Szépek, nagyok, sokat nyújtanak, de sokat is kérnek a megbízhatóságért cserébe.
Hárommillió forint nagyon sok, szerencsés, akinek ennyi autóra elkölthető pénze van. Ennyiért rengeteg remek használt autót kapni a viszonylag fiatal kisautóktól a tíz év körüli felsőközép-kategóriág. De mi van akkor, ha nagyméretű luxus szabadidő-autóban akarsz ülni, mert ez minden vágyad? Mi van akkor, ha neked ezek az autók tetszenek? Mi van akkor, ha biztonságban akarod tudni magadat és családodat? Nos, ha elég bátor vagy, akkor tizenéves luxus szabadidő-autót veszel, hároméves Swift helyett, de nekem ne panaszkodj, hogy a fenntartása vagyonokba kerül…
A kockázatot tudod csökkenteni egy helyszíni állapotfelméréssel.
Audi Q7
Az Audi kicsit megkésve kapcsolódott be a luxus szabadidő-autók piacára, a Q7 csak 2005-ben jelent meg némileg lemaradva a konkurenciától, az első példányok pedig 2006-ban kerültek a tulajdonosaikhoz. Talán Ingolstadtban ki akartak várni, kíváncsiak voltak, hogyan reagál a piac ezekre a túlméretes behemótokra Európában. Azóta tudjuk, hogy kár lett volna kihagyni a ziccert, a tehetős vásárlók szívesen ülnek SUV-kban a szokásos luxuslimuzinok helyett.
Hárommillió forintért már kapni Q7-es Audit, a kínálat persze nem hatalmas, de azért lehet válogatni. Ami a motorokat illeti, ennyi pénzért csak 3,0 literes V6 TDI van 233 lóerővel és 500 Nm-es forgatónyomatékkal, de ereje elég az autó meggyőző mozgatásához. A nagy szabadidő-autó természetesen kizárólag a híres quattro-összkerékhajtással készült, maradjunk annyiban, hogy nem ijed meg egy kis terepezéstől.
Nem mehetek el szó nélkül a gigászi 6,0 literes V12-es dízel mellett, hiszen ezt az autót szerelték ilyen motorral is. Arról azért ne álmodj, hogy ennyi pénzért kapsz belőle, hiszen nagyon ritka és ma is értékes az egykor 50 milliós autó. A megjegyezhetőség kedvéért kereken 500 lóerős teljesítményhez kereken 1000 Nm-es forgatónyomaték társul, amellyel 5,5 másodpercig tart a gyorsulás 100-ra és végsebességét elektronika korlátozza 250 km/órára. Csak egyszer hallhatnám dízelmorajlását és érezhetném elsöprő erejét!
BMW X5 (E70)
Három gurigáért már kapni második generációs X5-ös BMW-t is, ami egy lényegesen jobb választás, mint az elődje. A 2007 és 2013 között gyártott modellből ennyi pénzért kizárólag dízelek (30d) kéretik magukat a magyar használtautó-piacon. A 235 lóerős 3,0 literes sorhatos hangja összetéveszthetetlen, a mai négyhengeres traktorok között igazi felüdülés meghallgatni. Illúzióid ebben az esetben se legyenek, ezért az összegért rengeteg kilométer lesz az órájában. Ha nem sok a kilométer, akkor bizonyára visszatekerték.
Elgondolkodtató, hogy vegyél inkább egy szép állapotú előző generációsat, de aki keres, az talál ugyebár. Kiemelten fontos, hogy mindig vizsgáltasd át járműelemző szakemberrel a kiszemelt autót, hiszen a modern dízel, az összetett hajtáslánc és a temérdek extra kismillió hibalehetőséget rejt magában. Ennek az autónak az életben tartása évi 1 millió forintot bizonyosan elszipkázik a családi kasszából és csak a szervizszámlákról beszélek.
A tulajdonosok főleg elektromos nyűgökről számolnak be, de a motorral is akadnak zsebbenyúlós gondok. A szokásos modern dízelekre jellemző hibákon felül erre az erőforrásra a szívósor probléma és a vezérműlánc szakadás is jellemző. A megoldás a megelőzés, vásárlás után – amennyiben nem állapítható meg hitelt érdemlően, hogy foglalkoztak már velük – érdemes őket lecserélni. Így lesz a 3 milliós keretből pillanatok alatt 4 milliós.
Jeep Grand Cherokee (WK)
Ha szereted az egyhangú, kizárólag műanyagból épült egyszerű beltereket, a szintén műanyag fautánzatú betéteket, az elektromos bőrülést, az automata váltót, a nagy méreteket, egyszóval szereted az amerikai autókat, akkor a Jeep Grand Cherokee-t neked találták ki. A 2004 és 2010 között gyártott harmadik generációs példányokból szép számmal találni a hazai használtautó-piacon és az eddigi látottaktól eltérően ebből már benzines verzió is fellelhető.
De ha nem szeretnéd minden vagyonod a benzinkúton hagyni, akkor neked találták ki a Mercedes által fejlesztett 3,0 literes V6-os dízelt 218 lóerővel, de amit a réven nyersz, könnyen elveszítheted a vámon, amikor szervizelni kell a modern öngyulladós erőforrást. Bezzeg a tősgyökeres amerikai benzinmotorok kimennek a világból, csak útközben végtelen mennyiségű üzemanyagot kérnek cserébe.
Ha ez nem zavar, akkor ennyi pénzért a választék két V8-as erőforrásból áll jelenleg. Van a 4,7 literes V8-ast 223 lóerővel, ez a kisebb motor, de az igazán bátrak egyből a nagyvadra mennek és a 326 lóerős masszív 5,7 literes HEMI V8-ast veszik. Ezek városban simán megesznek 20 litert, hiába, a ménest etetni kell. Talán érdemes elgázosítani őket, úgy már vállalhatóbb a fenntartásuk és akár mindennapos használatra is alkalmassá válnak.
Lexus RX (XU30)
A Toyoták messze földről híresek a megbízhatóságukról és az elnyűhetetlen technikájukról. Nem mondtam volna? A Lexus egy Toyota, csak éppen luxus kivitelben. Azt hiszem, ha választanom kéne egy autót erről a listáról, akkor a józan ész azt mondja nekem, hogy az a Lexus RX legyen. A második generáció ráadásul messze nem annyira extrém kinézetű, mint az utódai, még akár szépnek is mondanám a maga nemében.
A meglehetősen rövid életű modellt (2004-2009) összesen négyféle erőforrással gyártották, de a hazai kínálatban szinte csak a hibrid RX400h van, ami egy 3,3 literes V6-os motort takar a hozzá kapcsolódó két villanymotorral. A rendszert úgy alakították ki, hogy a hátsó tengelyt csak a hátsó villanymotor hajtja, amely akkor jut szerephez, ha a vezető padlógázt nyom, vagy ha az első kerekek tapadásukat vesztik. A rendszer összteljesítménye 272 lóerő.
Az autó néhány kilométer erejéig és maximum 60 km/órás sebességig tisztán villannyal is képes haladni, de a hosszútávú fogyasztásmegtakarítást úgy éri el, hogy a villanymotorok folyamatosan besegítenek a belső égésű motor munkájába. Ha ilyen modell megvásárlását tervezed, akkor a szokásos, már említett utánjáráson és alapos átnézésen felül érdemes az olajfogyasztásra figyelned, amely általánosan jellemző a Toyota és a Lexus benzinmotorjaira.
Mercedes-Benz ML (W164)
Mondják, hogy a szabadidő-autók kategóriáját Európában az első generációs BMW X5 (E53, 1999-2006) teremtette meg, de szerintem ez nem igaz. Véleményem szerint a Mercedes volt az úttörő (ebben is) az első ML generációval (W163, 1997-2005). Igaz, az még inkább volt terepjáró, mint SUV a maga alvázas felépítésével, teherautós rugózásával. De aztán 2006-ban megérkezett a második generáció (W164, 2006-2011), amely már egy igazi luxus szabadidő-autó volt, ráadásul elődjénél sokkal jobb és megbízhatóbb is.
Hárommillióért már kapni belőlük a széria elejéről, persze szinte mind dízel és természetesen van bennük kilométer is rendesen. Ez utóbbi nem hangzik túl jól, főleg, ha a korábbi tulajdonosok spóroltak a szervizeken. Illúzióid ne legyenek, a legtöbb esetben ott spóroltak, ahol csak tudtak, ezért drága szervizekkel lehet számolni. Ez a motor kétféle teljesítményszinttel volt elérhető, az ML 280 CDI 190, az ML 320 CDI pedig 224 lóerőt teljesít. Érdemes az erősebbik motort választani, mert valamelyest jobban viszi a nagy bódét.
Ennyi pénzért talán kapsz benzinest is, méghozzá a legkisebbet, az ML 350-et, amelynek 3,5 literes V6-os motorja 272 lóerős. Míg a dízelek takarékosan vezetve elvannak akár 12 literből is, addig a benzines simán bekajál 17-20 litert, főleg, ha az ember néha kihasználja minden erejét. Hiába, az állandó összkerékhajtás, a nagy tömeg és az automata váltó (valamennyi változat kizárólag a 7G-Tronic nevű 7 sebességes automata váltóval készült) sok üzemanyagba kerül.
Nálunk is járt egy Mercedes-Benz ML 320, ha érdekel a típus, akkor feltétlenül nézd meg a videót!
Nissan Murano
A Nissan mindig is igyekezett kibújni saját árnyékából, próbálták feljebb pozícionálni magukat, mint amilyenek valójában. Ilyen próbálkozás a Nissan Maxima, amellyel a prémium nagyautók között kívánnak szerencsét próbálni, és ilyen a Nissan Murano is, aminek az a feladata, hogy vásárlókat raboljon el a konkurenciától a nagy és kényelmes luxus szabadidő-autók piacán. Legalábbis Európában ez volt a cél, de ma már egyik modell sem kapható újonnan például itthon.
Sebaj, használtan lehet Muranót venni, ráadásul 3 millióért már a 2008 és 2014 között értékesített második generációból lehet válogatni. Ami a motorkínálatot illeti, túl sok variáció nincs, dízelpártiaknak ott van a 2,5 literes 190 lóerős négyhengeres, akik pedig inkább a benzinre szavaznak, vehetik a 3,5 literes 256 lóerős V6-os erőforrást. A választást eldöntheti az is, hogy ki milyen preferenciákkal rendelkezik az automata váltók terén.
Ugyanis míg a dízelhez egy hagyományos 6 fokozatú egység kapcsolódik, addig a benzineshez egy fokozatmentes CVT váltót társítottak. Ez a váltó sikeresnek mondható az amerikai és a japán piacokon, de az európai emberek (még) nem igazán tudtak megbarátkozni a gázpedálállástól függően adott fordulatra beálló motor hangszínén. Mi szól akkor a Murano mellett? Az, hogy szinte az összes modell teljes felszereltséget kapott, kezdve a bőrüléstől a nagy hifin át egészen a napfénytetőig.
Porsche Cayenne
Gondoltad volna, hogy a Porsche életérzést már ennyi pénzért is átélheted? Hárommillió forintért első generációs, jó(nak tűnő) Porsche Cayenne-ek kéretik magukat a magyar használtautó-piacon. Persze felejtsd el a bivalyerős turbókat vagy a különleges GTS kivitelt, de ha beéred az alap motorokkal, akkor érdemes lehet ránézned a kínálatra. A gyártás 2002-ben vette kezdetét, eleinte nem kis port kavarva maga körül azzal, hogy a sportautógyártó SUV előállításába kezdett.
Az alapmodellt a Volkswagentől származó (micsoda szégyen) 3,2 literes VR6-os motor hajtja 250 lóerővel. 250 lóerő ugyan önmagában nem kevés, de mégis nagyon kevés egy ekkora autóhoz, ami ráadásul egy Porsche. Automata váltóval 9,7 másodperc kell neki a 100 km/órás sebesség eléréséhez, ennél még egy KIA Sportage is gyorsabb tud lenni. A Cayenne S kivitelt már egy combosabb motor, egy 4,5 literes V8-as benzines hajtja 340 lóerővel, ennek megfelelően a menetteljesítményei meggyőzőbbek.
Százra 6,9 másodperc alatt ér fel, végsebessége pedig 241 km/óra. A gond a hatalmas fogyasztás, annyi benzint eszik, hogy abból 20 másik autót lehetne tankolni. Erre született megoldásként a dízel verzió, amely orrában egy 3,0 literes 239 lóerős V6-os található. Mondanom sem kell, hogy a Porsche-fanok ekkor kaptak másodjára szélütést, amikor megtudták, hogy már dízelmotort is gyárt szeretett márkájuk. Egy szó, mint száz, ne vegyél inkább Porschét ennyi pénzből.
Range Rover (L322)
2019-ben volt 50 éves a legendás Range Rover, amely a szebb napokat is megélt brit autógyártás kétségtelenül egyik legikonikusabb terméke. Királyok, királynők, államfők és pápák jártak Range Roverekkel egykor, amelyek zseniálisan kombinálták a kiváló terepjáróképességet a fényűzéssel és a minden igényt kielégítő luxussal. Ha van hárommilliód, akkor akár a 2002 és 2012 között gyártott harmadik generációból is megcsíphetsz magadnak egy szép példányt.
Az autót annak idején még a BMW kezdte el fejleszteni, de végül csak a Ford érában készült el, miután a németek megváltak a Land Rover márkától két évvel a gyártás megkezdése előtt. Emiatt alakult ki az az érdekes helyzet, hogy a széria első felében BMW-elektronikával szerelték a Range Rovereket, majd a faceliftet követően (2006) Ford/Jaguar rendszereket szereltek a luxus terepjáróba szabadidő-autóba.
A motorok terén is nagy a káosz, volt benne BMW-, Ford- és Jaguar-eredetű erőforrás is, a hazai használtautó-piacon persze főként BMW és Ford dízeleket találni. Nincs titkos tipp közöttük, ki lehet fogni jót, de olyan példányt biztosan nem találsz, ami hibamentesen fog működni az idők végezetéig. A Range Roverek sosem a megbízhatóságukról voltak híresek, úgyhogy vásárlás előtt érdemes kellően felduzzasztani a bankszámládon lévő tartalékokat.
Volkswagen Touareg
Tudod te milyen használt Volkswagen Touareget kapsz három milláért manapaság? Csak annyit mondok 5,0 liter, V10, dízel. Micsoda legenda és a tiéd lehet! A 313 lóerő és a 750 Nm nem ismer lehetetlent, ha kell, még egy Boeing 747 Jumbót is könnyedén elhúz! Pedig az alaphangon 152 tonna, de meg sem kottyan az őserővel felruházott SUV-nak. Érdemes lehet a 2000-es évek egyik álomautóját az álommotorral megvenni?
Dehogy! Ezek az autók már új korukban sem voltak megbízhatóak. A nagy dízel 2002-ben jelent meg, és ha akkortájt valaki benézett egy Volkswagen márkaszervizbe, jó eséllyel mindenfelé atomjaira bontott, kiemelt motorú, megszégyenült állapotban várakozó Touaregeket (és Phaetonokat) látott. Ma már tudjuk, hogy a csodamotor nem volt egy kiforrott technológia, sokkal ésszerűbb döntés a kisebb dízeleket választani.
Abból is inkább a 225 lóerős 3,0 literes V6-os a javasolt, mert a 2,5 literes soros öthengeres erőforrás ereje (174 LE) egyszerűen nem elég a nagy szabadidő-autó megfelelő szintű mozgatásához. Benzinesek is készültek, mind szívó, és mind benzintemetőnek számít, főleg a 450 lóerős 6,0 literes W12-es, de ilyet úgysem kapsz 150 darab húszezresért cserébe. Minden tizen- vagy huszonéves luxusautó esetében igaz, de főleg érvényes a Touaregekre, hogy a légrugós kiviteleket jó messzire érdemes elkerülni.
Volvo XC90
Aki egy autóban a megbízhatóságot és egyúttal a biztonságot keresi, nem kérdés, hogy Volvót vesz. Az első generációs Volvo XC90-nel nagyot nem is lehet hibázni, remek autók és hiába tizenévesek már, még ma sem mutatnak rosszul a ház előtt. Ráadásul az aktuális második generációs kivitellel ellentétben nem négy, hanem mind legalább kellemes hangú 5 hengeres, de van 6, sőt, még 8 hengeres is a magyar piacon hárommillió forintért.
Persze a kínálat java része dízel, de a 2,4 literes öthengeres dízelek megbízhatónak számítanak, válaszd akár a 163 vagy az erősebb 185 lóerős kivitelt, nem valószínű, hogy csalódott leszel. Benzinesből is van választék, a turbósok mind ajánlhatók, érdemes azonban kerülni a ritka 3,2 literes szívó motort, mert a menésért sok üzemanyagot kér. A Yamaha által gyártott 4,4 literes V8-as motor sem ördögtől való, elég strapabíró és ereje lenyűgöző, segítségével 248 km/órával is száguldhat az autó.
Dacára annak, hogy az XC90-nel nincsenek nagy bajok, bármikor könnyen belefuthatsz egy tekert kilométerórás vagy korábban teljesen rommá tört példányba és ha véletlenül megveszed, rémálom lesz a fenntartása. Az ismert előélet minden használt autó esetében aranyat ér. Ha viszont éppen nincs eladó az ismeretségi körödben, akkor minden esetben alaposan vizsgáltasd át a megvásárolandó autót és járj utána a múltjának.
Tudom, hogy a realitás talaján maradva az ember inkább válasszon hárommillió forintból valami egyszerűbb, olcsó fenntartású, hétköznapi autót. De hiszem, hogy vannak, akik hobbiból második, harmadik autónak keresnek maguknak valami nagyméretű szabadidő-autót, és tisztában vannak azzal, hogy egy tizenéves luxus SUV életben tartása bizony rengeteg pénzt, időt és energiát emészt fel. A vásárláskor dől el, hogy az ember egy használható autót vesz, amire érdemes még költeni, vagy élete legrosszabb döntését hozza meg. A használtautó-vásárlás alapszabálya, hogy a zsákbamacskák és az átverések elkerülése érdekében minden esetben szakemberrel is át kell nézetni a kiszemelt járművet!