2022. február 25. | 09:42

Kis darabszámú különlegességek a tömeggyártás szürkeségéből.

Az autógyártók kis példányszámban készült különleges autói többnyire nem járulnak hozzá a profit növeléséhez, viszont mégis pozitívan hathatnak az imázsra. Az olyan különlegességek, mint akár Karmann Ghia, technikailag vagy formailag mindig kiemelkednek a tömegtermeléshez igazított paletta többi példánya közül, és idővel akár borsos árú gyűjtői darabokként emelik egy-egy gyártó presztízsét a rajongók körében.

Ebben a cikksorozatban a teljesség igénye nélkül gyűjtök össze néhány említésre méltó különleges darabot, korunk legnagyobb autógyártóinak autóiból, amelyek nem csak a tervezőasztalon és a koncepcióautók színpadján foglaltak helyet, hanem a forgalmat is színesítették. Most pedig következzen betűrendben az első hét márka egy-egy rendkívül kis példányszámban gyártott modellje.

A sorozat többi részét alább olvashatod:

Most pedig jöjjön a következő 7 gyártó hét izgalmas modellje!

Honda P800 1966-1967

Úgy gondolom, idehaza nem a tehergépjármű-szegmens a Honda legerősebb vonala, de az elmúlt évszázadban akadt azért motorokon és személyautókon kívül más is a palettán. Ilyen például a P800-as platós is. A tipikusan városi munkára épített verdát 1966-67 között gyártották, az L800-as típus nyitott váltazta ként. Összesen 1079 darab talál gazdára a formás kis munkaeszközből.

Hummer H3T 2008-2010

A Hummer terepjárókat nem kell bemutatni, bár 2010-ben a márka bő 18 éves pályafutás után megszűnt. A GM ‘92-től kezdte értékesíteni az autópiac egyik legangyobb terepjáróját, az amerikai hadsereg HMMWV (Hummvee) típusú járműve alapján elkészített H1-et, méghozzá Arnold Schwarzenegger hathatós közbenjárásának eredményeképp.

A 3. szériás H3 típusból piacra dobtak egy olyan belépőszintű platós modellt, ami kifejezetten a hobbiautó kategóriát színesítette, rakterét az extrém hobbikat kedvelők eszközeinek szállítására tervezték. Ugyan a paletta legolcsóbb tagja volt, csak 2738 darabot sikerült értékesíteni belőle, 2008-2010 között.

Jeep CJ-6 1955-1975

1948-ban kezdte pályafutását a Brooks Stevens tervei alapján elkészített civil felhasználásra szánt terepjáró, amit egészen 1950-ig Willy-Overland néven értékesítettek. 19132 legyártott darab után átvette a CJ-5 helyét a CJ-6-os változat, amit már hivatalosan is Jeepnek neveztek. Bár a CJ-5-höz képest növelt tengelytávval rendelkező CJ-6-ból jóval többet, 50172 darabot értékesítettek, mégis a CJ-6 a legkisebb darabszámban értékesített Jeep modell, ami 20 évnyi termelés mellett nem sok, igaz, igen szűknek tekinthető az a réteg, akinek erre a típusra volt szüksége.

Kia Elan 1996-1999

Akinek a Kia és az Elan szó együtt rendszerhibát okoz, nem kell rögtön orvoshoz rohannia. A Kia az M100-as Lotus Elan jogait vásárolta meg, hogy piacra dobhasson egy apró, de vadító formatervű sportkocsit. A gyártó némi átalakítást eszközölt a hátsó lámpák környékén, és az Isuzu eredetű 1,6-os motort egy náluk készleten lévő 1,8-asra cserélte. Hatalmas sikert azonban nem aratott a típus, 1056 legyártott darab után megszűnt, aminek a többségét Dél-Koreában értékesítették, de akadt néhány Japánban és briteknél is.

Lamborghini Silhouette 1976-1979

A szuperautók történelmének egyik királyánál bőven akadnak kis példányszámú darabok, de még ezekhez képest is ritka a Silhouette. A Bertone tervei alapján átalakított Urracóból született targa sok szempontból hasonlított a keménytetős változat technikájához, viszont a Lamborghini teljesen külön típusként hozta forgalomba. Stratégiailag jó döntés volt, hiszen egészen kevés fejlesztési költséggel tudtak új típust küldeni a rivaldafénybe. Bő 3 év alatt csak 54 darabot gyártottak belőle.

Lincoln Blackwood 2001-2002

Vannak típusok, amiknek gyártási költségei miatt hamar megszakad a pélyafutásuk, másokat pedig eredendően limitált szériásra terveznek. A Lincoln Blackwood azonban sokkal nagyobb sikerre lett tervezve, mint amit végül megélt. Az F-150-re épült pickup sajnos közel sem sikerült olyan sokoldalúra, mint az alapja.

Csak hátsókerék-meghajtással volt rendelhető, szőnyeggel bélelt raktérrel. Az USA piacon egy évig, majd a mexikói piacon még egy évig forgalmazták, aztán elkaszálta a gyártó. Hiába, a puccos autókat gyártó amerikai márka pickupja még a rapperek között sem terjedt el. Végül 3356 példány készült belőle.

Mercedes-Benz W188 1951-1958

A napjainkban kapható Mercedes S-osztály Coupé változatának ősét az 1961-es Párizsi Autószalonon mutatták be. A gyártó legexkluzívabb termékeként bemutatott 300 S, majd 1955-től a nyitott tetejű 300 SC egy 2996 köbcentis, soros hathengeres motort kapott. Bár több részlete is azonos volt a W186-tal, ez a jármű volt a luxus egyik csúcsa a Mercedes palettáján. A fényűzésnek persze borsos ára volt, talán ez az egyik oka, hogy csak 760 darabot tudtak értékesíteni belőle, amiből 314 kupé és 446 kabrió volt.

Amennyiben érdekelnek a klasszikus Mercedes modellek, nézd meg ezt a bemutatót!

  • Címkék:
  • Top