kedd - 2024. április 16.
6.5 °C
időjárásközepes eső
95 641 Ft
100 691 Ft
D 653 Ft

A magyar rendvédelmi szervek speciális járművei

Ezúttal következzen egy összeállítás a „nehéztüzérségről”.

Ural 4320

A Magyar Honvédség és a Terrorelhárítási Központ is a mai napig használja szállítási feladatok ellátására az Ural 4320 háromtengelyes, 6x6 hajtásképletű teherautókat. A jármű sorozatgyártása 1977-ben kezdődött és a mai napig gyártják a GAZ-csoporthoz tartozó Ural Autógyárban. A típus a strapabíró felépítése, relatíve könnyű javíthatósága és komoly terepjáró képessége miatt meglehetősen közkedvelt. Mozgatásáról alapból egy 230 lóerős, de felár ellenében egy erősebb, 250 lóerős motor gondoskodik, amellyel 85 km/h-s maximális sebességre képes.

Rába H14.240AEL-112

A Rába H14-es egy magyar gyártású, komoly terepjáró képességekkel megáldott teherautó. Fejlesztése a 90-es években kezdődött, korszerűsítése folyamatos. Jelenleg a legújabb NATO-előírásoknak is megfelel, a rendőrség és a honvédség is üzemelteti a típust. Fülkéje 1+1 személyes, rakfelületére akár 6,5 tonnányi teher is berakodható. Mozgatásáról egy soros hathengeres, 280 lóerős dízelmotor gondoskodik. Elméleti végsebessége 104 km/h, de elektronikusan korlátozva van 85-re.

Mercedes-Benz Unimog UHE 452

Az Unimogok rendkívül strapabíró járművek, alighanem a világ bármely szárazföldi pontjára el lehetne velük jutni minden gond nélkül. Alapvetően teherszállítási célokra lettek kitalálva nehéz terepen, de ma már gyakorlatilag mindenféle felépítménnyel és célra készülnek kezdve a szemétszállítástól a hókotrásig. Számos országban rendszeresítette őket a tűzoltóság, a katonaság, az egyéb karbantartó, köztisztasági feladatokat ellátó szervek és természetesen a rendőrség is. Hazánkban a Magyar Honvédség és a rendőrség flottájában találhatók meg az Unimogok.

Streit Scorpion

A Streit Scorpion a Terrorelhárítási Központ által rendszeresített csapatszállító jármű és nem csupán első ránézésre áll ellen az apokalipszisnak. A 13 tonnás jármű képes megóvni utasait (max. 10 fő) a 12,7 mm-es géppuska-lövedéktől vagy az autó alatt robbanó, maximum 4 kg-nyi robbanóanyaggal megtömött aknától. A motorja egy 300 lóerős 6,7 literes turbódízel, végsebessége pedig 110 km/h, fogyasztása 40-45 liter körül alakul száz kilométerenként.

Credo Optinell

A Credo autóbuszok gyártója egy magyar cégcsoport. 2017 második felében nyerték el a jogot a rendőrségi csapatszállító járművek leszállítására, összesen 30 darabra kaptak megrendelést. Az egyenként bruttó 90 millió forint értékű buszok 32+1+1 fő szállítására alkalmasak, a tárolóikban pedig 20 ezer liternyi felszerelés fér el. Megkülönböztető jelzés használata mellett akár 110 km/h-s sebességgel is haladhatnak, ezért és más biztonsági szempontok miatt a legmodernebb aktív és passzív biztonsági rendszerekkel szerelték fel őket. Többek között található bennük adaptív tempomat és sávelhagyásra figyelmeztető berendezés is. A buszok meghajtásáról egy 6 hengeres, Euro 6C normának is megfelelő 320 lóerős dízelmotor gondoskodik.

FLAMS Toyota LC 200

A modern Streit Scorpionok mellet a TEK állományában könnyű páncélzatú Toyoták is megtalálhatók. Persze, hiszen kell valami, ami mindig beindul… Az 5 tonnás jármű különlegessége, hogy a tetejére szerelt létrarendszer segítségével akár 8 méter magas objektumok tetejére is feljuthatnak a kommandósok, ha szükséges. A járműhöz kétféle motor érhető el: egy 4,6 literes dízel és egy 5,2 literes benzines. Mindkét erőforrás turbófeltöltéses és V8-as, hogy legyen elegendő erő a páncélos jármű mozgatásához.

BTR-80

A BTR-80-asokat a honvédségtől örökölte meg a TEK néhány évvel ezelőtt. A négytengelyes, nyolckerék-meghajtású csapatszállító járműveket még a Szovjetunióban tervezték, a típus gyártása 1986-ban kezdődött. A 13,6 tonnás páncélosokat egy 10,8 literes V8-as, 260 lóerős dízelmotor mozgatja, segítségével 80 km/h-ra képesek. Gyanítom, hogy ezt a tempót árkon-bokron képesek tartani. A jármű különlegessége, hogy kétéltű, így vízen is közlekedhet, igaz, ott csupán 9 km/h-s sebességgel. A fegyverzete egy 7,62 mm-es géppuskából és egy 14,5 mm-es toronygépuskából áll, ez utóbbi akár a betonfalak átlövésére is képes, csakhogy ne érezzék magukat biztonságban a falak mögött rejtőző rosszfiúk.

Mercedes-Benz Actros 3341 vízágyú

A véleménynyilvánítás joga mindenkit megillet a modern demokráciákban, így itthon is. De ha a békésnek induló demonstrációk elfajulnának, vagy céljuk az aktuális regnáló hatalom elmozdítására irányulna, akkor bizony nagyon hamar előkerülnek a nagy teljesítményű vízágyúval szerelt járművek. Elég hatásos tömegoszlató „fegyvernek” számít, a vízsugár a legkeményebb rendbontókat is megborítja. A kabin köré szerelt rácsok célja, hogy a tüntetők a szokásos eszközeikkel (pl. kövek) ne tehessenek kárt a vezetőben ezzel hatástalanítva a járművet. Mozgatásáról egy 408 lóerős V6-os dízelmotor gondoskodik.

Forrás:
  • Címkék:
  • Top