2019. augusztus 25. | 14:50

Egyes legendás sportautók lelke különleges autókban öltött új testet, íme.

Edonis
Lemezek alatt: Bugatti EB110

Mikor a Bugatti 1995-ben csődbe ment, a volt alkalmazottak egy csoportja megalapította a B Engineering nevű márkát és felvásárolták a Bugatti EB110 szuperautó maradék alkatrészeit. Újragondolt külső-belső dizájnnal aztán piacra dobták az Edonis nevű hiperautót az EB110 Super Sport alapjain, de gondosan átalakított V12-es motorjával. A lökettérfogatot 3,5 literről 3,8 literre növelték és az eredeti 4 kisebb turbót 2 nagyobbra cserélték. A teljesítmény így 680 lóerőre emelkedett (612-ről), míg a kikukázott összkerékhajtásnak köszönhetően súlya 1 420 kg-ról 1 300 kg-ra csökkent. Az egyedi sportautó így 3,9 másodperces gyorsulással és akkoriban egetrengető 365 km/h-ás végsebességgel büszkélkedhetett.

Bristol Fighter
Motor és váltó: DodgeViper

A britek maguk készítették az áramvonalas karosszériát (az alaktényező mindössze 0,28cw), de a sportautójuk hajtásáról már a Dodge Viper 8,0 literes V10-es motorja gondoskodott. A hosszú orr nem véletlen, csak így sikerült az autóba bepasszírozni a hatalmas erőforrást. A Bristol mérnökei természetesen kicsit átdolgozták és így már 530 lóerőt teljesített, de a Fighter S kivitelekben 660 lóerő leadására is képes volt. A gyártó tervezte a Fighter T kivitel megalkotását is, abban turbófeltöltőkkel fejelték volna meg a teljesítményt és a tervek szerint 1 000 lóerő felett tudott volna az autó, amellyel papíron akár 430 km/h-ás végsebességre is futotta volna erejéből. Sajnos azonban soha nem készült el és a többi Bristol Fighterből is összesen 13 darabot gyárottak.

Devon GTX
Lemezek alatt: Dodge Viper

A Devon GTX-et eredetileg 2009-ben mutatta be egy amerikai vállalkozás és 2010-től meg is indult volna a forgalmazás, ha minden jól alakul, de nem így történt. A tervek szerint egy Dodge Viper alapokra épített, klasszikus vonalvezetésű amerikai szuperautó építettek volna, de sajnos gazdasági okok miatt végül a 2 prototípuson kívül egyetlen másik autó sem készült el és a cég lehúzta a rolót. Pedig a nagyreményű sportautó remek eredményeket tudott felmutatni a teszteken. Kár érte.

Wiesmann GT MF5
Motor: BMW M5 V10

A Wiesmann egy német kisszériás autógyártó manufaktúra, mely kézzel készített sportautókra specializálódott. Hagyomány, hogy autóikba a BMW által szállított erőforrásokat építik, természetesen kicsit több kakaóval, mint ahogyan azok kijöttek a gyárkapun. Az 1988-ban alapított vállalat eddig 4 modellt préselt ki magából és azok közül is kiemelkedik a legerősebb, a GT MF5. Ennek orrában az E60-as BMW M5 híres szívó V10-es motorja került, ami itt a gyári 507 helyett 547 lóerőt teljesít. Az erő átvitelét egy 6 sebességes automata váltóra bízták az eredeti hétsebességes szekvenciális szerkezet helyett. A különleges autóból mindössze 55 darab készült összesen.

Tesla Roadster
Alváz: Lotus Elise

Egy patinás autógyár segítsége és hihetetlen vállalkozói szellem együttesen kellett ahhoz, hogy a Tesla Roadster megszülethessen, hogy aztán a típusból a világ egyik leginnovatívabb autógyára fejlődhessen ki az utóbbi évtizedben. A Tesla legelső modellje a Roadster volt, melyet 2008 és 2012 között gyártottak. A karbonkarosszériás autók megépítését a Lotus végezte, hogy aztán a komplett elektromos hajtásláncot már maga a Tesla telepítse a félig kész járművekbe az óceán túloldalán. A két cég közötti együttműködés részeként a Roadsterek a Lotus Elise platformját használták, egyes értesülések szerint a közös alkatrészek aránya 6%-ot tett ki.

9ff GT9 R
Karosszéria és technika: Porsche 911 Turbo

A Porsche 911 alapjaira épített középmotoros 9ff GT9 R-t egyetlen céllal született: meg kellett fosztania a trónjától a Bugatti Veyront. Akkoriban az volt a világ leggyorsabb közúti forgalomban is használható autója. A GT9 R feladata tehát az volt, hogy 407 km/h-nál is gyorsabban száguldjon. Ennek megfelelően a 4,0 literes 6 hengeres boxermotorját rendesen felhúzták, egészen elképesztő 1 125 lóerőt sikerült kihozniuk belőle. Segítségével az autó 2,9 másodperc alatt gyorsult 100-ra (Veyron 2,5s) 16 másodperc alatt pedig már 300-zal száguldott (Veyron 16,7s). Hogy végül gyorsabb volt-e mint a Bugatti sosem derült ki, miután hivatalosan sosem tesztelték a szuperautót.

Ares Panther
Lemezek alatt: Lamborghini Huracán

A V8-as Ford motorral szerelt De Tomaso Pantera a 70-es években remek választás volt azoknak, akik egy megbízható, kinézetre Ferrarihoz és Lamborghinihez hasonló és erős sportautót kerestek, de az olaszok kényes hajtáslánca nélkül. Míg a De Tomaso márka ma már nem létezik, de szellemiségét az Ares Panther viszi tovább. A Lamborghini Huracán képezi az alapot minden egyes elkészült modell esetében, így a motor is az olasz bestiából származik. Az 5,2 literes V10-es motor 641 lóerejéből 325 km/h-ás végsebességre futja. Aki egy ilyen autóra vágyik, annak jó mélyen a zsebébe kell nyúlnia, átszámítva legalább 201 000 000 Ft-ba kerül egy Ares Panther.

Ruf CTR3 Clubsport
Karosszéria és technika: Porsche 911 Turbo

A 9ff-hez hasonlóan a Ruf is egy német vállalat, akik szintén 911-es Porschék átépítésére specializálódtak. A középmotoros CTR3 Clubsportból mindösszesen 7 példányt készítettek, ami minden bizonnyal igazán különlegessé teszi egy-egy ilyen szuperautó birtoklását. A mozgatásáról egy 3,7 literes 6 hengeres boxermotor gondoskodik 766 lóerővel és 980 Nm-es nyomatékkal. Ezek igencsak szép számok, de akkor nyernek igazán értelmet, ha az autó tömegét is megemlítem. A CTR3 Clubsport csak 1 380 kg-ot nyom, így nem csoda, hogy 3 másodperc alatt futja a 100-at és a mókának csak 380 km/h-nál van vége.

MG XPower SV
Motor: De Tomaso Mangusta

Az MG XPower SV az olasz De Tomaso Mangusta alapjaira épített brit sportautó volt, melyet 2003 és 2005 között csak 2 évig gyártottak. Érdekesség, hogy a két „alapverzió” mellett létezett egy gyárilag nitróval (!) szerelt változata is. Mindegyikben a Ford 4,6 literes V8-as motorja teljesített szolgálatot, az SV-ben 325, míg az SV-R-ben 390 lóerővel. Az N2O-rendszerrel felszerelt változatban viszont állítólag 1 000 lóerőre is feltornázták a teljesítményét. Arról nincsenek hírek, hogy valaha készült-e ilyen verzió. Összesen 82 példány készült el, mielőtt érdeklődés hiányában leállították volna a gyártást.

A fentebb is említett Devon GTX – mely végül sosem készült el – egy igazán ígéretes sportautó volt. Az alábbi videóban például a kaliforniai Laguna Seca versenypályán körrekordot futnak vele:

  • Címkék:
  • Top