2022. március 07. | 15:50

Kis darabszámú különlegességek a tömeggyártás szürkeségéből.

Ebben a cikksorozatban a teljesség igénye nélkül gyűjtök össze néhány említésre méltó különleges darabot, korunk legnagyobb autógyártóinak autóiból, amelyek nem csak a tervezőasztalon és a koncepcióautók színpadján foglaltak helyet, hanem a forgalmat is színesítették. Most pedig következzen betűrendben az első hét márka egy-egy rendkívül kis példányszámban gyártott modellje.

A sorozat többi részét alább olvashatod:

Most pedig jöjjön a következő 6 gyártó hat izgalmas modellje!

Porsche 912E 1976

Bár a Porsche háza táján volt kisebb darabszámban értékesített 959-es típus is, de mivel azt kifejezetten homologizációs céllal dobták piacra, a szélesebb körű civil felhasználásra szánt 912E pedig ugyancsak ritka darab. 1976-ban, egyetlen évig forgalmazták a 912-es E verzióját az USA-ban, miután a 914-es modell gyártását befejezték, de a 924-est még nem forgalmazták.

A VW-től származó, 2,0 literes léghűtéses boxermotor injektoros befecskendezést kapott, ennek okán kapta az E típusjelzést. A 10 845 dolláros áron értékesített autó alapvetően nem futott rosszul, egy év alatt 2092 darabot adtak el a tengerentúlon belőle, viszont ‘77-ben már váltotta a 924, így pályafutása hamar megszakadt.

Saab Sonett 1955-1957

A Sonett történetében is van bőven megszállottság és romantika. Rolf Mellde, a Saab mérnöke akart építeni egy olyan autót, amivel a Svéd vállalat rajthoz állhat az európai autóversenyeken. Összesen 5 példány készült a különlegességből, mielőtt a Saab visszamondta a projektet, mert a szabályok lehetővé tették, hogy egy sorozatgyártott példányt alakítsanak át a versenycélra.

Subaru R1 2005-2010

Bár a Subaru első autójából, az 1500-ból, (vagy P-1) csak 20 darab készült, mivel csak prototípus fázisban maradt, helyette a Subaru R1-et emeljük ki. 2005-2010 között volt gyártásba az apró kei car, összesen pedig 10 501 db-ot gyártottak. A gyengébbik változat 46 lóerő, de gyártottak belőle STi verziót is, ami már 63 paripát tudott. A Subarunál egyébként temérdek kisszériás felszereltségű model van még a különféle STi szériákból.

Toyota BXD20 Mega Cruiser 1996-2001

Bár megoszlanak a vélemények arról, hogy pontosan mennyit gyártottak ebből, az biztos, hogy nem a Toyotás tömegtermelés jellemző a típusra. Valahol 132 és 151 között lehet  a valós szám, ami nem is csoda, hiszen baromi drága és nagy dög volt. Ez a Hummer H1-re hajazó szörnyeteg ugyanannyiba került, mint a korabeli NSX, és az amerikai terpjáróhoz hasonlóan a hadsereg által használt jármű adta az alapját. 4104 köbcentis, soros négyhengeres turbódízel motorja 153 lóerőt és 382 Nm-t biztosított a majd 3 tonnás monstrum mozgatásához.

Volkswagen Country Buggy 1967-1968

Csakúgy, ahogy a Toyotánál, a Volkswagenről is nehéz elhinni, hogy valaha kispéldányszámú modellt készített volna bármiből. A Country Buggy az ausztrál VW terméke volt, aminek célja, hogy akár a farmerek, szörfösök vagy a katonák igényeit is ki tudja szolgálni. A VW Bogár alapjain nyugvó jármű gyártási költségei azonban annyira magasak voltak, hogy az anyavállalat végül megszüntette, pedig még kétéltű változatot is terveztek belőle az ausztrálok. Összes 1956 darab készült el belőle.

Volvo P1900 1956-1957

A Volvo első sportautója elég nagy zsákutca lett. A P1900-as kifejlesztését Assar Gabrielsson szorgalmazta, aki a cég akkori vezérigazgatójaként járt az USA-ban, ahol észrevette az üvegszálas sportkocsik terjedését. Azonban a P1900 üvegszálas elemeinek gyártása drága volt, ráadásul a svéd vásárlók sem jöttek lázba a jármű láttán. Végül összesen 67 darabot készítettek el.

Ha érdekelnek a klasszikus Porsche modellek, ezt a bemutatót se hagyd ki!

  • Címkék:
  • Top