2022. február 08. | 16:40

Ma már talán furcsán hatnak, de egykoron a legirigyeltebb modellek közé tartoztak. Bemutatjuk az ék alakú orr, a szögletes formák és a szükségmegoldásból divattá vált felnyíló fényszórók világát.

Mert van az az autó, ami száznyolcvanas utazóval húz el mellettünk, hasábformája miatt mégis állónak tűnik, és van olyan szélcsatorna-szökevény, amelyik a parkolóban állva is mintha kétszázzal repesztene. Ilyen csodákra képes a dizájn.

Persze nem minden a légellenállás, jól tudjuk ezt ma is, hiszen sok magas építésű, luxus SUV frontja egy félig kész házfal benyomását keltve is a legkelendőbb formák közé tartozik. Ám volt az autózásnak egy olyan hőskora, amiben az akkor modern luxust még az aszfaltra simulás és a szögletesség képviselte.

A ‘70-es, ‘80-as évek legmenőbb autóinak ék alakú orr-része az induló akcióhős kultusz és a lecsengőben levő, hagyományos autóversenyek világa közé furakodott be. A szó szoros értelmében. Emellett a meredeken lefelé néző motorháztető a sportosságot és a modern életstílust hozta el az utcaképet uraló, polgáriasan hasábformájú autódizájnok közé. Lássuk a tíz talán legtipikusabb, szögletes, ék alakú autót az autózás aranykorából, betűrendben.

Aston Martin Lagonda

A Lagonda tervezője, William Towns az ékforma egyik messzire világító fárosza volt a ‘70-es évek autótervezői között. 1972-ben az Aston Martin a négyajtós luxus felé vette az irányt, amely törekvést végül gyártási problémák miatt csak 1976-ban övezett siker, a Lagonda képében.

Az autó teljesítménye meghódította a vásárlókat még akkor is, ha sokan szenvedtek a modell rossz hírét megalapozó megbízhatatlansága miatt. A Lagonda útja ennek ellenére egészen 1990-ig tartott, 1987-ben egy visszafogottabb ráncfelvarrással, amely csak enyhén tompított a szögletes vonalakon. A lemezek alatt egy 310 lóerős, 5,3 literes V8 dolgozott.

DeLorean DMC-12

A szögletes dizájn már túljutott az autótervezés ékorrú korszakának zenitjén, amikor az ItalDesign stílusú DeLorean projekt beindult. Talán nem is annyira ék alakú, mint az ebbe a kategóriába vonható társai, de rendkívül merész és kiemelkedően következetes a később filmsztárrá is vált sportautó formája. A stílus sikeres volt, maga az autó sajnos nem annyira. A külleme által ígért száguldást nem tudta valós élménnyé változtatni a visszafogott teljesítményű V6-os motor.

DeLorean DMC12
Kép: Depositphotos

Ferrari 365GT4

Természetesen a Ferrarinak is követnie kellett a ‘70-es években beköszöntött új stílust, amelyet részben ők formáltak, hiszen a Daytona eleje nyilvánvalóan egy ilyen irányú kísérletként értékelhető. Az új dizájn igazi zászlóvivője azonban az 1972-ben érkezett 365GT4 volt. A Ferrari jellegzetes, földhöz lapuló és egyúttal szögletesebb formái Pininfarina stílusában keltek életre és határozott eltérést mutattak a korábbi íves, lágyabb vonalvezetéshez képest.

Az ekkor kialakult új formavilág bevált, így ezt a vonalvezetést a Ferrari egészen az 1990-es évekig megtartotta. Emellett a 365GT4 külső formája egy sokkal tágasabb belső teret eredményezett, akár négy személy részére is elfogadható helyet kínálva. A későbbi 400-as és 412-es verziók motorjai már nagyobb erővel és végsebességgel kényeztették az utasokat, de a karosszéria lényegi vonalaiban megőrizte a 365GT4 jellegzetességeit.

Fiat X1/9

Míg sokan örömmel vásárolták az MG Midgeteket és a Triumph Spitfire-öket, a Fiat úgy gondolta, hogy egy modernebb útra lép, és előállt egy mindent elsöprő ékformával, az X1/9-cel. Az egyszerű megjelenésen nagyot dobtak a felnyíló fényszórók és a rendkívül modern és fiatalos hatást keltő targatető.

Az 1,3-as és 1,5-ös motorok teljesítménye az X1/9 legfontosabb riválisaihoz képest mindenképpen elfogadható volt, amit ékesen bizonyít, hogy az X1/9 hamar lelkes vevők tömegeire talált Európában és az USA-ban is. A kis Fiat sportautót 17 éven keresztül gyártották, összesen 180 000 darabot értékesítve belőle a stílust vonzónak találó rajongók körében.

Fiat X1/9
Forrás: Fiat

Lamborghini Countach

Bár a Lamborghini Miura volt a „szuperautó” kategória egyik megteremtője, mégis biztosra vehetjük, hogy a Countach állította fel azt a mércét, amihez az összes többi sportautót viszonyítani szokták. Marcello Gandini tervezésében a Lambo karosszériája a legteljesebben valósítja meg az állva is száguldó hatást keltő autó mintapéldányát. És ez most nem pusztán az esztétikáról szól, hiszen a Countach a mérések szerint nagy sebességnél sokkal stabilabb autó, mint a Miura.

Lamborghini Countach
Forrás: Lamborghini

A tesztpilóták a Miura egyetlen problémájának tartották, hogy a kétszázas tempóhoz közeledve a kormány „túl könnyűvé vált”. De Gandini hozta be a szárnyas ajtók ötletét is, ami azóta az összes komoly Lamborghini modell védjegye lett. Az évek során a Countach egyre több szárnyat, és kiegészítő légterelőket kapott, de az alapforma a gyártás 16 éve alatt változatlan maradt, és így a Countach a világ legrövidebb időn belül felismerhető szuperautójává vált.

Pontiac Fiero

Egyöntetű vélemény, hogy a korábban gyakran kigúnyolt Pontiac Fiero egy kicsit több elismerést érdemel, hiszen ma már sokkal inkább egy rendkívül merész projektként értékeljük, semmint bukásként. Igaz, hogy a Hulki Aldikacti és George Milidrag által megformált stílust egyértelműen a Fiat X1/9 ihlette, de az amerikai autógyártásban ez volt az első középmotoros, tömeggyártású sportautó.

Pontiac Fiero
Forrás: National Motor Museum / Heritage Images / Getty Images

A Fiero ék alakú orrformájának újszerűsége mellett komoly gondot jelentett a 2,5 literes, 4 hengeres motor meglepően szerény, 92 lóerős teljesítménye is, amivel legfeljebb 160-as tempóra gyorsulhatott az egyébként kiváló aerodinamikájú Pontiac. Miután a gyártás veszteséges volt, a  gyár végül egy jelentős lépésre szánta el magát, és lecserélte a gyengécske motort egy 138 lóerős, 2,8 literesre. A Fiero helyzete így stabilizálódott és a General Motors öt év gyártás után, végül 355 000 példányt adott el belőle.

Subaru XT

Az 1985-ben az utcaképeket uraló unalmas limuzinok, kombik és pickupok kínálatában kívánt üdítő kivételként hatni a Subaru, amikor előállt az XT modellel. Igaz, a különcködésnek ára is volt, hiszen a letagadhatatlanul ék profilú kupé éppen annyiba került, mint egy Porsche 924S. A Subaru ezt az árat azzal indokolta, hogy az XT alapfelszereltségként kínálta a négykerék-meghajtást és az 1,8 literes, négyhengeres boxermotor tekintélyes erejét, ami 9,5 másodperc alatt gyorsította az ék alakú autót százas tempóra.

Subaru XT
Forrás: National Motor Museum / Heritage Images / Getty Images

Emellett több izgalmas részlet is magára vonta az autóvásárlók figyelmét. Ilyenek voltak az ajtósíkba süllyesztett kilincsek és az egyetlen ablaktörlő, amely nyugalmi állapotban a motorháztető vonala alatt volt elrejtve. Emellett az ék alakú forma hatékonysága is világosan megmutatkozott az XT-n, hiszen az autó légellenállási együtthatója 0,29-es értéken állt meg.

Toyota MR2

A Toyota dizájnerének, Seiichi Yamauchi-nak az MR2-es tervezésekor sikerült mindent egybegyűjtenie, ami az ék alakú autók világára jellemző volt. Alacsony orr, felugró fényszórók, szögletes megjelenés. Mégis sikerült a Toyota kompakt sportautóját egy igazán jellegzetes, agresszív megjelenésű középmotoros modellé varázsolnia.

Toyota MR2
Forrás: Toyota

Az MR2 első generációja nagy sikernek bizonyult a Toyota számára, hiszen 1984-től 1989-ig 166 104 példányt adtak el belőle. A legnépszerűbb a kiemelkedő teljesítményű 125 lóerős, 1,6 literes szívómotorral szerelt MR2-es volt, amit egy turbóval kiegészítve az Egyesült Államokban már 150 lóerővel kínáltak.

TVR Tasmin

A kis gyártónak számító TVR a Tasmin megtervezésével Oliver Winterbottom dizájnert bízta meg.  A tervező munkájára a márka korábbi, lágy vonalvezetésű sportautóinak lecserélésében számítottak. Az elődök futóművét a dupla lengőkaros felfüggesztésével megtartották a Tasmin modellben is.

A kis brit gyártó sokat kísérletezett saját V6-os és V8-as motorok építésével is, de végül a Fordtól vették át az alapot, a V6-os, 2,0 literest. Ám az igazi áttörés a TVR nyíl alakú roadstere számára a 350i-vel jött el. Ekkor találták meg a modellhez illő legjobb motort, a kiegyensúlyozottan duruzsoló V8-as formájában.

Volvo 480 ES

A Volvo 480 ES a svéd cég 1800ES sportkombinációjának 1980-as évekbeli teljes megújulása volt. Az új modell a John de Vries által megálmodott ékelt stílusban készült, és Hollandiában gyártották ugyanazon a platformon, mint a 440-es limuzint. Az ES nagyon különbözött mindentől, amiről a Volvo akkoriban szólt. Hiszen a jellegzetes orrforma miatt a fényszórókat itt is csak felnyíló megoldással lehetett szerelni, emellett a zsanérokkal nyitható hátsó üveg technológiája is merőben ismeretlen volt addig a Volvo műhelyeiben.

Volvo 480 ES
Forrás: Volvo

Ám az ékformájú ES úttörő biztonságtechnikai lépést is tartalmazott, hiszen integrált ütközéscsillapító lökhárítóval rendelkezett. A 480 ES-t a Renault motorok közepes teljesítménye is egy szűkebb körű rajongótábor kialakulása felé terelte, de ez a kisebb közösség hűséges maradt a formabontó modellhez, így összesen 80 464 darabot adtak el belőle 1985 és 1995 között.