2022. március 12. | 10:03

A lakóautó/lakókocsi bérlés vagy a vásárlás a jobb megoldás?

Járványhelyzet ide, határzárak és egyéb korlátozások oda, hamarosan érkezik a tavasz, és az emberben elkezd buzogni a vér: a szabadságvágy már csak ilyen, akkor is jön, ha nem akarod, az elmúlt egy év bezártsága után pedig hatványozott erővel számíthatunk az érkezésére. Egyre erősödik az ezen típusú járművek iránti kereslet, hiszen ezek biztosítják a saját zárt kis otthont a nyaralás ideje alatt, tovább csökkentve a közvetlen érintkezések számát másokkal.

Az biztos, hogy a mobil nyaralás egyre népszerűbb a magyarok körében is, de mielőtt belevágnál egy ilyen kalandba, érdemes tájékozódni a műfajról, ha másért nem, akkor azért, hogy a kikapcsolódásra szánt nyaralás ne forduljon át vesszőfutásba, pláne családi perpatvarba.

Lakókocsi
Kép: Depositphotos

Néhány alap dolgot mindenképpen érdemes tisztázni: először is, hogy a lakóautózás vagy a lakókocsis nyaralás (a kettő között is van különbség, nem is kevés, erre lentebb rátérek) nem biztos, hogy mindenkinek való. Olcsónak a hagyományos, helyben bérelt szálláshoz viszonyítva sem olcsó – természetesen nem az egyre népszerűbb, fixen, kempingekbe telepített lakókocsikról beszélünk -, sem akkor, ha sajátunk, sem akkor, ha béreljük a guruló szállást.

A tulajdonlás esetében a vételi ár mellett a fenntartási költségek egyáltalán nem elhanyagolhatóak, míg bérlés esetén a bérleti díj mellé komoly kaucióval, valamint a kempingeknek fizetendő díjakkal is számolni kell. Persze szóba jöhet a vadkempingezés is, de egyrészt erre nem mindenütt van – legálisan – lehetőség, másrészt pedig a lakóautók vagy lakókocsik által nyújtott kényelmi szolgáltatások jelentős részéhez előbb vagy utóbb szükség lesz áramra, vízvételre és a tartályok ürítésére.

Persze, aki egyszer rákap az ízére, az pontosan tudja mindezt, ahogyan azt is, hogy az ilyen nyaralásnak a lényege nem az árban rejlik, hanem abban a szabadságban, amit a guruló házak kínálnak. Az, hogy melyik megoldás a műfaj királya, erősen megosztja a két tábort, mindkettő a saját szerelmére esküszik, érvek is akadnak mindkét megoldás ellen bőségesen.

Mit ad a lakókocsi?

A vontatható megoldás mellett szól többek között, hogy olcsóbb alternatívát jelent, bérelni naponta 12-15 ezer forinttól lehetséges.

Akár a lakókocsi-vásárlás, akár ennek bérlése mellett döntünk, mindenképpen szükség lesz egy olyan autóra, amivel biztonságosan vontatni tudjuk azt. Nem elég, hogy vonóhorog legyen az autó hátulján, nem árt némi „kraft” sem, máskülönben igen kellemetlen szituációba kerülhetsz egy szép hegyi szerpentinen. Számolni kell továbbá azzal is, hogy a két jármű együttes hossza 10-12 méter körül lesz, s bár elvileg a legtöbb esetben elég a B kategóriás jogosítvány, de nem árt némi rutin sem az ilyen közlekedéshez.

Hogy mást ne említsek, egy szűkebb utcában akár már a bekanyarodás is gondot okozhat, hasonlóan egy szűkebb körforgalomhoz, nem beszélve a parkolásról, pláne a tolatásról. Azzal is számolni kell, hogy a vontatmány rendszerint szélesebb, mint az autó, ami szintén okozhat kellemetlenséget egy szűkebb helyen: ahol az autó elfér, ott a vontatmány már nem biztos.

Ha ezekkel megbirkózol, akkor viszont jöhet a kaland, egy elősátorral pedig tényleg otthonos lehet a nyaralás idejére. Előny továbbá, hogy ha leakasztod a vonóhorogról a pótkocsit, akkor nyaralás közben is teljesen szabadon mozoghatsz anélkül, hogy minden alkalommal összepakolnátok a mobil nyaralóban.

Nézzük a lakóautókat!

Ebben az esetben kicsit más a helyzet: bérlése és általában a fenntartása drágább, bérleti díjuk naponta 28-30 ezer forintról indul (+ a 100 ezer forint körüli kaució), ugyanakkor nincs szükség másik járműre, hiszen a szállás és egyben közlekedőeszköz is a lakóautó. Nem mellesleg, akár van olyan is, amit szívesen választanék állandó otthonomnak is. Nem kell küszködni a vontatmánnyal, kompaktabb méretű, ahová egy furgon le tud parkolni, oda a lakóautóval is jó esetben be lehet állni, ráadásul a vezetése is nagyban hasonlít egy kisfurgonhoz – aki utóbbival elboldogul, annak nem fog gondot okozni a lakóautó.

A lakókocsihoz képest folyamatosan hordozni kell a szállást nyaralás közben, mint csiga a házát, ugyanakkor sokkal egyszerűbb is felkerekedni – akik a csavargós, sok helyszínes nyaralást részesítik előnyben, jó eséllyel helyesebben teszik, ha ezt választják. Annál is inkább, mivel lakóautóval azért sokkal könnyebb egy-egy éjszakai szálláshelyszínt találni, mint egy lakókocsis vontatmánnyal.

Az alábbi videóban egy Hymer ML-T 580 típusú lakóautót tekinthetsz meg testközelből.

Mennyibe kerül, ha nem bérelném, hanem megvásárolnám?

Nem meglepetés, hogy a lakókocsi az olcsóbb megoldás, árát és járulékos költségeit tekintve is. Ha új lakókocsiban gondolkodsz, akkor nagyjából 6 millió forinttól (+Áfa) indul a sztori, a határ pedig a csillagos ég. 

Egy Prestige 495-ös például 4 személynek nyújt kényelmes szállást, egy különágyas hálószobával és két külön ággyal. Nem hiányoznak az USB csatlakozók, a 150 literes hűtőszekrény 15 literes fagyasztóval, 47 literes frissvíz-tartály, az elektromos melegvizes rendszer, a 24 literes szennyvíztartály, az áramátalakító, a körfűtés, a konyha és a zuhanyzó sem.

Használtan nagyjából 1,5-2 millió forinttól kezdődnek a mai igényeknek megfelelő lakókocsik árai, ezek azonban nem feltétlenül túl ifjú darabok, a ‘90-es évek második felében, 2000-es évek első felében gyártott példányokról van szó. Az ennél fiatalabbak ára meredeken emelkedik, szemmel láthatóan jobban tartják az árukat, mint a gépjárművek, egy jobban felszerelt modell még tíz évesen is simán érheti egy új belépőmodell árát.

A lakóautók ára jóval magasabb kezdődik, legalábbis újonnan, több mint 15 millió forinttól indul az áruk, de ha válogatni is szeretnél, érdemesebb ennek a duplájával számolni. Használtan sem feltétlenül olcsók, hasonlóan vontatható társaikhoz jól tartják az értéküket, 5 millió forinttól találhatóak már megtekintésre érdemes példányok, de simán elkérnek egy keveset futott, jól felszerelt példányért 10-15 évesen is 10 millió forint körüli összeget. Nem csak a hazai piacról lehet lakóautót beszerezni. Többek között a német piacon is rendkívül széles a választék, sőt, könnyen elképzelhető, hogy anyagilag is jobban megéri. 

Az biztos, hogy bármelyiket is választja az ember, egy egészen más típusú nyaralásban lesz része. Nem mindenki alkalmas erre a fajta kikapcsolódásra, aki az all inclusive ellátás/jacuzzi/medence triumvirátus híve, annak nem biztos, hogy a picit nomád, de annál izgalmasabb életmód bejön. Aki viszont a fix programok és az egy adott helyben történő láblógatás helyett a változatosságban hisz, az elég gyorsan belehabarodhat a műfajba, mi több, életformába, ami ráadásul egyáltalán nem korhatáros: nem véletlen talán, hogy Nyugat-Európában nem csak a nálunk is aktív, rendszerint 40-es korosztály, hanem az idősebb generációk is előszeretettel választják a nyaralás ezen fajtáját.

Ha kipróbálnád te is, előtte azért érdemes tájékozódni, felkészülni, a cikkben foglaltakon túl sok egyéb tényezőt is figyelembe kell venni. Különösen fontos, hogy ha nem is akarsz teljesen fix útvonalat tervezni, arra azért ügyelj, hogy időnként szükség lesz a tartályok ürítésére és feltöltésére, ehhez legalább egy olyan benzinkútra szükség lesz, ahol lehetőség van erre. Megállni sem lehet mindenhol, hiszen a vadkempingezést nem díjazzák mindenütt, így érdemes legalább azzal mindig tisztában lenni, hol lehet a legközelebb ilyen szolgáltatást idénybe venni.

Minden más pedig másodlagos, lehet menni szabadon, amerre éppen a szíved húz – ugye, azért megmozdult benned valami?

A lakóautókkal külön jogszabály is foglalkozik, kategóriájukat tekintve a különleges rendeltetésű járművek közé tartoznak.

A jogi megfogalmazás szerint a lakóautó „Szálláshelyet magában foglaló, M kategóriájú jármű, amely legalább az alábbi felszereléseket tartalmazza:

  • a, ülések és asztal;
  • b, alvóhely, amely az ülésekből átalakítható is lehet;
  • c, főzőalkalmatosság;        
  • d, tárolóhely.         

Ezeket a felszereléseket a lakótérben szilárdan rögzíteni kell"

A lakókocsik esetében nincs ennyire konkrét megfogalmazás, az utánfutóhoz hasonlóan vontatmánynak, pontosabban pótkocsinak minősülnek. Ha megengedett össztömege maximum 750 kg, akkor könnyű pótkocsiról, ha azt meghaladja, akkor nehéz pótkocsiról van szó.

„B” kategóriás jogosítvány esetében könnyű pótkocsi vontatása esetén a járműszerelvény (tehát a vontató jármű és a vontatott pótkocsi) együttes megengedett legnagyobb össztömege nem lehet több mint 4250 kg. Értelemszerűen ebből maximum  3500 kg lehet a vontató járműé, 750 kg pedig a vontatmányé (3500+750).

Ami a lakókocsik esetében érdekesebb, az a nehéz pótkocsis szabály, ez alapján a járműszerelvény – azaz a vontató jármű és a vontatott pótkocsi) együttes össztömege nem haladhatja meg a 3500 kilogrammot, ráadásul a pótkocsi megengedett legnagyobb össztömege nem haladhatja meg a vonó jármű saját tömegét.

Lakókocsik
Kép: Depositphotos

Érdemes bérlés előtt tájékozódni ezekről az adatokról, megnyugtatásképpen a pótkocsigyártók is tisztában vannak a megkötésekkel, és igyekeznek úgy belőni a tömegét a felépítménynek, hogy a legtöbb autóval vontatható legyen. Van egyébként lehetőség teherautóra való jogosítvány nélkül is nagyobb tömegű járműszerelvényt vezetni, ez az úgynevezett „BE” kategória.

Amire még érdemes figyelni: a „B” kategóriájú jogosítvánnyal vontatható pótkocsi – így a lakókocsi – szélessége maximum 2,55 méter lehet, magassága pedig nem haladhatja meg a 3 métert. Ami a sebességhatárokat illeti: pótkocsit vontatva – mérettől függetlenül – lakott területen belül a megengedett maximális sebesség 50 km/h, lakott területen kívül autóúton 70 km/h, autópályán pedig 80 km/h.