A márka, ami majdnem legyűrte a Mercit – Borgward Isabella

Közzétéve:
2018-10-04, 15:30

Hosszú viaskodás után Isabella mégsem győzedelmeskedett stuttgarti riválisával szemben

Az autózás alig 100 éves története alatt márkák tucatjai születtek, csillogtak, és tűntek el. Közéjük tartozik a rövid életű, mégis nagy múltú Borgward GmbH, ami az ’50-es években a Mercedes egyik legnagyobb kihívójának számított, legsikeresebb modellje az Isabella volt. Annak ellenére, hogy a kishölgy számtalan férfit tett bolonddá, feleségeik mégsem kergették őket sodrófával a konyhaasztal körül.

A brémai székhelyű Borgward autógyár az 1950-es évek NSzK-jának egyik legfelkapottabb márkája volt. Az háborút követő időszakban számos nevesebb márka a csőd szélén állt. A Hansa-Lloyd gyárat végül a Carl Borgward által életre hívott Goliath-Blitzkarren vette át, aki szintén megalapította a Borgward névre hallgató felsőkategóriás autóipari üzemet.

Borgward Isabella kupé
Az Isabella készült kétajtós kupé és kabrió változatban is.

 

Elsődleges célja a nyugat-német piac igényeinek teljesítése volt, három leányvállalata, a Hansa, Goliath és Lloyd, a külföldi igények kiszolgálásán dolgozott. Fő profiljuk az olcsó és praktikus személyszállítás megoldása volt, míg a Borgward a csúcsra tört: Ki akarta oltani a Mercedes fényesen izzó csillagát.

A vállalat mindig is törekedett autói egyszerű, praktikus, mégis lenyűgöző megjelenésére, aminek legjobb példája az 1954-ben sorozatgyártásba állított prémium kategóriás Borgward Isabella. A legenda szerint nevét nem marketingfogásnak szánták. Féltek olyan nevet adni neki, ami idő előtt felfedné teljesítményét, ezért a tesztelési időszakban csak Isabellának nevezték, s végül rajta ragadt. A tehetősebb német állampolgárok azonnal lecsaptak a szedán, kombi, kupé, kabrió és pick up kivitelben megvásárolható kocsira.

Sikerét az is tükrözi, hogy már a bemutatás évében 11150 darabot adtak el. Sajnos a siker útjába állt a cég anyagi háttere, vele együtt a termelési kapacitásban megmutatkozó nehézségek is. A vásárlók rövidesen átpártoltak a Mercedeshez, így végül kettőjük harcában a stuttgarti gyártó győzedelmeskedett. Lehet, hogy a végső harcot elveszítette, mégis számtalan tulajdonos szívét ejtette rabul. Az alábbi videóból megtudhatod, milyen is egy szenvedélyes, büszke tulajdonos és szeretett Isabellájának kapcsolata.

Az Isabellát összesen 6 évig gyártották, ez idő alatt a legjobb ár-érték arányú választásnak tartották. Induló ára 7265 árka volt, mely jelentősen több volt a kortárs Opelek és Fordok áránál, mégis kevesebb, mint a Mercedes 180 (W120), az Mercedes E-osztály elődje. Fogyasztása is épp megfelelőnek bizonyult, 8,4 litert evett 100-on. Legnagyobb sebessége 130km/óra volt.

A második világháború után egyre népszerűbbé vált a kockaformájú önhordó ponton karosszéria. Az Isabellát is ezekre az alapokra helyezték, ám formaterve gömbölyűbb volt. Az autó lengését tekercsrugók tompították, a vezetésélmény növeléséhez hozzájárult az akkor újdonságnak számító hidraulikus kuplung.

Borgward Isabella műszerfal
Az első Isabellák még vízszintes kilométerórával voltak felszerelve

 

A hátsó kerekek hajtásáért egy 4 hengeres, 75 lóerős motor felelt és egy négyebességes manuális kormányváltó dolgozott mellette. A korabeli kritikusok legfőbb pozitívumként a fékek hatékonyságát, a tágas utasteret, és nagy ablakait emelték ki. Az extrák közé tartozott a szivargyújtó és a műszerfalba épített óra. A négyszemélyes autót kiviteltől függetlenül csakis kétajtós változatban gyártották.

Borgward Isabella kombi
A kor szellemének értelmében a kombi is csak háromajtós volt

 

Az ’54-ben megjelent kombit követte a kabrió, melynek szerkezetét teljesen át kellett alakítani, hogy a géptest ugyanolyan erős legyen, mint a fedett változaté - ez induló árában is megmutatkozott. Ekkorra a cég már a csőd szélén állt. Hiába bizonyult nagy sikernek az ’57-ben bemutatott kupé, nem tudta megmenteni a vállalatot.

Végső elkeseredésében a Borgward 1960 decemberében állami támogatást igényelt önmaga és három leányvállalata megmentése érdekében. Egymillió márka kölcsönt szeretett volna felvenni, melynek összegét és kamatait a brémai regionális önkormányzat finanszírozta volna.

A szerződést végül nem kötötték meg, mivel a szenátorok eltántorodtak az alkutól a Borgwardról szóló tragikus kritikák miatt. Tovább nehezítette a helyzetet, hogy az amerikai piacra szánt modelleket nem tudták eladni, így azokat visszaszállították Európába. A Borgward és a Goliath végül 1961 szeptemberében, a Hansa-Lloyd pedig egy hónappal később végleg kiszállt a ringből.  

Röviden összefoglalva: A Borgwardnak hiába voltak nagy álmai, tervei és csodálatos autói, siralmas anyagi háttere és a termelésben megfigyelhető gyenge szervezőképességei miatt nem élte meg 10. születésnapját sem.

Borgward Isabella tanulmányautó
Az új Isabella jelenleg csak tanulmányautó formájában létezik.

 

Talán az oldtimer rajongókon kívül senki sem ismerné a márkanevet, ha 2017-ben a Frankfurti Autószalonon nem mutatta volna be új modelljét, a BX7-et. Tervezik az Isabella feltámasztását is, bár pillanatnyilag csak tanulmányautó formájában létezik. Remélhetőleg a kínai befektetők támogatása kifizetődő lesz, és ezúttal már csak dicsekvésre méltó hírek érkeznek az újonnan megalapított cégről.

Forrás:

motor1

Bosch Classic

MOTORSPORT

Michael Dörflinger, (2012) Oldtimerek képekben, Alexandra Kiadó

További autós hírek

A telegraph írt róla, hogy angliai farmerek vetették fel az ötletet, mivel a földjeik közelében lévő gyorséttermek szemete valósággal elárasztja…

Napjainkban a leggyakrabban felmerülő téma az autózásban az elektromos autózás. Előnyei és hátrányai egyarán vannak, mert tény, hogy egyelőre még…

Gyalogátkelőhelyen gázolt el egy idős asszonyt egy negyvenöt éves Nógrád megyei nő. Mivel a baleset körülményei miatt elrendelt pályaalkalmassági vizsgán…

A HVG egyik olvasóját nem kicsi meglepetés érte ma. Egy kapuvári parkolóban, fizető övezetben hagyta autóját, miután parkolójegyet vett és…

Már a rendszámnál akadtak gondok a fejben: Alfagirl!??? Nyilván akár lehetett valami “izomagy reklám” megrendezett videó, amit sejtet a rendszám,…

Kapcsolódó írások

Gosford Classic Cars, 1956 Wartburg 311, almazöld
2019. május 01.
A Gosford Classic Cars árverésre bocsájt egy kimagaslóan jó állapotú Wartburg 311-est. Az autó értékéhez sokat hozzátesz, hogy az első modellek egyike és a legapróbb részleteiben is eredeti
1962 Trojan 200 buborékautó, piros, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. október 05.
Az 1950-es években a Heinkel is megépítette saját mikroautóját, ami sokban hasonlított a kortárs Isettára. Az 1 hengeres kisautó licenszét többen is megvásárolták, köztük az angol Trojan Ltd. is
1958 Mercedes-Benz 300d (W189) Adenauer, fekete limuzin, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. október 06.
1957-ben a Mercedes átdolgozta a W186-os zászlóshajót. A W189-est „Adeanuer” néven is emlegetik, mely utat mutatott a valaha gyártott legkülönlegesebb Mercedes, a 600-as megszületéséhez
1970 Velorex Oskar, Bőregér, Batmobile, oldalnézet, jobbról
2019. május 01.
1945-ben született meg a szocializmus egyik legbizarrabb autója, a Bőregér néven is emlegetett csehszlovák Velorex Oskar