebb modellek közé tartoznak, világszerte. Ennek több oka is van, sokan ezekben érzik magukat biztonságban, mások a praktikum miatt vásárolják és vannak azok, akik a megjelenés kedvéért járnak ilyen modellekkel.

Bár a kiinduló cél mindössze annyi volt, hogy a hétköznapok során ne kelljen a korszak terepjáróinak esetlenségét elviselni a túrázást, a zöld életet kedvelő városlakóknak, az SUV-k fejlődése elképesztő méreteket öltött. Ma már senki sem vonja kétségbe, hogy egy modern SUV beltere, szolgáltatásai és menetteljesítménye egyenrangú a személyautókéval, sőt, sok esetben túl is szárnyalja azt!

Hovatovább ott tartunk, hogy annak sem szükséges három autót vásárolnia, aki kifejezetten sportautós teljesítményre vágyik, miközben a nagyobb hasmagasságot és a négykerék-meghajtást is fontosnak tartja a család szállításából fakadó napi feladatok elvégzése mellett. Kétrészes cikkünkben azt a 18 SUV-t mutatjuk be, amelyek a legerősebb sportautókéval vetekedő erővel rendelkeznek. És bár a bemutatás a teljesítmény, a nyomaték és a gyorsulás alapján növekvő erősorrendben történik, az elsőként sorra kerülő nyolc példány „leggyengébbike” is 4,3 másodperc alatt van százon...

18. BMW X5 M50i/X6 M50i (530 LE)

Nem, nem ez a legerősebb X5 (az majd később jön), de így is éppen elég kényelmesen fért fel a legerősebb SUV-k listájára. A 4,4 literes, V8-as, duplaturbós benzinmotor 530 lóerővel gazdálkodik, amivel az autó 4,3 másodperc alatt repíti az utasait 100 km/órás sebességre.

A BMW technikai remeke az X5 M50i modelljén kívül az X6 M50i-ben is fényesen bizonyítja, hogy itt már egészen más alapigények kiszolgálásáról van szó, mint amiről egy csendes kis családi piknik szól az erdő szélén. Ilyen százas gyorsulással a személyautók  közül is csak kevesen büszkélkedhetnek...

BMW X M50i, sivatagi úton halad

17. Land Rover Range Rover SVAutobiography Dynamic (550 LE)

Azok az idők, amikor a Land Rover kétszámjegyű teljesítménnyel rendelkező Range Rovereket értékesített, már nagyon régen elmúltak. A negyedik generációban megjelent Land Rover már alapmodelljében is nagyvonalúan tekintélyes SUV, egy hatalmas, kifinomult igényességgel megalkotott autó. Az elképesztő erő és sebesség rajongóinak sem kell már megalkuvónak lenniük, ha kedvenc Land Rover márkájukhoz ragaszkodnak. Nekik találták ki az SVAutobiography Dynamic modellt.

A száguldásra termett Land Rover 5,0 literes, V8-as motorja 550 lóerős teljesítménnyel és 680 Nm-es nyomatékkal biztosítja az autó 4,5 másodperces sprintjét 100-as tempóra.

Land Rover Range Rover SVAutobiography Dynamic, vidéki úton

16. Aston Martin DBX (550 LE)

Az Aston Martin a nagyvonalú, sportos elegancia autómárkája. Amikor az első SUV gyártásának ötlete felmerült, a nagyhírű brit gyárban kissé elbizonytalanodtak. Nem szerették volna, ha a debütáló modelljük nem lenne méltó az Aston Martin által megkövetelt színvonalhoz. Belső tapasztalatok híján ezért egy másik világnagyság segítségét kérték.

A Mercedes-AMG tervezőcsapata vett részt az első Aston Martin SUV kialakításában. Az eredmény tökéletesen megfelel a brit gyár által képviselt követelményeknek. Az autó belső tere, a kényelem fejedelmi színvonala éppúgy része a DBX-nek, mint az AMG által kifejlesztett, de az Aston Martin által módosított 4,0 literes, duplaturbós V8-as technikai erődemonstráció.  A motor sztenderd kivitelben 550 lóerős 740 Nm-es nyomatéktenger mellett, amivel a DBX 4,5 másodperc alatt van százon, de az Aston Martin vezetői többször is utaltak arra, hogy lesz ez még jobb is...

Aston Martin DBX, hegyvidéki parkolóban

15. Porsche Cayenne II. Turbo S (550 LE)

A Cayenne 4,0 literes, nyolchengeres motorcsodája 550 lóerőt termel, így az Aston Martin DBX motorját csak a nyomatékával tudja megelőzni, mindössze 10 Nm-es többlettel. A Porsche Cayenne éppen aktuális modelljei mindig széles motorkínálattal rendelkeztek, fel egészen az őrült teljesítmények birodalmáig, így nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy a listánk felsőbb régióiban is találkozunk még velük...

Porsche Cayenne II. Turbo S, úton

14. Jaguar F-Pace SVR (550 LE)

Az SVR jelvényt csak 2018-ban osztották ki az F-Pace legújabb, megerősített modellváltozatának. A Jaguar nyolchengeres motorszörnyetege 5,0 literes hengerűrtartalommal és 550 lóerővel rendelkezik. Ehhez társul a 700 Nm-es forgatónyomaték, így a motor kerek 4 másodperc alatt gyorsítja az autót százra.

És ez utóbbi érték tekintetében fél másodperccel előzi meg – a szó szoros értelmében – a hasonló lóerővel az utakra szabaduló Aston Martin DBX-et, és a kettes Cayenne Turbo S változatát. A különbség oka jórészt a súlyban keresendő, de a Jaguar SVR változata egyébként is kifejezetten sportos technikát kapott. Keményebb rugókat, szélesebb kerekeket és könnyebb kipufogórendszert. Az elöl ülők emellett sportülésekre is számíthatnak, amire szükség is van a hatalmas teljesítmény minden mozdulásakor.

Jaguar F-Pace SVR, hegyvidéki úton

13. Rolls-Royce Cullinan (571 LE)

A Rolls-Royce a BMW-csoport része, de igen bölcsen úgy döntöttek, hogy az első SUV kifejlesztésekor nem sokat turkálnak az anyavállalat alkatrészkollekciójában. A Cullinan eredetileg a valaha talált legnagyobb drágakő minőségű nyersgyémánt neve, ám a Rolls-Royce a fellengzősség vádjára hathatós ellenérvekkel tud válaszolni. Mint például az autóikban megmutatkozó minőség, az arisztokratikus elegancia és a végletekig csiszolt kifinomultság. No meg persze a megalkuvásoktól mentes erőmennyiség.

A Cullinan motorja egy 6,75 literes, 12 hengeres turbós erődemonstráció, ami 571 lóerőt és 850 Nm-es nyomatékot kínál a vezető számára. Ehhez a modellhez ez az egyetlen rendelkezésre álló motor, de a Rolls-Royce szinte minden mást személyre tud szabni a vásárlók igényeinek kiszolgálására. A beltér legtöbb eleme az egyéni ízlés szerint változtatható, és akár piknikülések is rendelhetők a hátsó ajtóhoz.

Rolls-Royce Cullinan, vidéki úton

12. Mercedes-AMG G63 (585 LE)

Terepjáró vagy SUV? A határok elmosódnak, ha a Mercedes-AMG G63-as, brutális erejű autójára tekintünk. A Mercedes-Benz G-osztálya a hagyománytisztelő külső mellett nyújtja a vásárlók számára a legmodernebb belső technikát. Így aztán az AMG G63 is erősen hasonlíti az elődjére, de csak kívülről. A fémlemezek alatt szinte minden új.

A motor ikerturbós, 4,0 literes V8-as, amit számos más modellben is viszontláthatunk. A G63-ban ez 585 lóerős teljesítményt jelent, 850 Nm-es forgatónyomatékkal, a tekintélyes tömegű vasat 4,5 másodperc alatt gyorsítja százas tempóra.

Ha érdekel a G-osztály „gyengébbik” változata, akkor ezt a bemutatót se hagyd ki!

11. Maserati Levante Trofeo (590 LE)

A Maserati olaszos eleganciával késett a partiról, amikor 2018-ban bemutatta az első, háromágú szigonnyal feljelvényezett SUV-t. A Maserati egy Ferrari által gyártott motort vett alapul. A 3,8 literes nyolchengerest pakolta be a Levante motorházába, és 590 lóerős szörnyeteget faragott belőle. Így az európai piacra szánt Trofeo ikerturbós motorjai 3,9 másodperc alatt repítik az autót 100-as tempóra. Ráadásul a vezetési élmény fokozása érdekében a gyár gondosan ügyelt az alváz közel 50:50%-os súlyelosztására is, így a Maserati rajongói maximálisan kihasználhatják a V8-as bődületes erejét...

Maserati Levante Trofeo, hegyvidéki úton

A cikksorozat következő részében még ennél is brutálisabb SUV-k következnek majd!