2023. június 02. | 11:07

Nem csak az autókat fenntartani nehéz, de a közlekedésünk és az útjaink is rosszak.

Egy ausztrál szervezet, a Compare the Market minden évben felmérést készít azzal kapcsolatban, hogy melyik országban milyen dolog autósnak lenni. Nem csak azt nézik, hogy milyen körülmények között kell közlekedniük, hanem hogy az átlag fenntartónak milyen üzemeltetési költségekkel kell szembenéznie.

Ezek mellett listázzák azt is, hogy évente átlagosan hány órát állnak az autósok a dugóban, milyen az utak állapota és milyen halálozási aránnyal történnek balesetek. Költségrészről pedig jobban kibontva az üzemanyagok árát is vizsgálják amellett, hogy milyen az autóállomány minősége.

Szerintem senkit sem lep meg, hogy siralmas itthon a helyzet sok szempontból és ezt ez a felmérés is igazolja. Hiszen ezekből az adatokból egy indexértéket számolnak, és ez lapaján állítják sorrendbe az országokat.

Magyarország pedig a harmadik lett, ami elsőre jól hangzik. Viszont sajnos hátulról lettünk harmadikak, nálunk már csak Mexikóban és Görögországban rosszabb autót tartani és használni.

Az utolsó két ország 1,86-os indexet kapott, ezzel osztozik az utolsó helyen, így Magyarország lényegében másodiknak is mondható a listán 2,46-os számával. Ebbe beletartozik, hogy a fizetésekhez mérten magasak az autók kötelező kiadásai, átlagosan a fizetések 14 százaléka megy erre a célra.

Emellett nálunk ülnek Mexikó után a legtöbbet dugóban az emberek, átlagosan 208 órát évente, ami az infrastruktúra hiányosságaira és problémáira hívja fel a figyelmet. A legrosszabb egyébként 244 óra, a legjobb pedig Hollandia ezen a téren, kevesebb mint fele ennyivel, ott csupán 96 óra ez az érték.

Szintén szépeket fest le az infrastruktúránkról, hogy nálunk a második legrosszabb az utak minősége. Míg a legrosszabb Csehország 3,9 pontot kapott erre a kategóriára, Magyarország kereken 4-et. Ennél még Mexikóban is jobb a helyzet 4,5-tel, illetve Görögországban 4,6-tal.

Ha a közlekedési balesetek halálozási arányát, az üzemanyagok átlagárát és a járműpark minőségét nézzük, akkor nem vagyunk annyira rossz helyzetben, inkább talán csak az átlag alatt. Pedig az utolsó vizsgált kategóriába azért biztosan sokan bele tudnának kötni az itthoni korrupt vizsgarendszer mellett.

A végső index-pontszámunk azonban még így is nagyon alacsony, főleg a három dobogóshoz képest. Hiszen Svájcban a harmadik, Amerikában a második és Hollandiában a legjobb autótulajnak lenni minden szempont szerint.

Az eredményekről a táblázatot itt tudod megnézni.

Depositphotos