2023. október 06. | 11:09

Ha azt hisszük, Magyarországon luxuscikknek számít az autózás, nézzük meg, mennyibe kerül pusztán megvenni a jogot az egyik ázsiai országban ahhoz, hogy kocsit vehessünk.

A szingapúri szárazföldi közlekedési hatóság legfrissebb adataiból kiderül, hogy a délkelet-ázsiai miniállamban idén új rekordot döntött az autó-tulajdonjog vásárlásának költsége, amely ahhoz szükséges, hogy forgalomba helyezhessünk egy új járművet – olvasható a Reuters beszámolójában.

Az 1990-ben kitalált rendszerben jogosultsági bizonyítványok alapján öt kategóriát határoztak meg a járművek típusától függően, ezeket A-tól E-ig jelölik. A legtöbbet a nyílt, vagyis az E kategóriájú jogosultságért kell fizetni - legutóbb még „csak" 25,5 millió forint volt az ára.

Ez bármilyen járműtípushoz felhasználható, a költsége pedig 146 ezer szingapúri dollár. A nyílt kategóriás jogosultság ára a Covid által okozott gazdasági és társadalmi hatások idején, vagyis úgy három éve volt a legalacsonyabb, akkor 30 ezer szingapúri dollárért lehetett jogosultságot venni.

Ezt az összeget még azelőtt kell megfizetnie a leendő tulajdonosoknak, hogy ténylegesen megvásárolnák a járművet. Szingapúr ezzel a szabályozással is fenntarthatósági céljainak megvalósítását kívánja elősegíteni, továbbá kordában tartani a forgalomban álló gépjárművek számát.

Az 5,9 millió lakost számláló országban egyébként nincs is túl nagy létjogosultsága a közlekedés ezen formájának, ugyanis alig egy óra alatt elérhető közelségben van két legtávolabbi pontja. Ezért a törvényhozók 950 ezer példányban korlátozták a forgalomban tartható összes jármű számát, az engedély ára pedig tulajdonképp attól függ, hogy hány autót vonnak ki és mennyit szeretnének forgalomba helyezni egy időben.

Az ilyen magas jogosultságszerzési ár természetesen a gazdagok kiváltságává teszi a gépkocsihasználatot, ugyanis Szingapúrban a háztartások éves átlagjövedelme 121 ezer szingapúri dollár (32 millió forint) körül van, míg egy államilag támogatott kis lakás 125 ezer dollárba, azaz 33,5 millió forintba kerül - kevesebbe, mint az autó-tulajdonjog engedély.

Persze vannak, akik meglátták az üzleti lehetőséget a kvótarendszerben, és engedéllyel rendelkező autójukat magasabb áron próbálják értékesíteni, míg mások inkább lemondtak a saját kocsiról, és élvezik a dugókban ácsorgástól mentes életet.

Pixabay