2022. február 24. | 14:05

A német rendőrség kihasználta a lehetőségeit, és az ott őshonos gyártók modelljeiből válogatott.

Ebben a cikksorozatban a világ több tájáról mutatunk meg érdekes csendőr- és rendőrautókat, amelyek vagy elképesztő sebességükkel, szépségükkel vagy éppen funkcionalitásukkal tűnnek ki a hétköznapi járművek közül. A cikksorozat előző részeit alább olvashatod:

Magyarország érdekes rendőrautói

Olaszország érdekes rendőrautói

Franciaország érdekes rendőrautói

Ázsia érdekes rendőrautói

Nagy-Britannia érdekes rendőrautói

Most pedig nézzük meg, a németek mivel járőröznek vagy járőröztek!

Főként a környezet és a lehetőségek szabja meg, hogy az adott ország rendőrségének milyen autókra van szüksége, bár a németek biztosan nem voltak kétségbe esve. Világelsőként ugye ott volt a Mercedes-Benz, később a BMW, majd valamikor az Audi is becsatlakozott, tehát nem kellett átlépni a határt rendőrautó alapokért. De egy olyan országban, ahol az autópálya-hálózat rövid idő alatt fejlődött hatalmasat, ráadásul sebességkorlátok sem szorongatták mindenhol a polgárokat, oda gyors rendőrautók kellettek. Ezekből nem volt hiány, bár időnként nagyon meglepő modellek álltak az örs parkolójában, ezekből szedtem most össze párat.

Volkswagen Bogár

1978 és 1990 között több német városban is használták a Bogarakat, többféle kivitelben.

Volkswagen Bogár
Kép: Volkswagen

BMW 501

Vannak nagy vese-hűtőrácsok, hat- és nyolchengeres motorok és hátul hajt, mi kell még egy BMW-be? Talán a német rendőrség is így gondolkodott, amikor a márka népszerű 501-es modelljéből vásároltak be. Városban 2 és 2,1 literes sorhatosokat használták, míg autópályára a nagyágyú V8-akat küldték fel. A maga korában gyorsnak számított 145 km/órás végsebességével, és a vetélytársak nagyobb modelljeit könnyedén megfogták a német rendőrök. Az 1950-es, ‘60-as években szolgáltak főként, az utolsó darabokat állítólag rozsdásodási problémák miatt szerelték le.

Wartburg 1.3

Míg Nyugat-Németországban már bőven 200-as Audikkal és 5-ös BMW modellekkel tartottak rendet a helyi erők, addig keleten nem volt szükség ilyen technikára, hisz az átlagember autója alig lépte át a 120 km/órát. Vagyis szükség talán lett volna, de a politika az asztalra csapott és azt mondta, hogy nem hordunk ide holmi nyugati szemetet. Így lettek a Wartburgok a rendfenntartó egységek autói. Persze mai szemmel jó poénnak tűnik, de a Wartburgok mégis potens és használható rendőrautók voltak. Aztán ahogy lehullt a vasfüggöny, már senki sem tartotta vissza a német rendőrséget a nyugati márkáktól, a Wartburg rendőrautók legfeljebb múzeumban éltek tovább.

Porsche 924

A 924-es Porsche anno fontos modell volt a márka történetében. Árával és technikájával is sok embert vonzott be, így meglendítve kicsit a profitgörbét. Mivel a kétliteres, négyhengeres motor az autó orrába került, a váltó pedig a hátsó kerekek közé, baromi jó volt a súlyelosztás. Emellett az ügyes futómű és a könnyű karosszéria miatt nagyon jól vezethető volt a 924, a rendőrség átalakított modelljei is emiatt tudtak annyira hatékonyan szolgálni. Autópályán nem voltak olyan gyorsak, de városban vagy országúton a remek vezethetőség miatt nemigazán volt ellenfelük.

BMW Isetta

Vessen mindenki egy pillantást a BMW Isetta rendőrautóra, és próbálja meg komolyan venni. Ugye, hogy nem megy? Pedig létezett. Az 1960-as években Németország még mindig a világháborúból próbált talpra állni, emiatt sok térség rendőrségének kevés pénze volt. Nem engedhették meg maguknak az 501-es vagy 502-es BMW-ket, de autó kellett, így esett a választás az Isettára. Egyfelől olcsó volt a maga korában, másfelől kétszemélyes és van teteje, ez már elég volt. A rendőrautóban sem volt semmi különleges a hűtőajtós beszálláson kívül. Ugyanaz a kéthengeres motor hajtotta, mint a polgári változatokat, viszont kapott zöld fényezést és egy apró szirénát, amitől csak még játékautósabb lett.

Persze ma már ezek kincsnek számítanak, mert egy kor lenyomatai. Egy 2013-as aukción felbukkant egy rendőrségi Isetta, ami akkor 86 ezer dollárért, mai árfolyamon átszámítva 25,5 millió forintért kelt el.

Porsche 356B Cabrio

1960-ban a düsseldorfi rendőrségen állt szolgálatba először a Porsche 356B Cabrio, amit kifejezetten autópályára szántak. Ehhez megnövelték az üzemanyagtank méretét és az autót felszerelték a kötelező rendőrségi kiegészítőkkel. Hat évig szolgált az autó, szinte csak autópályán mozgott és ezidő alatt csupán 160 ezer kilométert tekertek bele. Jelenleg egy magángyűjtőnél pihen garázsban, de ha kikerülne licitre, akár százmilliós árcédulát is kaphatna. Vicces részlet, hogy a düsseldorfi rendőrség a 356-os számú hadosztály Németországban.

BMW E36 M3

Bár a körülményeket tekintve indokolt, mégis érdekes pont a rendőrségnél látni egy M3-as BMW-t. Valószínűleg, akit el akartak kapni, azt gond nélkül utolérték a 321 lóerős sorhatos közreműködésével. Az autó álló helyzetből 5,5 másodperc alatt érte el a százas tempót, és egészen 250 km/óráig gyorsult. A jó aerodinamikát kissé megtörték az akkor kötelező ronda műanyag fényhíd-hangszóró tartói, az autó mégsem lett lassabb és hosszú évekig szolgálta a német rendőrséget.

Volkswagen e-Golf

Úgyis sok ember elektromos lázban ég, akkor pont a német rendőrség maradna ki a buliból? Bár azt meg kell hagyni, hogy ahova szánják az elektromos Golfot, ott biztosan helytáll. Városi járőrautóként használják, így nem fáj neki, ha valahol lassan kell tötymörögni, de attól sem jön zavarba, ha hidegen lepadlózzák, kilő, mint a rakéta. Persze környezetbarát meg minden, de egy autósüldézésből egészen kínos sztorik születhetnek, bár ha úgy csinálják, mint az iskolások a váltóversenyen, 4-5 villanyautónyi hatótávval csak elkapnak egy belső égésű motorral szerelt autót.

Brabus Mercedes-Benz CLS V12

Nem véletlen tettem ezt az autót az e-Golf után. Ha visszatérünk a belső égésű motorok világába, azt egy masszív lépéssel tesszük, így jön képbe a Brabus által tuningolt, 12 hengeres Mercedes CLS. A négyajtós kupék egyik korai zászlóshajója megkapta a német rendőrség felfestését, a különleges részletek mégis a motorháztető alatt vannak. A hatliteres, V12-es motort biztos, ami biztos alapon megfújták két turbófeltöltővel, így az összteljesítmény 730 lóerő lett (számítógéppel szabályozott!) 1100 Nm csúcsnyomaték mellett, ami már 1750-es fordulatszámtól rendelkezésre áll.

A félelmetes erő és a jó aerodinamika miatt az autó képes volt megfutni a 362 km/órát, bár a rendőrség nem a lenyűgöző számadatok miatt vette állományba. A CLS egy kampány része volt, amivel arra akarták felhívni a figyelmet, hogy a szakosodott tuningcégek mindig biztonságosabbak, mint a tuningnak csúfolt otthoni barkácsolás.

Mercedes-Benz Unimog

A német rendőrségnek nem mindig csak az autópályát kell hasítani, időnként terepre kell merészkedniük, és akár gépmunkára is kényszerülnek. Erre a feladatra vásároltak be anno Mercedes Unimog teherautókból. Főleg tűzeseteknél és erdei műveleteknél használják, de elég hatékonyan alkalmazzák őket tömegrendezvények biztosításában is, mivel nem különösebben hosszú, jól fordul és városban sincs elveszve a szűk utcákon. Az Unimogok a variálhatóságuk miatt szinte mindenféle feladatra befoghatók, felépítménytől függően bármire jók lehetnek.

+1 Chevrolet Corvette Stingray

Azért került a lista +1-edik helyére a Corvette C7, mert ez az egyetlen típus, ami nem német márka terméke. Szolgálatot nem teljesített, egy kampány részeként készítették el. A 6,2 literes, 466 lóerős nyolchengeressel pedig az autópályán is megállja a helyét. Ráadásul a németek voltak annyira merészek – és egyben zseniálisak -, hogy a nyolcas automata helyett a hétfokozatú kézi váltót választották, ezzel kicsit az igazi autórajongók szívét is elnyerve. Persze az autót nem csak úgy, „mert miért is ne” elven vették, hasonlóan mint a Brabus CLS, ez is az otthoni tuning elleni kampány része volt.

  • Címkék:
  • Top