Ezeknek a járgányoknak a motorjai 1000 lóerő fölött teljesítenek, ráadásul mindegyik modell meglehetősen egyedi kialakítással rendelkezik. A vételáruk pedig a csillagászati magasság és a hihetetlen kategóriájának határán mozog. Kezdődhetne így egy szuperautókról szóló szolid cikk is... Ha lenne rajtuk páncélromboló löveg. Meg 12,7 mm-es gépfegyver, valamint félautomata, lézervezérelt rakéta. ... és ha az önsúlyuk kb. ötvenszer nagyobb lenne, jórészt a rakétáknak is ellenálló páncélból felépítve.

A tankok vagy harckocsik ipari szegmensében nem a százas gyorsulással lehet verni a mezőnyt, hanem a mozgékonyság, a tűzerő és a páncélvédettség legideálisabb elegyével. A tankok esetében ezek a legfontosabb értékmérő tulajdonságok, minden harckocsigyártó cég ezekben a mutatókban igyekszik a legmagasabb elvárásoknak megfelelni. És amíg vannak nemzetközi konfliktusok, amíg szükség van az elrettentésre, addig van kereslet. Ha pedig azt gondolnád, hogy a telefon vagy okosóra márkák között éles a verseny, akkor egy újabb horizont nyílhat meg előtted a hadiipar gigantikus pénzmozgásai által generált farkastörvények láttán, mert a verseny csak itt verseny igazán...

Érthető, hogy ez a piaci környezet melegágya volt a rohamos fejlődésnek. Itt a túlélésre megy a játék, és nemcsak képletes formában. Így aztán az első, kisméretű, fegyverrel felszerelt, kerekes vasládikák egy lapon sem említhetők a mai kor legmodernebb, önálló szoftverrendszerekkel vezérelt, guruló – sőt, száguldó - erődjeihez képest.

Léteznek persze fenyegetőbb fegyverek is a világ hadi piacán, de a tankok kora egyáltalán nem ért véget. Az Egyesült Államok, Oroszország, Kína és a többi „nagykutya” továbbra is komoly vásárlóerővel biztosítja a harckocsik piacának fennmaradását. Most a világszerte megvásárolható harckocsik 10 legerősebb modellje következik a motor és a tűzerő, valamint az elterjedtség és az összhatékonyság figyelembevételével. A tízes rangsor bemutatása hátulról kezdődik: és itt szó szerint igaz, hogy az első helyezett az összes többit veri.

10. M48 Patton

Az M48 Patton egy amerikai harckocsi, amelyet 90 mm-es főfegyverrel, 30-as kaliberű géppuskával és 50-es gépfegyverrel szereltek fel. A George Patton amerikai tábornokról elnevezett tank első modellje benzinüzemű volt, amit később dízelmotoros verzióra cseréltek.

Az M48 Patton benzines modelljét egy AV-1790-es, 12 hengeres, léghűtéses motorral szerelték, ami 810 lóerős teljesítményre volt képes. Ez éppen elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy a hatalmas páncélmonstrumot közel 50 km/órás csúcssebességre gyorsítsa fel. A tank benzintartályát úgy méretezték, hogy a harckocsi nagyjából 100 km-t tudjon megtenni egyetlen üzemanyagvételezéssel. Az M48 főfegyvere nagy robbanóerejű páncéltörő lövedékeket lőtt ki, a gépfegyvere pedig páncéltörő pelleteket juttatott el a célba.

M48 Patton harckocsi, lövedékekkel, hangárban

9. M60 Patton

Az M48 több szinten továbbfejlesztett változatát egy 12 hengeres, Continental AVDS-1790-2 típusjelű, léghűtéses Twin-turbós dízelmotor hajtja. Ez ugyan kevesebb lóerőt produkál, mint az elődjében használt benzines, ám 750 lóerejével is képes biztosítani az 50 km/órás végsebességet, és üzemanyagból is jóval szerényebb fogyasztást mutat. Emiatt az egyetlen üzemanyagfeltöltéssel rendelkezésre álló hatótávolság az előd 100 km-éhez képest az M60-as esetében már közel az ötszörösére, 490 km-re nőtt.

Komoly változás továbbá, hogy az M48 90 mm-es főágyúját a 60-as modellben már 105 mm-esre cserélték, ami nagy robbanóerővel bíró, páncéltörő lövedékek kilövésére szolgál. A harckocsiban van egy 50-es kaliberű gépfegyver is, amely szintén képes a lövedékeit a páncélon átjuttatni. A tank hidraulikus fékezéssel is rendelkezik, az M60-as Patton harckocsi kiváló hatótávolsága, valamint tűzereje miatt még mindig aktív szolgálatban áll pl. Egyiptom, Törökország és Izrael hadseregeiben.

M60 Patton, földúton

8. Challenger 1

26 liter. Ez nem a tank fogyasztása (hogy is lehetne ilyen kevés...), hanem a motor hengerűrtartalma. A Challenger 1 egy brit gyártmányú harckocsi, ami 1200 lóerős dízelmotorjának erejével 57 km/órás sebességre képes. A CV12-es kódszámú motort nem kisebb név, mint a Rolls-Royce gyártja.

A Challenger 1 főfegyvere egy 120 mm-es, L11A5 kódnevű, huzagolt csövű löveg, másodlagos fegyverzete pedig egy 7,62 mm-es, L8A2 számú, párhuzamosított géppuska, valamint egy 7,62 mm L37A2 légvédelmi fegyver. A tank egyetlen üzemanyagfeltöltéssel 460 km megtételére képes. Az első öbölháborúban 180 darab Challenger 1 szolgált, de a Jordán Fegyveres Erőknél a mai napig ezt a harckocsit tartják hadrendben.

Challenger 1 harckocsi, földúton

7. T62

A T62-es szovjet tankok az afgán háborúban váltak ismertté a világ számára. A T62 a térségben tartózkodó minden harckocsival szemben fölényben volt. Mozgáskészségéről egy V-55 jelű, 12 hengeres, négyütemű vízhűtéses dízelmotor gondoskodott. A motor 38,88 literes hengerűrtartalma jól mutatja a szovjet hadiipar gépészmérnökeinek nagyvonalú alapszemléletét. A közel 40 literes gépóriás literenkénti hatékonysága nem dönt csúcsokat, mivel csak 581 lóerős teljesítményt produkált, amivel 50 km/órás végsebességre gyorsíthatta fel a T62-es harckocsit. A szovjet tank egyetlen üzemanyagfeltöltés után 460 km-t tudott megtenni.

Ellentétben más harckocsikkal, amelyek fő fegyverzetét puskás ágyúk adták, a T62-est egy 115 mm-es U-5TS jelű, egyszerű lőfegyverrel szerelték fel, amely egy rakománnyal 40 lövés leadására volt képes. A tank fegyverzete ezenkívül egy 7,62 mm-es PKT koaxiális, általános célú gépfegyvert is tartalmazott. A T62-est a Szovjetunión kívül Csehszlovákiában és Észak-Koreában is gyártották. A legendás harckocsit Oroszországban 2013-ban vonták ki véglegesen a hadrendből, de a megmaradt példányokat a harmadik világ számos országában ma is aktívan használják.

T62 harckocsi, telephelyen

6. Leopard 2A7+

A Leopard 2-es harckocsi sorozat a német válasz a világ hadiipari kihívásaira. A 2A7+ modellben a motor egy „szerény”, 47,6 literes hengerűrtartalmú turbódízel, ami a 12 hengerből 1500 lóerős teljesítményt présel ki 2600-as percenkénti fordulaton. A páncélmonstrum végsebessége így 68 km/h, és a gyorsulása is kiemelkedő eredményt mutat, legalábbis a tankok között: 6 másodperc alatt éri el a 35 km/órás tempót.

A harckocsi elsődleges fegyvere egy 120 mm-es L55/L44-es sima lőfegyver, másodlagos fegyvere pedig egy 50-es kaliberű géppuska. A 2A7 egy modern tank. Az ágyútornya döntött falú, nyílhegy formájú, a korábban megszokott függőleges kivitelekkel szemben, de emellett rendelkezik digitális tűzvezető rendszerrel, lézeres célkeresővel és lövegstabilizátorral is. Ráadásul a tank egyetlen üzemanyagfeltöltéssel 740 km-es távolságot képes megtenni, így aztán nem csodálkozhatunk azon, hogy a világ legkülönbözőbb tájain kiírt harckocsi tenderek egyik legsikeresebb résztvevője a Leopard 2. Európa és a többi kontinens számos országának haderejében teljesít szolgálatot.

Leopard 2A7+, aszfalton

5. T-14 Armata

Az oroszok szívesen tekintenek vissza harckocsijaik győztes csatáira, de a fejlesztésekkel egyáltalán nem álltak le. Az egyik legfrissebb orosz tankmodell, a T-14 Armata, amit 2015-ben mutattak be. No nem egy autókiállításon, hanem a moszkvai győzelem napi katonai díszszemlén.

Az új generációs tank szinte mindent tud, sőt, szinte mindent jobban tud, mint nyugati társai. Dízelmotorja már egyértelműen versenyképes teljesítménnyel 1500 lóerőt tud. Elsődleges fegyvere nem 120 mm-es, mint a legtöbb riválisé, hanem 125-ös, egy 2A82-1M sima csövű ágyú képében. Másodlagos fegyvere lehet akár egy 108 mm-es Kord gépfegyver, amely akár 300 töltényt is képes betárazni, vagy egy orosz, „Pecsenyeg” nevű fegyver, ami 54 mm-es belső csőátmérővel rendelkezik.

Ha a listánkon kicsit visszatekintünk, láthatjuk, hogy a legtöbb rivális mindössze 50 mm-es másodlagos fegyverzettel tör a csaták közepébe. A T-14-est mégis kizárólag kis darabszámú sorozatban gyártja az orosz hadiipar, aminek az oka a kiváló technikai fejlesztések egekbe szökő költsége. Például a T-90-es harci járművek hasonló hadászati értéket képviselnek a harcmezőn, de jóval alacsonyabb áron.

T-14 Armata, hadgyakorlaton, felirattal

4. Abrams M1A2

Az amerikai gyártmányú Abrams M1 alaptípust 1980-ban történt megjelenése óta folyamatosan fejlesztették, a hadászatban mutatkozó igényeknek megfelelően. Az Abrams M1A2 így egy erőteljes harci géppé vált, amit a legtöbb tank nem tud lerázni magáról.

Az M1A2-be ugyanis már gázturbinás motort építettek, ami 1500 lóerejével műúton 72 km/órás tempóra képes felgyorsítani a harci járművet, és még terepen is 48 km/órával repeszt. A tank automata váltója hatsebességes, de nem az autózásban megszokott módon, mivel az M1-esekben 4 előre- és 2 hátrameneti fokozat van.

A gázturbinával hajtott tank hatótávolsága ugyanakkor mindössze 430 km, ami az amerikai hadsereg logisztikai hátterével megtámogatott harckocsizóknak nem jelent különösebb problémát. Tornyát  egy 120 mm-es, XM256-os, sima csövű ágyú uralja, amelnyek licenszét a német hadiipartól vásárolták, így a német Leopardok egy részében is ez a fegyver oldja meg a legnagyobb gondokat.  A másodlagos fegyvere pedig egy 7,62-es, M240 koaxiális, vagy egy 50-es kaliberű M2 géppuska lehet. Az M1A2 már a legmodernebb navigációs rendszerrel, sugárzáselnyelő páncélzattal, digitális adatbusszal és egy teljesen új fejlesztésű rádiórendszerrel készül.

Abrams M1A2, sivatagban

3. Challenger 2         

A Challenger modell kettes változata nem pusztán a motorerejével vagy a tűzerő pusztító hatása miatt került fel a dobogó harmadik fokára. A harckocsi ugyanis nemcsak támad, de önmagát a lehető leghatékonyabb módon meg is kell védenie. A Challenger 2 természetesen a Challenger 1 folytatása, ám a fejlesztések komolyságát jól mutatja, hogy az első szériából átvett alkatrészek aránya mindössze 5%.

A Challenger 2 védelmét a világ jelenlegi leghatékonyabb, Chobham nevű páncélzata szolgálja. A tank tornyában pedig külön védelmi rendszereket helyeztek el nukleáris, kémiai és biológiai támadások kivédésére. Ezenkívül a  harckocsira reaktív páncélzat is felszerelhető. A Challenger 2 tornya 9 másodperc alatt fordul teljesen körbe, emellett a torony két oldalán elhelyezett 16 db füstgránát kilövő növeli a személyzet védelmét. A tankban éjszakai hőképes látórendszer, harctéri navigációs rendszer és külön a harckocsit vezető katona számára telepített szenzorok, kijelző panelek és további navigációs rendszerek szolgálják a biztonságot és a harci erőt.

Ha pedig a kamerarendszer felmondaná a szolgálatot, a harckocsi parancsnoka a 360 fokos körképet nyújtó, 8 db periszkópon keresztül tekintheti meg a csatateret. A Challanger 2-esen egy 120 mm-es harckocsiágyú és egy 7,62 mm-es gépfegyver biztosítja a tűzerőt, a 26,1 literes, V12-es Perkins dízelmotor pedig a mozgékonyságot, a maga 1200 lóerejével. A kitűnően védett harckocsit az Egyesült Királyságon kívül Omán is hadrendbe állította.

Challenger 2, sivatagi terepen

2. K2 Black Panther

Dél-Korea a listánkon is szereplő brit karckocsi, az M48-as Patton nyugdíjazásakor bátor tettre szánta el magát. A hadrendbe állítandó új harckocsijukat nem akarták külföldről beszerezni. Az új tank megépítését a kiemelkedő járműgyártással rendelkező ország mindenképpen saját erőből kívánta megoldani, és akinek van egy Hyundai szintű autóipari óriás a mellényzsebében, az könnyen gondolkodhat így...

A dél-koreai K2 Black Panther harckocsi gyártója a Hyundai Rotem nevű hadiipari cég. A fő fegyverzetet (egy 120 mm-es harckocsi ágyút) az egyébként az autóalkatrészgyártással is foglalkozó részleg, a Hyundai WIA állítja elő. A másodlagos fegyverzet egy 55 mm-es gépfegyver, de a NATO kompatibilitás érdekében egy 51 mm-es koaxiális gépfegyver felszerelhetőségét is biztosították. A harckocsit egy MTU MT-883 Ka-501 kódnevű, 12 hengeres vízhűtéses dízelmotor hajtja, amely 1500 lóerőt generál. Ez elég a 70 km/órás végsebességhez és a 8,7 másodperces gyorsuláshoz 32 km/órára.

Emellett ez a tank egy high-tech szörnyeteg. Tűzerejét egy számítógépes rendszer fokuszálja és segíti a cél biztos elérése érdekében. Az extra magas frekvenciájú radar, a közel 10 km-re is ellátó hőkamera, a fegyverstabilizálók, a lézeres szintbeállítók és a többi kiegészítő rendszer biztosítja, hogy amit a K2 Black Panther megcéloz, arról már csak múltidőben lehessen beszélni.

K2 Black Panther, terepen

1. Merkava MK 4

A Merkava (harci szekér) az izraeli hadászati ipar büszkesége. Meghajtásáról egy turbófeltöltős dízelmotor gondoskodik, amely 1500 lóerős teljesítménnyel bír. Fő fegyverének pusztító ereje a listán szereplő legerősebb harckocsikéval vetekedik. Egy 120 mm-es, MG253 kódnevű, sima csövű fegyverről van szó, amely lézerrel irányított, kis tömegű, páncéltörő rakétát képes kilőni magából. Másodlagos fegyverzete egy 12,7 mm-es nehézgéppuska, és a 12 db füstgránát, de természetesen sok egyéb fegyverzettel is ellátható a Merkava 4, és lövedékméretei a NATO-éval kompatibilisek. A különlegessége – és a listánkon elért első helyezésének oka - azonban nem az eddig felsorolt tulajdonságokban rejlik.

A Merkavát ugyanis rendkívüli találékonysággal alakították ki. Jószerivel „testre szabták”, hogy a saját felhasználás követelményeinek a lehető legrugalmasabban feleljen meg. A lánctalpai például speciális megerősítéseket kaptak, hogy jobban bírják a Golán-fennsík és Libanon bazaltkőzettel fedett terepeit. A páncélzatát az elődökéhez képest is továbbfejlesztették, hogy a kombinált fejes páncélátégető rakétáknak is ellenálljon.

A fegyverzet speciális kiegészítései szintén a konkrét védelmi feladat ellátását szolgálják. A 120 mm-es harckocsi ágyúból többféle lőszert lőhetnek ki, és a töltést egy öntöltő revolvertár végzi. Újdonság továbbá az ágyúcsőből indítható rakéta, a „Lahat”, amit lézeres vezérléssel és távolságméréssel tudnak irányítani. A számítástechnika természetesen a legmagasabb szinten képviselteti magát egy Merkava 4-ben, így az új, Knight IV rendszer segítségével a lézeres vezérlés akár közvetetten is irányítható.

Mindezeken túl a Merkava 4 tervezésének egyik fő szempontja volt a rendkívül gyors javítás, szerelés biztosítása, akár a harctéren is. Ha a sérült tank mozgásképtelenné válik, akkor olyan, mintha nem is lenne. A harctéri javíthatóságot szolgálja az új rendszerű, üreges páncélzat, aminek sérült elemeit könnyű lecserélni, sőt a teljes hajtáslánc is egy darabban, percek alatt pótolható. 

A harci helyzetekhez való rugalmas alkalmazkodást szolgálja a szállítójárművé alakítás lehetősége is. A lőszerek raktározására szolgáló részt kiürítve a Merkava MK 4 képes a legénységen túl további 6 személy szállítására is. A Merkavában megvalósuló  különleges és hatékony ötleteket napestig sorolhatnánk. Így a legerősebb, leghatékonyabb harckocsinak kijáró első helyezést kétségkívül a Merkava MK 4 érdemli meg.

Merkava MK 4 harckocsi, terepgyakorlaton