2024. január 23. | 15:04

A német gazdasági mutatók látványosan romlanak, kérdés, hogy a magyar mikor követi ezeket.

Egy hatalmas gond van azzal, amikor egy ország lényegében egyetlen iparágra alapozza működését: ha valamilyen nagy változás hatására elkezdenek romlani a mutatók, azok magukkal húzzák az egész gazdaságot. Reméljük, erre nem kerül sor az erősen autóiparra építkező magyar ökonómiával, de a német változások nem vetítenek előre fényes jövőt.

Néhány nagyobb beszállító ugyanis elég rossz helyzetben kezdte a 2024-es évet. A főként váltóiról, de egyéb technológiai megoldásairól is híressé vált, világszerte mintegy 165 ezer embert foglalkoztató ZF Friedrichshafen például akár 12 ezer (minden negyedik) munkavállalójától is kénytelen lehet megválni az anyaországban 2030-ig a cég munkaügyi képviselői szerint.

Ezen felül a beszállító fontolgatja új munkások felvételének szüneteltetését, illetve az olyan piacok felé mozdulást, ahol alacsonyabbak a munkaügyi költségek – vagyis kisebb fizetést kell adni ugyanazért a munkáért. Az erősen eladósodott vállalat dolgozóinak ez persze nem tetszett, így rögtön tüntetést szerveztek a központ elé – innen indultak a szálak és egyúttal a találgatások.

A ZF szóvivője szerint a gyenge gazdasági helyzet, a magas infláció, valamint az elektrifikáció felé biztosított hirtelen és erőteljes nyitás a gyártók részéről tehető felelőssé a kialakult helyzetért. Ezeken túl a megnövekvő szoftverezettség költségnövelő hatása sem szerencsés a beszállító cégeknek. A vállalat képviselői azzal igyekeztek ezek után csitítani a kedélyeket, hogy „extrém forgatókönyv szerinti tervnek” titulálták csak a korábban elhangzottakat.

Ezzel együtt a Bosch állítólag 1200 szoftverfejlesztő területen dolgozó emberétől lesz kénytelen megválni, közülük 950 Németországban dolgozik. A legnagyobb autóipari beszállító 3 éven belül, folyamatosan teszi meg a szükséges lépést a fenntartható működés érdekében.

A következő nagyágyú, akit térdre kényszerítenek a magas kiadások, a Continental. Itt állítólag világszinten 5500, ebből csak a németeknél mintegy 1000 fő elbocsátása van terítéken. 

Nehéz megmondani, mennyire vehetők komolyan a számok, de amikor már ilyen távlatokban kongatják a vészharangot ekkora vállalkozások, ott biztos, hogy valami gond van. Ezzel együtt az akkumulátorokat gyártó cégek köszönik szépen, kitűnően vannak – most épp nekik kedveznek a gazdasági változások, nagy kérdés, hogy meddig.

Audi