A BMW 500 kilós, boxermotoros családi egyterűje – 1957 BMW 600 Isetta

Közzétéve:
2019-05-05, 15:32

Az 1950-es években a BMW bemutatta egyik legikonikusabb modelljét, a 250-es Isettát. Sikerén felbuzdulva a bajor óriás piacra dobta az alig 580 cm3-es családi kompakt kivitelt, a BMW 600-at

Lefogadom, veled is megesett már legalább egyszer, hogy nyugodtan poroszkálsz az autópályán, majd észreveszed, hogy a mögötted jövő villogtat, hogy tűnj az útból. Belenézel a tükörbe, és mit látsz? Hát persze, hogy egy éjfekete Bömbit! Na, ma nem erről a Bömbiről lesz szó, sokkal inkább egyik őséről, az 1957-es 600-as buborék Isettáról.

1957 BMW 600 Isetta, kék, elölnézet, oldalnézet, balról

1958 BMW 600 Isetta, hátulnézet, oldalnézet, jobbról
A 300-as Isetta utódjaként megjelent 600-as a legnagyobb buborékautók egyike volt

Egyik előző írásomban már olvashattál a BMW Isetta kialakulásáról és röviden összesített történetéről. Ha részletesebben is érdekel a téma, olvass bele a cikkbe, de pár szóban azért itt is összefoglalom: Az egész a mikroautók fénykorában kezdődött. 1953-ban az olasz Iso Autoveicoli a Torinói Autószalonon bemutatta nagysikerű autóját, az Iso Isettát. 

A cég főképp hűtőket és motorokat forgalmazott, de a tulajdonos Renzo Rivolta többre vágyott. Be akart törni a városi kisautók piacára, ami olyannyira sikeresnek bizonyult, hogy számos gyártó megvásárolta buborékautója gyártási jogát, köztük a csőd szélén álló BMW is. Nézd csak meg közelebbről!

A hajdani bajor repülőgyár 1955-ben 250-es modellnéven kezdte meg az Isetták értékesítését. A szám a motor lökettérfogatára utal, az első generáció tagjai egy 13 lóerős, 247 köbcentis, 10 kW-os erőforrást kaptak. A második generáció 1956 októberében jelent meg.

Ezeknek az autóknak a formatervét a BMW kicsit átdolgozta, szögletesebbé váltak, erőforrásuk pedig 298 köbcentisre dagadt, így nem is meglepő, hogy ők a 300-as típusjelölést kapták. Hogy buborékautóját a konkurencia modelljeinél magasabb rendűnek tüntesse fel, a 300-as neve a Moto Coup DeLux jelzővel bővült. További részletekért nézd meg az Alapjárat videóját!

Az 1950-es évek végére az NSZK gazdasági helyzete fellendült, a lakosság megengedhette magának a „rendes” autókat, ami végül a mikroautók végzetéhez vezetett. A BMW mégsem hagyta annyiban, 1957-ben piacra dobta az Isetta átdolgozott, „családi egyterűekre” hajazó változatát, a 600-as modellt. 

1958 BMW 600 Isetta, kék, oldalnézet, jobbról
A 600-as már 2 ajtós volt: egyet előre, egyet pedig az autó jobb oldalára szereltek

Az új modell sokban egyezett elődjével. Lényegében annyi történt, hogy az alvázat meghosszabbították és egy plusz üléssort kapott. Hogy megkönnyítsék a hátsó utasok ki- és beszállását, a géptest jobb oldalára egy második ajtót szereltek. Az elöl utazók továbbra is az autó orrán szállhattak be. 

Méreteit tekintve tengelytávja 1 700 mm, teljes hossza 2 900 mm volt. Az amerikai exportok esetén ez valamicskével nagyobb, 2 946 mm volt. Szélessége 1 400 mm-re, magassága 1 375 mm-re sikerült, ami még egy mai Smarthoz képest is szűkösnek tekinthető. 515 kilós önsúlyával az ’50-es évek, szó szerint, nehézsúlyú törpeautói közé tartozott. Viszonyítási pontként megemlíteném, hogy a KR200-as Messerschmitt 229,5 kiló volt.

1957 BMW 600 Isetta, műszerfal, oldalnézet, jobbról

1959 BMW 600 Isetta, hátsó üléssor, oldalnézet, jobbról
Az utasok száma főképp termetüktől függött

Műszerfalán csak a legszükségesebb műszerek kaptak helyet, például a sebességmérő és a szívató. A légkondi feláras extra volt, ennek hiányában az első tolóablakokra lehetett csak hagyatkozni. A beszállás megkönnyítése érdekében a kormányrúd az ajtóval együtt nyílt. A hátsó utasok szerencsésebbek voltak, nekik már nem volt akadály a beszállás. Annyi bökkenő mégis akadt, hogy a 600-as Isettának sem volt érdemleges csomagtere, így egy hosszabb kirándulás alkalmával a hátsó utasoknak esetenként néhány pakkal az ölükben kellett utazniuk. 

1957 BMW 600 Isetta, boxermotor, oldalnézet, balról

1959 BMW 600 Isetta, boxermotor, elölnézet, szemből
A BMW 600 egy 2 hengeres boxermotort kapott

Hiába BMW, egy válság szülte autóról van szó, így ne reménykedj hatalmas V8-as motorról. 2 személyes elődeinél jelentősen erősebb volt, de messze elmaradt a márka akkor legelitebb modelljétől, a „Barokk Angyal” néven emlegetett 501-estől. A 600-as Isetta egy 4 ütemű, 582 cm3-es, 2 hengeres boxermotort kapott, amit a géptest hátuljába szereltek. A kávédaráló nagyságú erőforrás 19,5 lóerő leadására volt képes, ami egy 14,5 kW-os teljesítményt eredményezett. Legnagyobb sebessége 103 km/h volt. 

A maximális helykihasználás érdekében a hajtás a hátsó kerekek feladata volt. A fokozatok kapcsolásáért egy 4 sebességes kézi padlóváltó, vagy, mint feláras extra, egy félautomata Saxomat váltó felelt. A kézi váltó fokozatait szinkronizálták, ami nem volt egy hétköznapi jelenség a kor mikroautóin. Hogy kiderítsd hogyan is repeszt, nézd meg a videót!

1958 BMW 600, 1959 BMW 700, kék, elölnézet, oldalnézet, balról
A BMW 600 utódja a limuzin és kupé kivitelben szerelt 700 volt

A limuzin kivitelű Isetta nem bizonyult kapósnak, így a termelést 1959-ben leállították. 3 éves gyártása alatt összesen 34 813 példány készült, melyet Nyugat-Európába és az USA-ba is exportáltak. Mégsem mondható mérnöki zsákutcának: Ő volt az első típus, amit hátul hosszanti lengőkarokkal szereltek, s ezt a megoldást a BMW egészen a ’90-es évekig alkalmazta.

Egy új modell kifejlesztésében is szerepet játszott, ami valójában a 600-as szögletes limuzinná alakított farmotoros kivitele volt. Ez pedig az 1959 és 1963 között gyártott BMW 700, ami annyira kapós volt, hogy eladási sikerei miatt a cég talpra tudott állni és nem jutott a konkurens Borgward sorsára.

1957 BMW 600 Isetta, hűtőrács, oldalnézet, jobbról
Egy korhű 600-as Isetta ára több 10 ezer dollár is lehet

Mivel viszonylag kevés 600-as készült, ráadásul még kevesebb maradt fent, egy jó állapotú példány ára könnyen elérheti a több 10 ezer dollárt is. Az RM Sotheby’s 2016-os arizonai árverésén egy 1958-as modell 24 750 dollárért, vagyis majdnem 6,95 millió forintért kelt el. Szintén a Sotheby’s aukcióján egy 1959-es példány 46 ezer dollárért, azaz kb. 12,9 millió forintnak megfelelő összegért talált új gazdára. Persze az ár bőven elszállhat, a Classic Driver oldalán hirdetett darab 37 és 50 ezer font, nagyjából 13,2 és 17,8 millió forint közötti áron fog elkelni.

1958 BMW 600 Isetta, babakék, elölnézet
Képleírás: Te hajtanád a BMW legkisebb „egyterűjét”?

Mit gondolsz, Te NSZK-s fejjel ezzel a termetes aszfaltpattanással csapattad volna, vagy beérted volna egy lelakott Bogárral?

További képekért és részletekért keresd fel az RM Sotheby’s hivatalos oldalát!

Kapcsolódó írások

1970 Velorex Oskar, Bőregér, Batmobile, oldalnézet, jobbról
2019. május 01.
1945-ben született meg a szocializmus egyik legbizarrabb autója, a Bőregér néven is emlegetett csehszlovák Velorex Oskar
BMW 300 Isetta, előlnézet
2018. október 09.
Az olasz buborékot sokan másolták, végül a BMW változata vált világszerte ismertté. A nagy sikeren elbuzdulva a német vállalat limuzin kivitelben is gyártotta
Gosford Classic Cars, 1956 Wartburg 311, almazöld
2019. május 01.
A Gosford Classic Cars árverésre bocsájt egy kimagaslóan jó állapotú Wartburg 311-est. Az autó értékéhez sokat hozzátesz, hogy az első modellek egyike és a legapróbb részleteiben is eredeti
Autók az 1950-es évekből
2018. október 23.
Október 23-a alkalmából az Alapjárat bemutat 23 autót, melyek nagy hatással voltak az ’50-es évek motorizációjára