2021. április 08. | 13:40

Fontos téma kapcsán kérdeztük az autósokat, rengetegen válaszoltak nekünk.

Bizonyára a legtöbb embernek feltűnik, hogy az elmúlt hetekben az egekbe szöktek az üzemanyagárak. A tavalyi év azonos időszakához képest most jóval többet kell fizetni a tankolásért Magyarországon. Megkérdeztük az olvasóinkat, hogy rájuk milyen hatást gyakorolnak a magas árak. A kérdőívünket már több mint 3000 ember töltötte ki, lássuk hát, mit mutatnak a számok és százalékok, de először jöjjenek az előzmények.

Tavaly március közepén megrázkódott az olajpiac, volt olyan, amikor a Brent hordónkénti ára 24 óra alatt több mint 10 dollárt zuhant. Ilyen mértékű csökkenésre legutóbb 1991-ben, az Iraki háború idején volt példa. 2020 tavaszán korlátozó intézkedések és lezárások sorát vezették be Európában, így Magyarországon is a pandémia elleni védekezés jegyében. Sok ország bezárkózott, a szigorú intézkedések életbelépését követően pedig folyamatosan csökkent a kereslet az üzemanyagok iránt. Emlékezetes dátum volt 2020. március 18-a, azon a napon a MOL a benzin átlagárát bruttó 20, míg a gázolaj átlagárát bruttó 15 forinttal mérsékelte. Május elsején már ott tartottunk, hogy 280 forintnál is kevesebb volt a benzin literenkénti átlagára.

Ugorjunk most egy kicsit előre az időben. Még mindig 2020-at írunk, nyár végén, ősz elején bejelentik a szakemberek, hogy itt a járvány második hulláma. Novemberben ennek ellenére emelkedésnek indulnak az üzemanyagárak, miután bejelentik, hogy a vírus kordában tartására szolgáló vakcinák fejlesztése előrehaladott állapotban jár. Az olajpiacon eluralkodik a hurráoptimizmus, ugyanis a karanténidőszak végével garantáltan jön a nagy bumm, a gazdasági fellendülés időszaka. Mindenki arra számít, hogy az emberek költekezni és utazni fognak, miután kiszabadulnak a bezártságból, egyértelmű, hogy rendkívüli mértékben megugrik majd a kereslet az üzemanyagok iránt.

Az oltakozás azonban talán lassabban haladt/halad a vártnál. Az olaj ára mindeközben feljebb és feljebb szökött, a forint pedig az utóbbi hónapokban jellemzően stagnál vagy romlik a dollárral szemben a devizapiacon. Ennek következtében folyamatosan drágult a tankolás idehaza. Januárban már látszott, hogy a benzin 2021-ben át fogja lépni a 400 forintos határt. 2021. február 12-én aztán bekövetkezett az elkerülhetetlen, aznap 401 forintra emelkedett a 95-ös benzin átlagára itthon. Az emelkedő tendencia március elején sem ért véget, akkor meg is írtuk, hogy január óta a benzin átlagára közel 50 forinttal emelkedett, a gázolaj literenkénti átlagára pedig majdnem 40 forinttal nőtt.

Enyhülést hozott április, ugyanis nagy zuhanás volt tapasztalható a töltőállomásokon a jövedéki adó változása miatt. Április első napján a benzin ára 6, míg a gázolaj ára 12 forinttal csökkent.

A magyarok sokszor panaszkodnak arra, hogy miközben minden drágul, addig a honi átlagfizetés egy tapodtat sem emelkedik, így az autós társadalom egy része akár kényelmetlen helyzetbe is kerülhet. Ennek okán megkérdeztük az Alapjárat olvasóit, hogy egy rövid kérdőív kitöltésével árulják el nekünk, rájuk milyen hatást gyakorolnak a magas üzemanyagárak.

Az űrlapot szerda kora délutánig több mint 3000 ember töltötte ki, a válaszadók 83,3 százaléka férfi, 16,7 százaléka pedig nő volt. Érdekes, de a megkérdezettek majdnem fele (46,7 százalék) nem foglalkozik az árakkal, és ugyanannyit autózik, mint tavaly ilyenkor. A válaszadók 21,2 százaléka odafigyel a fogyasztásra és igyekszik spórolva közlekedni a városban és azon kívül.

A kérdőívet kitöltők 14,5 százaléka veszi a fáradtságot és utánanéz annak, hogy a bejáratott útvonalak közelében hol lehet olcsóbb kuta(ka)t találni. Olvasóink 8,6 százaléka taktikát váltott a magas árak miatt, több százra tehető azon emberek száma, akik (amikor csak tehetik) nem ülnek autóba, hanem inkább alternatív közlekedési formát választanak mint például a rollert, a kerékpárt vagy éppen a gyaloglást. Nem túl népes az a tábor, amely a drága tankolás miatt úgy döntött, hogy alacsonyabb fogyasztású gépjárműre vált. A felmérésben résztvevők 1,8 százaléka most már előnyben részesíti a tömegközlekedést az autózással szemben. A kérdésfelvetésre reagálók 1,4 százaléka nem rendelkezik autóval, ők tehát a tankolás és különböző illetékek befizetése helyett másra költik a pénzüket.

Több, mint egytucatnyian arról vallottak, hogy nekik már elegük van az egészből, inkább megszabadulnak az autótól, mintsem hogy sok pénzért tankoljanak bele. A válaszadók 0,5 százaléka szintén nem akar többé tankoló pisztolyt a kezébe venni, ugyanakkor ők nem akarnak lemondani a kocsikázásról, szóval elektromos autóra váltanak. Egyéni válaszokat is kaptunk, úgy mint:

  • céges autó, céges benzinkártya használata,
  • külföldön tankolás és
  • motorral közlekedés.

A kutatásunk alapján összességében elmondható, hogy a kitöltők autózási szokásaiban drasztikus változás nem következett be. Az üzemanyagárak emelkedése inkább a tudatosabb közlekedést mozdítja előre.

Alapjárat.hu

Holtankoljak.hu