Itthon két óra várakozás az M1-esen ehhez képest Kánaán.
„Iszonyatosan drágán kínáltak fel vizet (az árusok), de ha elutasítottad, vagy panaszkodtál az áráról, a szélvédőd betörésével zsaroltak” – így nyilatkozott egy, a kínai G110-es autópályán lévő közlekedési dugóban veszteglő sofőr a The Daily Telegraphnak 2010-ben. A 2010. augusztus 13-tól kezdődő, 12 napig tartó torlódás alatt ugyanis a gyorsforgalmi út a bűnözés egyik melegágává is vált.
A világ legnagyobb parkolója
A G110-es gyorsforgalmi út hopeji és belső-mongóliai szakaszain lévő rostokolást felkapta a nyugati sajtó, hol 5, hol 10 napos várakozási időről írtak. A jelenség egy hosszabb folyamatnak volt köszönhető, mivel már júniusban és júliusban is történtek hasonló araszolások – írta akkoriban az AFP.
This is the longest traffic jam ever recorded. The China National Highway 110 was clogged up for 100 kms for 10 days
byu/Organic_Vacation_267 inChina
A helyi hatóságok szerint a 100 kilométeres torlódás útépítési munkálatok miatt alakult ki, amire a kamionok és teherautósok számának növekvő tendenciája miatt volt szükség. Hozzátették, az útépítő munkások számának csökkentése, valamint a helyszínen történő meghibásodások és balesetek hátráltatták a sikeres munkavégzést.
További akadályokért az út közepén megálló és utasítást kérő autósok és a torlódásban bóbiskoló sofőrök voltak felelősek, miközben a mentőautók elengedése, a biztonsági öv és visszapillantótükrök használata luxusnak számított.
A gazdaság közbeszól
A forgalmi dugóhoz több gazdasági tényező is hozzájárult. 2009-ben 45%-kal emelkedett az autópiac Kínában. Az országban 13,5 millió járművet adtak el, így lekörözve az Egyesült Államokat, ahol 3,1 millióval kevesebb gépkocsi kelt el.
Akkoriban Kína energiaszükségletének majdnem háromnegyedét szénből fedezték. Pekinget és környékét a Sanhszi tartományban található törvényes és illegális szénbányák látták el. A jogszabályellenesen működő bányákat beomlasztották vagy felrobbantották. A hatóságok szerint 2009-ben 1600 emberélet veszett el ennek következtében.
A tömeges bezárásokat követően több észak-kínai tartomány Belső-Mongóliából importáltatott szenet, ennek köszönhetően ott, az évi 602 millió helyett 730 millió tonnát termeltek ki 2010-ben. Mivel a kibányászott szén kevesebb, mint felét szállították vonattal, az autópályák fejlesztésre szorultak.
Amellett, hogy a torlódás gócpontja, a G110-es autópálya rövidebb és más útvonalakhoz képest olcsóbb is, elkerülhető volt a G208-as úton lévő szénminőség-felügyeleti és -ellenőrző állomás is. Ez csak segített a feketén kitermelt nyersanyagot szállítóknak.
Piaci rés? Pipa!
A naponta két-három kilométert kúszó kamionosok saját közösségeket alkottak. Együtt kártyáztak, sakkoztak, sétáltak és olvastak, hogy lefoglalják magukat. Eközben a kormány különböző módokon próbálta orvosolni a problémát, köztük azzal, hogy nagyobb létszámban engedtek be kamionokat a fővárosba, leginkább az éjszakai órákban.
A Peking és Csining közötti szakasznál a helyi lakosság kialakított egy különálló miniatűr gazdaságot. Standokat állítottak fel és motorkerékpárjaikkal járkáltak fel-alá… csak a Balaton hiányzott a nyári hangulatból.
A dugóban ácsingózók kiszolgáltatottságát kihasználva az átlagos fogyasztói ár többszöröséért értékesítették portékáikat: köztük vizet, cigarettát, instant tésztát, gyümölcsöt és mindenféle nassolnivalót. Egy pohár vízért 3 jüant (akkori árfolyamon mostani inflációval együtt átszámítva 207 forintot), egy doboz cigarettáért átszámítva 3500 forintot is elkértek. Ez utóbbi az akkori diszkontár ötszöröse.
Ennél nagyobb probléma az volt, hogy a nem vásárló sofőröket kirabolták (a Telegraph információi szerint több, mint 4 millió forintnyi összegre tettek így szert) vagy lecsapolták az üzemanyagukat. Egyes hírforrások szerint egy idősebb sofőrt kézen szúrtak, más kamionost pedig lekéseltek, ennek következtében megerősítették a rendőri védelmet a pályán.
Hosszú az éjszaka, de megtörténik a csoda
A kormány nyugalomra intette a forgalomban várakozókat, miszerint szeptemberre készen lesznek az útépítéssel. Addig a kamionosoknak alternatív útvonalakat javasoltak, köztük a fentebb említett, de 200 kilométerrel hosszabb 208-as gyorsforgalmi utat is.
Largest Traffic Jam in history in China. Took 12 days and stretched more then 62 miles
byu/bape_x_anime inDamnthatsinteresting
A tervüket azonban sikerült felülmúlni, ugyanis augusztus 26-ának reggelére végeztek a munkával, ennek köszönhetően pedig csettintésszerűen tűnt el az araszoló forgalom. Az AFP bizonyítékszerzésképpen nekimerészkedett egy 260 kilométeres útnak is, ahol csak a fizetőkapuknál láttak kisebb fennakadásokat.
A legborzalmasabb torlódások
A fentebb vázolt kínai forgalmi dugó a Forbes listájának előkelő első helyét foglalja el, miközben a Guinness rekorder 1990. áprilisi kelet- és nyugat-németországi a negyedik helyre került.
Traffic jam in Beijing China
byu/rich_ard25 inWTF
A lista ezeken felül egy Texas állambeli hurrikánnak, egy tokiói tájfunnak, egy francia és egy orosz hóviharnak, valamint az 1969-es Woodstock fesztiválnak köszönhető torlódásról is beszámol. Ha legközelebb a sztrádán hasonló helyzetbe kerülünk, gondoljunk erre a történetre, és reménykedjünk abban, hogy ilyen események ne forduljanak többet elő senkivel sem!