2023. szeptember 22. | 12:22

A város polgármestere azt mondta, hogy elég a kísérletezésekből, száműznék az autókat a belvárosból.

Határozott és drasztikus lépésre szánta el magát egy félmillió lakosú németországi város, Hannover vezetése. A település zöld porgármestere elmondta, hogy elég volt a kísérletekből és próbálkozásokról, átalakítanák az egész várost.

Ehhez pedig megszüntetnék a közlekedési lámpákat, felszámolnák szinte az összes parkolóhelyet és gyalogosbarát bulivárossá változtatnák a városközpontot. Összességében a radikális terv célja, hogy 2030-ra szinte autómentes legyen a Hannover jelentős része.

A polgármestert még 2019-ben egyébként pontosan ezért választották meg, mert már kampányában is hangoztatta ehhez hasonló terveit. Az évek alatt sok közlekedésreformot próbáltak ki és kísérleteket hajtottak végre, de most eljött az ideje, hogy lépjenek.

A munkálatok a jövő év elején kezdődhetnek meg, és ennek során nagyjából 4000 közterületi parkolóhely szűnne meg. Emellett az utak sem maradnának a régiek, illetve eltűnhetnek a forgalomirányító lámpák.

Az autósok zsákutcákba hajthatnának be, amelyek összesen 11 nyilvános mélygarázsba vezetnek. A városba való behajtás tiltása alól kizárólag a kisáruszállítók, taxisok és mozgáskorlátozottak kaphatnak felmentést.

A forgalomkorlátozás másik eszköze, hogy a város jelentős részén 20 és 30 km/órás sebességkorlátozás lépne életbe ott, ahol az autók továbbra is közlekedhetnek. Persze nem hagynák cserben ezt a réteget sem, mert a várost átívelő utakat és a körgyűrűt fejleszteni fogják, hogy az ingázó és a tranzitforgalom stabil és biztosított maradjon.

A városi közlekedés jövője érdekében 12 új bicikliút kialakítását tervezik, amelyek a város fontosabb részein keresztül haladnak majd. Emellett több ezer kerékpártárolót alakítanak ki, hogy elkerüljék az ebből fakadó káoszt.

A polgármester elmondta, hogy egyik közlekedő rétegbe sem akarnak belerúgni, csak szeretnének egy élhetőbb várost létrehozni. Ezt olyan módon akarják megtenni, ami a jövőben példa lehet más nagyvárosoknak is. Ehhez pedig az is hozzátartozik, hogy semmilyen közlekedő nem szenved majd érdemi hátrányt.

A 2030-as céldátumig rengeteg tennivaló van, illetve a dolog költségvonzata sem lesz alacsony. A projekthez a városvezetés 20 millió eurót tudott eddig biztosítani az állami és tartományi forrásokból, ez átszámolva bő 7,7 milliárd forint.

Azt is elmondta, hogy ez a rendszer nem légbőlkapott, hanem több éves tervezés és kísérletezés előzte meg, szakemberekkel állították össze. A projektet kedden terjesztik a hannoveri városi tanács elé, utána születhet érdemi döntés.

Az átalakítás azért is lehet jelentős és példaértékű, mert Hannovert a második világháborúban porig bombázták, majd újjáépítésekor kifejezetten autó- és közlekedésbarát városként született újjá. Remek belső és külső infrastruktúrával rendelkezik, amelyből inkább utóbbi fog komoly szerepet kapni a jövőben, ha a polgármester tervei megindulnak.

Depositphotos