2022. február 25. | 15:25

A magyar rendőrség gyors autói az elmúlt 4 évtizedből.

Csendőr- és rendőrautókról szóló cikksorozatunkban a világ különböző régióinak izgalmas rendőrautóit mutatjuk be. A sorozat többi tagját alább olvashatod!

Most pedig következzenek a magyarországi példányok!

Lada 1200

A Lada 1200-est (VAZ-2101) 1970 és 1988 között gyártották, a szocialista országokban nagyon vágyott és igenis gyors autónak számított. Erős motor, 4 sebességes váltó, strapabíró felépítés és hátsókerék-meghajtás jellemezte. A rendőrségi változatokba is a gyári, 1,2 literes motor került, mely 60 lóerős teljesítményre és 145 km/órás végsebességre volt elég. Ezek ma vicces számok, de akkoriban a bűnözőknek ügyeseknek kellett lenniük, ha meg akartak lépni előle.

Mercedes W124

A '90-es években kizárólag különleges feladatokra és különleges alkalmakkor kerültek elő a rendőrség W124-es Mercedesei. Akkor kellett őket bevetni, ha valami nagy fejes látogatott el az országba, hogy lássa, mi adunk a biztonságára. Ilyenkor elöl és hátul is egy-egy ugyanolyan automata Mercedes 230E biztosította a konvojt. Aki a vezetőülésben helyet foglalhatott, minden bizonnyal az ország legirigyeltebb emberei közé tartozott. Csak arra kellett vigyázni, hogy 136 lóerős, egyébként Ausztriából származó, eredetileg fekete autókkal a többi kísérőjármű is tudja tartani a lépést.

Škoda Octavia RS

A 2000-es évek elején jellemzően F Astrákból állt a rendőrségi autópark. Mondanom sem kell, hogy az 1,6 literes, szívó benzinmotorjának 75 lóereje nem tette ideális pályázó autóvá a típust. Ezért aztán a flottát 235 km/órás végsebességre képes Škoda Octavia RS-ekkel bővítették, melyek akkoriban valószínűleg sok gyorshajtónak okoztak meglepetést, amikor 200 fölött megjelentek a tükörben a kék-piros villogójukkal. Az 1,8 literes turbómotor 180 lóereje ma már nem tűnik kiemelkedően soknak, de akkoriban bőven elég volt.

Audi TT

2005-ben egy 225 lóerős Audi TT-vel bővült a magyar autópálya rendőrség flottája, melynek különlegessége, hogy motorterébe a győri Audi gyár 10 milliomodikként elkészült erőforrását építették. Az 1,8 turbómotor 6,6 másodperces gyorsulással vértezte fel az elfogóautót. A tetejére szerelt különleges kialakítású, vékony fényhíd a nagysebességű haladást hivatott szolgálni, ugyanis a korábbiak nagyon hangosak voltak, és jelentősen mérsékelték a menetteljesítményeket is.

Ford Mondeo ST

A rendőrségi verzióban nem a szokásos 2,0 literes dízel ketyegett, hanem az elérhető legerősebb benzinmotor. A második generációs Ford Mondeót 2001 és 2007 között gyártották, és mindig is az ST modellek jelentették a kínálat csúcsát. A képen látható példány a 2005-ös facelift után érkezett a rendőrséghez, így 3,0 literes V6-os motorja már 226 lóerőt teljesített. Állítólag nagy tempónál stabilabb volt kollégáinál, a Škoda Octaviánál és az Audi TT-nél.

Audi A8

A 2000-es évek közepére már nagyon jól ment a rendőrségnek, ugyanis 2006-ban egy igazi luxusautóval, egy Audi A8-assal bővült a flottájuk, pontosabban a Köztársasági Őrezredé. A limuzint delegációk felvezető járműveként használták akkoriban. A különleges alakulat sofőrjeinek egy speciális, emiatt az autó miatt szervezett vezetéstechnikai tréning keretein belül kellett megismerniük a 4,2 literes, 335 lóerős V8-as benzinmotorral hajtott gépkocsi méreteivel és különleges menettulajdonságaival.

Audi A4 kombi

Az idő előrehaladtával egyre jobb, erősebb és gyorsabb autókra vágytak a magyar rendőrségnél, így kerültek a flottába 2014-ben az Audi A4-es kombik. Ezek természetesen nem alapkivitelű modellek, hanem a 3,0 literes, V6-os TFSI motorral szerelt kivitelek voltak, és mind a mai napig szolgálatban állnak. 272 lóerejük automata váltón és összkerékhajtáson keresztül jut el az útra, 100 km/órás sebességre 5,4 másodperc alatt gyorsulnak, végsebességük pedig elektronikusan korlátozott 250 km/órára.

Audi TTS

Már hagyománnyá vált, hogy a magyar rendőrségnél az éppen legfrissebb Audi TT is szolgálatban áll. Így volt ez az első (2005) és a második generációval (2008) is, így a harmadik sem maradhatott ki 2015-ben. Ráadásul a sportos Audikért fizetnie sem kellett a rendőrségnek (adófizetőknek), mert azokat ingyen adományozta a gyártó. A TTS motorterében egy 2,0 literes, TFSI motor duruzsol 310 lóerővel. Legfontosabb adatai a következők: 4,7 másodperces gyorsulás 100-ra és 250 km/órás végsebesség.

Škoda Octavia RS kombi

2018-ban érkeztek meg a kombi RS Octáviák a rendőrséghez, melyeket természetesen a legerősebb 2,0 literes TSI motorral rendeltek meg, nem pedig a valamivel gyengébb gázolajossal. A 230 lóerős, DSG-váltós autók 6,7 másodperces gyorsulással és 250 km/órás végsebességgel szolgálják a rend éber őreit, hogy a lehető leghamarabb elérjék úti céljaikat, vagy elkapják a rosszfiúkat.

Amennyiben érdekel az ikonikus F Astra rendőrautó is, nézd meg ezt a videót!